Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilgang til revisors føringer?

Betty

New Member
Jeg lurer på om en bedriftseier har rett til tilgang på revisors føring av bedriftens bilag?
Vil gjerne se hvordan bedriftens bilag er blitt ført, og hvordan regnskapet er blitt avsluttet. Har man som eier rett til å se hvordan regnskapsføreren har gjort dette?

På forhånd, takk for svar.
 
Ja, med forbehold. (du skriver både revisor og regnskapsfører). Revisors "tilleggsposteringer" ifbm utarbeidelse av ligningspapirer eller lignende skal være godttatt av deg - revisor har bare lov å foreta "teknisk utarbeidelse" og ikke regnskapsføring. Om revisor nekter å godkjenne et regnskap dersom du ikke går med på føringene er en annen sak.

Regnskapsfører - Du kan be om hovedbok og annet akkurat så ofte som du vil (men du må regne med å bli fakturert for tiden RF bruker på å ta dem ut og sende dem til deg. Dessuten har RF lov å holde tilbake rapporter og utført arbeid dersom du ikke har gjort opp for deg.)

Forbehold : Er du kun aksjonær, så må du gå via styret/daglig leder/Generalforsamling - Revisor/Regnskapsfører har ikke rett eller plikt til å gi enkeltaksjonærer informasjon om regnskapet. De har faktisk taushetsplikt.
 

Betty

New Member
Takk for raskt svar!
Så jeg kan be selskapet som fører mitt regnskap, om å sende meg "hovedbok" på mitt regnskap, og den vil da inneholde føring av hvert bilag, hvilke regnskapskontoer hvert bilag er debitert og kreditert på, og hvordan årsavslutningen er gjennomført (tenker her på verdiendringer o.l.)?
 

Steve Cash

Medlem
Slike opplysninger er det helt klart at regnskapsføreren skal gi deg, jeg vil si at det er en del av regnskapsoppdraget å gi slik informasjon ved periodeavslutninger, årlige eller gjennom året. Det er ikke ofte at noen vil ha detaljer om hvert bilag, de fleste er interessert i resultatrapport og kanskje balanse.
Men med de forbeholdene arjoregnskap nevner, så har kundens lovlige kontaktperson rett til fullt innsyn i regnskapet.
 

Stoppet

Banned
Det er vel faktisk et krav at regnskapene gjennomgås kvartalsvis av styret?
 

Steve Cash

Medlem
I aksjeselskap skal daglig leder minst hver fjerde måned informere styret om bl.a. regnskapet. Fra aksjeloven:
§ 6-15. Daglig leders plikter overfor styret

(1) Daglig leder skal minst hver fjerde måned, i møte eller skriftlig, gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og resultatutvikling.
Det betyr ikke nødvendigvis at en trenger å studere hver postering, det er sjelden det vil være den beste måten å gjøre det på. Men som nevnt over, dette er firmaets tall og en har selvfølgelig rett til utskrifter som en måtte ønske.
 
Topp