Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tjene penger på blogg?

madman88

New Member
Hei alle sammen!

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å tjene penger på blogg og hva skal egentlig til for at man tjener penger?



- Hvordan fungerer det faktisk i praksis å tjene penger på blogg.
Med tanke på hvor går pengene hen/hvor kommer pengene fra?
Alltid lurt på dette.
Er det slik når man begynner å tjene penger på dette, så betales skatt i en vanlig jobb?
Hvor mange lesere trenger man egentlig daglig for at man faktisk kan tjene noen små kroner


Jeg har tenkt å bruke tid på dette og jobbe meg oppover innenfor idrett som felt.
Spørsmålet er , hvem side blogg burde jeg velge.

Jeg er ute etter det norske markedet/ samt skandinaviske.

Er da blogg.no en riktig vei å gå eller fins det andre sider som jeg burde velge?


Hvis det stemmer det at annonsører gjerne vil kjøpe seg inn på siden om den gjør suksess, er det da lettere å få norske annonsører på en blogg.no side? eller er det like god sjanse for at man kan få de på andre blogg sider også?

Jeg har lite oversikt over det praktiske og spør dermed dere som kan dette.

Kanskje noen av dere har tjent noen kroner på blogging?

Jeg vil gjøre dette først og fremst for interessen jeg har for det jeg driver med, men selvfølgelig er målet å tjene på sikt. Uten at jeg vet hvor lang tid slikt tar for mange.
 

InVert

Blogger
Velkommen hit madman88!

Det er vanskelig å tjene penger på hva som helst om du ikke kan det eller starter som nybegynner, det er alltid noe som må læres, prøves og feiles litt på først før du forstår «greia».

Hva som skal for å tjene penger på en blogg er egentlig godt innhold, som du sprer de steder du kan og bygger opp et stort leserantall. På den måten tiltrekker du deg automatisk annonsører.

I praksis kan du tjene penger på å blogge slik:
-Kom deg på topplisten til blogg.no og få deres penger for å ligge på toppen
-Meld deg opp til affiliatenettverk, få egne linker til populære produkter som folk vil ha, og få en provisjon for hvert salg som blir generert via din blogg
-Ta imot sponsede innlegg på bloggen din, ta en viss sum per stk.
-Legg inn Google Adsense eller lignende på bloggen din, og du tjener penger per klikk
-Selg et eget produkt og sett opp Paypal betalingsløsning, du får pengene og tar deg av alt det tekniske, kundeservice og levering

Ja, egentlig alle metoder du kan bruke for å tjene penger på en vanlig nettside kan du også med blogg.

Om du tjener penger på noe, så regnes det som næring om du gjør det kontinuerlig. Du betaler skatt av penger tjent uansett hvor du tjener dem, selvfølgelig med noen unntak som er så minimale at du ikke kan leve av dem. (Slik som 2000 kr grensen for betalt arbeid som er utenfor ditt vanlige yrke er det vel jeg kommer på nå.). Det blir ikke som en jobb, men som et firma, altså må du opprette eget firma. Litt å sette seg inn i, men du er da i dette for å lære?

Antall lesere for å få annonsører eller klikk på annonser varierer veldig fra side til side(blogg til blogg). Prøv og se. Men match innhold og annonsører/affiliateprogrammer. En som leser om «hvordan du marinerer biff» er kanskje ikke så interessert i slankemat, men heller Weber Grill.

Hvem sin blogg du bør velge? Din egen!

Kjøp deg et domene og webhotell, eller begge i en pakke. Installer Wordpress og start din egen blogg. Vet du ikke hvordan dette gjøres, så finnes det masse informasjon på forumet her og andre steder om emnet, les så mye du kan, se video på Youtube, så prøver å feiler du. Det verste som kan skje er at du ber de som har webhotellet ditt å slette alle filene dine, om du ikke gjør det selv, og starter på nytt.

