Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger tips til utforming av konkurranse for nettbutikk

Stoppet

Banned
Jeg tenker å lage en konkurranse i forbindelse med nettbutikken Being Trendy.

Jeg trenger da tips og råd i forhold til:
  • Størrelse på premie
  • Type konkurranse
  • Markedsføring av konkurransen
  • Tidshorisont fra start til trekning
  • Eventuelt annet jeg ikke har tenkt på
Link gjerne til eksempler på konkurranser hvis du kjenner noen som kan passe til nettsiden.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Skal prøve å være veldig konkret denne gang ;)

Premie: https://beingtrendy.no/produkt/weiqin-4640dkh-diamond-charm/ (er vel et av de dyreste produktene du har til dame, ser det ut til)

Type: Registrer deg i nyhetsbrevet til Beingtrendy.
Markedsføring: Alle kanaler du befinner deg i - evtl. med sponset post med godt utformet tekst.
Tidshorisont: Alle som registrerer seg som mottaker av nyhetsbrevet innen utgangen av [denne eller neste måned]. "Vinner offentliggjøres på FB-siden, så lik gjerne siden for å følge med".
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
I mitt hode er folk mer opptatt av at de kan vinne akkurat det de ser, men ser jo at mange nettbutikker kjører permanente "Vinn gavekort verdt XXX kroner ved å registrere deg for å motta nyhetsbrev"-konkurranser.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Husker en gang Bjørklund kjørte konkurranse med en diamantring verdt 10K som premie - den gikk som hakka møkk.
 

pleb

Medlem
I frykt for å støte noen fra som eventuelt ikke skulle like det klokkedesignet, så kan du kanskje heller kjøre noe á la "vinn valgfri klokke" og bruke et bilde av dine 3-4 fineste klokker som hovedbilde i kampanjen. Så får du satse på at vinneren velger den billigste. :)
 

Stoppet

Banned
Off topic, men hvordan går butikken? Selger du noe? Spør av nysgjerrighet, da jeg alltid har tenkt at mote, klær osv. er "umulig" å etablere seg i.

Har ikke markedsført noe enda, men det detter inn litt her og der. Så litt salg blir det. Derfor jeg tenkte på en konkurranse for å se om det kunne være en måte å markedsføre på.
 

Stoppet

Banned
... eller hva med "vinn et valgfritt produkt" ? Så genererer det masse trafikk fordelt på hele nettstedet fordi folk må inn og velge noe ... :)

Noen som har positive erfaringer med en slik vri?

Og er det forskjell i deltakelse på menn og kvinner i konkurranser? Sitter med en følelse at flest kvinner deltar i konkurranser
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
... eller hva med "vinn et valgfritt produkt" ? Så genererer det masse trafikk fordelt på hele nettstedet fordi folk må inn og velge noe ... :)

Tror det er å drømme og for store forventninger til hva folk gidder å lete etter i en ukjent nettbutikk.
 

Liandrian

Medlem
Jeg ville tenkt litt lokale medier først jeg, kan hende jeg er naiv men sørge for et intervju/omtale i lokalavisa og komme på trykk både fysisk og digitalt er billigere og bedre enn konkurranse på facern.

Eller så kan du tenke at rene penger for ren reklame, som skjedde med Norsk Tipping svindel-annonsen. I løpet av to timer så hadde jo veldig mange delt http://www.tv2.no/a/8633553/ denne konkurransen.

"Lik,del og kommenter og vinn 5000,- kroner i nettbutikken!"- en såpass sum må det være for at Ola Nordmann skal gidde tre museklikk...

Min erfaring med markedsføring er at man bør kline til for at folk skal reagere.
Jeg gjorde en kampanje for Gaupen hengere, hvor jeg spesifikt ba om en gratis henger for det kommer folk til å trenge. Den Facebook-kampanjen gikk som jeg trodde...
Vi fikk 2,000 delinger og 3880 kommentarer til en verdi av 6000 kroner(liten henger gratis).
Etterarbeidet da jeg forsvant kan man jo kritisere ettersom de kun har 4100 likes nå.. Men ja prinsippet mitt er fortsatt det samme.
 

Stoppet

Banned
Har nå prøvd meg på en enkel liten konkurranse på facebook. Det er ikke dyre produkter, men egentlig bare for å teste. Og en plass må man begynne :) Konkurransen finner du her. Noen kommentarer?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Testet den på kona. Hun mente at konkurransen var som så mange andre på Facebook - men grei nok iflg. henne. Hun lurte på hvor mye klokkene var verdt, men med lav verdi er det liten vits i å skrive det, synes jeg.

Jeg anbefaler at du kjører konkurransen to the bitter end og trekker en vinner uansett om denne funker eller ei. Prøv så å få til en post med vinneren, utrolige mange tviler på at små sider virkelig trekker vinnere (får ukentlig spørsmål om slikt).

Kjører du konkurransen for real, legger jeg den inn i oversikten min (i en underkategori).
 
Topp