Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trykksaker fra utlandet - avgifter?

stianweb

Medlem
Hei

Kom i snakk med en bekjent i dag i forhold til det å få trykket noen flyere i utlandet (Danmark), denne personen nevnte at det da ville komme importtoll på dette. Noen som har erfaring med dette ?

Som privatperson vil jeg jo kunne ta sjangsen på at varer over 200NOK ikke blir på lagt toll avgift og moms.
Men hvordan bør man gå frem som enkeltmansforetak (ENK ??) ved bruk av trykkeri i f.eks DK ?

Håper noen kan gi meg litt svar her. På forhånd takk :)
 
A

aabbcc

Guest
Toll tror jeg ikke det er. Men moms kommer det fort. Jeg antar at du er mva-registrert? I så fall spiller det vel liten rolle om man må legge på mva, da man uansett får fratrekk?

abc
 

stianweb

Medlem
Jeg er ikke mva registrert.
Firmaet mitt har ikke vært aktiv siden jeg startet opp, det kom andre arbeidsforhold i "veien".
Det det var snakk om, var at det ble som å importere en vare.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du må betale moms om det er verdier for over 200,- også må du også betale 250,- ca til Posten for å fortolle dette for deg om det er de som skal ta den jobben.

ENK og deg som privatperson er en og samme enhet for staten og avgiftslegges likt.
 

stianweb

Medlem
Hvor mange og store flyere er det snakk om? Hvis det ikke er så mye er min erfaring at det raskt kan koste mer enn det smaker, det skal være ganske mye før det lønner seg når du tar med ekstrajobb ifb med import osv

Det er en av tingene, som ble nevnt. Vi snakket bare generelt, så noe antall kom aldri på banen.

Jeg har ikke tenkt på disse ekstra kostnadene før, selvom jeg handler mye privat fra utlandet.
Men som regel er jeg så nærme 200kr grensa at dette går greit.

Naive meg, så for meg at det bare var å bestille og vente hehe :D Men ved etter tanke, ser jeg jo dette som blir nevnt.

Er det noen som har erfaring med noen norske da?
 
A

aabbcc

Guest
Det er masse gode norske trykkerier. For det du driver med kan det være lurt å finne en lokalt og få et godt kunde-forhold til dem. Det er veldig behagelig å ha en fast person man kan snakke med som man vet er dyktig.

abc
 

hansson

Langveisfarende
Hvis du gidder å vente litt på å få flyerne kan du jo sjekke en tjeneste som print24 f.eks. De trykker opp i såkalt puljetrykk og det blir veldig billig. Kvaliteten er bra slik jeg har opplevd det. Sikkert mye det samme som Vistaprint.
 

stianweb

Medlem
Takk for tilbakemeldinger :)

Da blir det nok til å se seg rundt om i lokalmiljøet. Jeg er generelt fan av å bruke lokale krefter om det lar seg gjøre :)
 

AnneB

Medlem
Jeg har brukt trykk24.no. Foreløpig bare 1 jobb, men var strålende fornøyd med både, pris, kvalitet og levering. Skal snart bestille mer derfra :)
 
Topp