Tiden det tar for å tjene penger på en blogg kan være noen timer til flere uker. Det spørs hvor kreativ du er og hvor mye tid du legger i det hele. Bare sørg for at du tjener din første krone. Da vet du at du kan gjøre det om igjen for å tjene en til, gjør mer av det samme og det kommer flere kroner.

Jeg tipper at alle som er på Webforumet.no har tjent penger på nettsider som ikke har Nykommer status. Så her er det mye god informasjon du kan lese deg opp på.

Oppsummert:
-Anbefaler egen blogg kontro gratisplattformer som blogg.no siden du får mer kontroll
-Wordpress er velprøvd, enkelt og har masse funksjonalitet
-Start med eget domene+webhotell, enkel start og du kan utvide selv senere
-Lag godt innhold, som er nyttig, det blir delt og lest, noe som skaper flere lesere
-Les deg opp på Google Adsense, Affiliateprogrammer i starten, annonsørene kommer når de ser deg igjen og igjen
-Ikke gi opp, skriv gjerne dine 10 første innlegg før du gjør det over, så vet du at du kommer til å holde ut en liten stund. De fleste slutter å blogge etter få uker/måneder siden de ikke ser resultater med en gang.
-Bruk søkefunksjonen i Webforumet, masse gull her, er det ikke besvart før så spør

Lykke til!
 

madman88

New Member
Hei tusen takk for ut fyldig svar.

Jeg kan tenke meg å gå etter det norske markedet.
Sett på wordpress, noe som virker som den beste løsningen.
Men jeg lurer på et par ting.
Burde jeg kjøpe domenet med en gang, og hatt min egen domeneside eller er det greit med wordpress i navnet i starten?
Hva tenker du?

Hva er egentlig best da .com, .org ++
 
Sist redigert av en moderator:

Ole Avranden

utvandret
Gå for eget domene først som sist. Alt arbeide du legger ned i SEO beholder du da, i stedet for å skifte domenenavn underveis og dermed miste Google-plasseringer.

Wordpress er en meget bra løsning til å blogge, men sjekk også ut alternativene.

Hvis du ikke kan bruke .no ville jeg valgt generisk toppdomene i denne rekkefølgen: com, org, net.
 

madman88

New Member
Takk for svar

men ut fra hva jeg kan se tilbyr ikke wordpress .no?

du nevner andre alternativer, hvem andre kan måle seg med wordpress?
Jeg har svært lite kunnskap rundt det praktiske som programmering /koding, webdesign
er dette noe som er veldig vanskelig å sette seg inn på slike bloggsider?
 
Sist redigert av en moderator:

Ole Avranden

utvandret
Kjøp et domene (webhotell) gjennom noen av de norske webhostene. Host1, Subsys, ProISP osv. (Men du må ha norsk organisasjonsnummer for å få et .no-domene.)

Hvis du ikke kan noe om det tekniske, ville jeg nok gått for WordPress. Det er så mange som bruker det, at det nok er enklest å få hjelp til ting du lurer på ifb med WordPress.
 

madman88

New Member
okey,så jeg kan bruke .no med andre ord over wordpress om jeg bruker en av de du nevner ovenfor her?

Men hvis jeg skal gå for det skandinaviske markedet, hva tenker du om et .no domenet da?
 
Sist redigert av en moderator:

madman88

New Member
Kjøp et domene (webhotell) gjennom noen av de norske webhostene. Host1, Subsys, ProISP osv. (Men du må ha norsk organisasjonsnummer for å få et .no-domene.)

Hvis du ikke kan noe om det tekniske, ville jeg nok gått for WordPress. Det er så mange som bruker det, at det nok er enklest å få hjelp til ting du lurer på ifb med WordPress.

håper noen kan svare meg:)
 

ellaro

Medlem
1. Kjøp ønsket domenenavn på Domeneshop.no
2. Lag deg et webhotell på Host1 (Kan anbefalles)

Tror du tenker at du skal registrere deg på wordpress.com og lage blogg der? Det er en del begrensninger i å ikke hoste bloggen selv på et eget webhotell. Anbefaller helt klart å hoste bloggen selv.

