Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tollkredittordningen faller bort og likviditeten bedres

Stoppet

Banned
fra 1. januar 2017 trer den nye skattemeldingen i kraft. Den endrer blant annet ordningen for merverdiavgift på import av varer:

Det skal ikke lenger betales merverdiavgift til tollvesenet, men i stedet rapporteres i omsetningsoppgaven. Dette vil gi likviditetsfordeler og man slipper tollkredittordning. (ref: Ernest & Young).
 

Steve Cash

Medlem
Samtidig blir det litt vanskeligere for importøren. Merverdiavgiftsgrunnlag, sats og beløp vil ikke lenger være oppført i tolldeklarasjonen, en må beregne beløpene selv. En må først finne tollverdien, som ofte er den samme som statistisk verdi på tolldeklarasjonen.

Tollverdi
+ toll
+ andre avgifter
= grunnlaget for importmerverdiavgift.

I tillegg til tolldeklarasjonen vil faktura fra leverandør og månedlig deklarasjonsoversikt i Altinn være viktige dokumenter, det siste for å kontrollere at en har fått med seg alle tolldeklarasjoner i måneden.

Hvis du bruker regnskapsfører så levér alle tolldeklarasjoner sammen med de andre bilagene og gi regnskapsfører tilgang til deklarasjonsoversikten i Altinn (det er mulig denne rettigheten vil følge med regnskapsførerrollen).

Omsetningsoppgaven (mva-oppgaven) vil få flere poster for å dekke de nye reglene og skifter navn til Skattemelding for merverdiavgift, kortnavn Mva-melding.

Oppsummert så gir den nye ordningen en likviditetsgevinst ettersom en slipper å legge ut penger, forutsatt at en har fradragsrett. Samtidig blir det litt større ansvar for den avgiftspliktige ettersom en nå må beregne riktig beløp, herunder passe ekstra på hvis en importerer varer med både 15 og 25 prosent mva.

Næringsdrivende som ikke er registrert for mva fortsetter som før ved å betale importmerverdiavgift til tollkassereren.
 

Britta

stoffdronning
Så strengt tatt får jeg bedre likviditet mot at jeg må ut med mer penger til regnskapsføreren som kan kose seg med å beregne momsen på alle mine import (vel 70% av varekjøp til butikken)?

tja, det var nok fordeler og ulemper som med det meste.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, slik kan du faktisk si det. Det er likevel ikke sikkert den nye ordningen er bare en fordel for mindre næringsdrivende. Litt mer arbeid blir det kanskje og enten må en leie noen til å gjøre det eller bruke tid på det selv. Sørg i alle fall for å lage minst mulig merarbeid ved å levere alle tolldeklarasjoner sammen med bilagene. Jeg har selvfølgelig ikke hatt mulighet til å lage noen rutine på dette ennå, men antakelig er det lurt å legge deklarasjonen sammen med den fakturaen til tilhører.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er mye jeg "må" ifølge brevet. Er brevet å anse som en oppdraginstruks?
Utformingen og gjennomføringen er med til å gjøre folk om til sau: ingen hvorfor, bare at.
Følger du reglene er du flink bisk. Smører man slikt ut over 10 år kommer man langt med programmeringen.

Anyway, jeg spørte hvorfor på twitter. Får vel snart bokettersyn.
 

Steve Cash

Medlem
Hvorfor dette flyttes fra tolletaten til skatteetaten: Regjeringen har bestemt at all innkreveing skal gjøres av Skatteetaten slik at Tolletaten kan bruke alle sine ressurser på andre oppgaver. Du har sikkert lagt merke til at årsavgiften for bil også kom fra Skatteetaten sist.

Hvorfor det blir flere poster på den nye mva-meldingen: I tillegg til at det må være noen fler på grunn av det som nevnes i punkt 1, så ønsker Skatteetaten også å forbedre kontrollen med de avgiftspliktige. I dag mener de at for mange regnskapsposter slås sammen i samme oppgavepost.

Den nye oppgaven blir ganske oversiktlig og bra, men det er klart at det knytter seg en større kostnad til å oppgradere alle økonomisystemene som brukes i Norge.
 
Topp