Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilgang til webhost?

Er data på server sikret etter skifte av passord til FTP og mySQL?

  • ja

    Stemmer: 0 0,0%
  • nei

    Stemmer: 2 100,0%

  • Totalt antall stemmer
    2
  • Avstemningen er stengt .

Carbo

New Member
Jeg har betalt noen for å bygge en webside til meg som jeg selv skal drifte.
Det har vært en lang vei og gå til nå, og sikkert ennå like langt igjen før jeg er i mål.
Imidlertid har det vært mye tull med dem som har utført arbeidet fram til nå, og jeg vil bare avslutte engasjementet med dem og etterhvert sette andre på saken.
Men, det er her jeg er litt usikker. Jeg har NULL kompetanse på programmering, men føler likevel at det er noe som "skurrer" litt. Grunnen er bl.a. at innloggingen på backpanelet til siden, ikke fungerer slik det skal.
Når jeg skriver inn br.navn og p.ord kommer jeg ikke inn....men etter litt knoting og refreshing - ja, da er jeg plutselig inne likevel.
Før jeg gjør opp status for siste restbetaling, vil jeg forsikre meg at jeg har alt på min webhost under kontroll uten at andre kan ta over/kontrollere/sperre det.
Jeg har koplet meg opp via FTP og tittet på ulike filer...og så da litt nærmere på innholdet i confiq.php

<?php $username = "XXX";$password = "YYY#";$hostname = "119.18.xx.xx";$dbhandle = mysql_connect($hostname, $username, $password) or die("Unable to connect to MySQL");$connection=mysql_select_db("idealogi_toukari",$dbhandle) or die("Unable to select database");//echo 'connected';die;?>

Passord og brukernav som er oppført her er jeg ikke bekjent med.
Ip er en adresse jeg ikke har kjennskap til, samsvarer ikke med min host

Spørsmålet mitt er derfor - hva er denne filen og hva brukes den til?

Hva kan jeg best gjøre for å sikre meg mot at noen har innpass eller kontroll til server etter overtakelse?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det der er infoen den bruker for å koble seg til databasen/databaseserveren, og kan (bør) være noe helt annet enn ditt vanlige brukernavn og passord. At den kobler seg til en helt annen IP-adresse for databasen kan være litt snodig, men er ikke helt uvanlig, selv om det vanligste vel er at databaseserveren er på samme maskin som webserveren (localhost) er det heller ikke uvanlig at det er på en helt annen server. Hvilken webhotell-leverandør bruker du?
 

adeneo

Medlem
Ut i fra den linjen kan jeg med sikkerhet si at den som har skrevet dette ikke aner hva de driver med, med mindre dette ble gjort for flere år siden.

mysql_* er for lengst foreldet og er usikkert, og skal ikke brukes lengre, det er mysqli_* eller PDO som skal benyttes i dag.

Det står rimelig klart i dokumentasjonen også -> http://php.net/manual/en/function.mysql-connect.php
 

Carbo

New Member
Det der er infoen den bruker for å koble seg til databasen/databaseserveren, og kan (bør) være noe helt annet enn ditt vanlige brukernavn og passord. At den kobler seg til en helt annen IP-adresse for databasen kan være litt snodig, men er ikke helt uvanlig, selv om det vanligste vel er at databaseserveren er på samme maskin som webserveren (localhost) er det heller ikke uvanlig at det er på en helt annen server. Hvilken webhotell-leverandør bruker du?


Proisp
 
Topp