Når du får opplysninger om ditt webhotell på mail fra Host1 så logger du inn i Cpanel, finner fantastico og innstalerer wordpress enkelt :)
 
A

aabbcc

Guest
1. Kjøp ønsket domenenavn på Domeneshop.no
2. Lag deg et webhotell på Host1 (Kan anbefalles)

Er med på anbefalelsen av host1. Jeg vil si at man like godt kan registrere domenet der også - enklere å ha hotell og domene ett sted, selv om man kanskje kan spare noen få kroner i året på domeneshop.
 

i-net

Medlem
Synes det er tryggest å overlate domener til ekspertene på feltet jeg da.

Så domeneshop for .no og namecheap.com for alt annet er hva jeg anbefaler uansett :)
Godaddy.com bør man "sky som pesten", makan til uoversiktlig og masse forsøk på mersalg skal man lete lenge etter.
 
Sist redigert:

Travellingman

Nettgrunder
110% enig med siste taler ;) Man bør ikke legge alle eggene sine i samme kurv...

Ser ofte enkelte hevder det er så lett å ha alt samlet osv. Det er sikkert sant når man er fersk som webmaster, men etterhvert så blir det gjerne til att man anskaffer seg flere domener(kjekt å ha) eller får noen lyse ideer og starter opp flere andre nettprosjekter. Det er da det er viktig å ha flere ben og stå på.

Men hva er det som er så vanskelig med å oppdatere navneservere? Hva om du skal flytte siden din til et annet webhotell, selge siden din eller lignende?
 
Det er vanskelig å tjene penger på blogging. Jeg har en personlig blogg selv og skriver få innlegg i uka, ettersom det er tid til å skrive og noe å skrive om. Har mange venner som ikke får kontakt med meg lenger, pga at de jobber i båt og er helt andre steder enn meg. Noen ganger har jeg fått gode tilbakemeldinger om bloggen og at den gjør det lett å følge med på hva jeg gjør og da glemmer de meg ikke ut så lett som de ellers ville gjort.

Å ha den som en inntekt-kilde er mitt store delmål. Hovedmålet er å ha det gøy med den. Jeg kjenner til annonse-markedet og konkurransen presser prisene nedover, avhengig av etterspørselen og forventet rekkevidde. Har prøvd affiliatenettverk har jeg prøvd meg på og det ble ikke noen klikk av. Kommer av den grunn til å satse på direkte reklame når bloggen min blir større, gjerne 100+ daglige besøk.

Skal man tjene penger på en blogg, nytter det ikke å bare håpe på å tjene penger på bloggingen. Man må ha det gøy med bloggen hele tiden og se fordelene med å ha den.Et tips fra meg: Følg noen blogger, det vil gi inspirasjon.
 
Det er vanskelig å tjene penger på blogging. Jeg har en personlig blogg selv og skriver få innlegg i uka, ettersom det er tid til å skrive og noe å skrive om. Har mange venner som ikke får kontakt med meg lenger, pga at de jobber i båt og er helt andre steder enn meg. Noen ganger har jeg fått gode tilbakemeldinger om bloggen og at den gjør det lett å følge med på hva jeg gjør og da glemmer de meg ikke ut så lett som de ellers ville gjort.

Å ha den som en inntekt-kilde er mitt store delmål. Hovedmålet er å ha det gøy med den. Jeg kjenner til annonse-markedet og konkurransen presser prisene nedover, avhengig av etterspørselen og forventet rekkevidde. Har prøvd affiliatenettverk har jeg prøvd meg på og det ble ikke noen klikk av. Kommer av den grunn til å satse på direkte reklame når bloggen min blir større, gjerne 100+ daglige besøk.

Skal man tjene penger på en blogg, nytter det ikke å bare håpe på å tjene penger på bloggingen. Man må ha det gøy med bloggen hele tiden og se fordelene med å ha den. Et tips fra meg: Følg noen blogger, det vil inspirere.
 
Topp