Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ubetalt provisjon i regnskap

kongen

kongemedlem
La oss si du genererer 30000 i provisjon fra et affiliatenettverk i desember og ikke får det utbetalt før i februar. Iløpet av januar så har noen brukt angreretten og den totale summen som blir utbetalt i februar er 25000.

Hvordan skal dette føres korrekt i regnskapet for desember, januar og februar?
 

Steve Cash

Medlem
Du skal føre inntekten når den påløper, altså i desember, og beløpet var egentlig 30 000. Det er jo litt kinkig at det kommer kontramelding etter nyttår, men ettersom du vet hva du vet hva det endelige beløpet skal være før du avslutter året, må det være riktig å føre påløpt inntekt kr 25 000 i desember. Og dermed blir betalingen 25 000 i februar mot fordringen.

Hvis en skal føre dette veldig nøye fører en debet 1530, påløpt inntekt, og kredit salg i desember, legg ved dokumentasjon på hvorfor beløpet er 25 000.

I januar fører du avregningen du mottar mot kunde pluss debet salg kredit 1530 kr 25 000 for å at det ikke skal bli dobbelt opp.

I februar fører du betalingen.

Med forbehold om at jeg ikke vet hvilke dokumenter du får, jeg har gått ut fra at det finnes en avregning for desember som kommer i januar. Mendet viktige er at du fører påløpt inntekt i desember og betalingen i februar.
 

kongen

kongemedlem
Takk for svar :)

Hva hvis man får forskuddsbetalt 30000 siste uken i desember, men ikke opparbeider provisjonen før den første uken i januar, hvordan skal det føres i regnskapet i desember og januar?
 

Steve Cash

Medlem
Ved forskuddsbetaling fører en debet bank og kredit konto for forskudd fra kunder, den heter normalt 2900, og ligger under kortsiktig gjeld.
I januar fører en debet 2900 og kredit konto for salg, dermed går konto 2900 i null etter januarposteringen.
 

kongen

kongemedlem
Hvordan fungerer sånn klientkonto. La oss si at et aff.nettverk fyller opp et par hundre tusen som skal være min garanti for at provisjon blir utbetalt, og at jeg hver uke trekker 50K til provisjon fra uken som gikk. Hvordan skal dette føres i regnskap?
 
Topp