Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ufattelig tragisk - tvangsmulkter forsinket aksjonærregisteroppgave

Floken

Member
Bittelite foretak, ingen likviditet... Som uerfaren oppstarter fikk jeg ikke med meg at aksjonærregisteroppgaven skulle leveres. Er aldri på altinn i daglig drift, og venter ingen viktige brev i fra Skattemyndighetene. Ante ikke jeg verken kunne, eller at jeg ble, ilagt tvangsmulkter for forsinket innlevering. Hvorfor får man ikke tydelig varsling om leveringsfrist, og eventuelt påminnelse istedet??

Saken er at jeg har klaget, men vedtaket omgjøres ikke og sendes nå fra Skatteetaten til Skattedirektoratet for avgjørelse. Jeg risikerer nå å skulle betale skyhøye tvangsmulkter firmaet ikke har mulighet til å betale...

Hva i alle dager gjør jeg?

Helt merkelig man som uerfaren oppstarter skal straffes på denne måten i den mest sårbare perioden i et firmas eksistens. Må jeg legge ned nå, eller slå meg selv konkurs, betyr det jo også spikeren i kista for alt sammen, Jeg er veldig usikker på incentivene i fra myndighetenes side.

Nok om det. ... Hva i alle dager gjør jeg??? Jeg kan jo ikke betale!!!! Jeg har ingen peiling på dette her. Må jeg slå meg selv konkurs? Hva inne bærer det da? Masse jobb? Masse kostnader?

Noen som kan helpe meg med hva jeg skal gjøre?

Jeg sitter helt skrekkslagen her... Det føles helt uvirkelig....
 

Floken

Member
Ansatt 50% i eget AS, eneaksjoner. Styret er meg. I oppstartsfasen. Ingen likviditet i selskapet. Ingen eiendeler, omsetning under 50 000, gjeld (til meg selv), underskudd flere år på rad, aksjekapitalen brukt i drift... ja, en nokså normal økonomisk situasjon i en oppstartsfase vil jeg tro...
 

Floken

Member
Jeg kan vel bare gi opp å overprøve lovverket her, men jeg må jo si jeg finner det urettferdig at småfirmaer i oppstartsfasen skal behandles på nøyaktig samme måte som Aker, og ilegges tvangsmulkter av ujustert størrelsesorden, bare fordi en bitteliten rapport ikke blir levert. Det er snakk om å oppgi (var det ikke til og med preutfylt?) to tall... var det ikke så? Aksjekapitalen og antall aksjer? Dette er jo informasjon myndighetene allerede har i fra fjoråret. Småfirmaer har jo ingen egeninteresse i innleveringen av denne oppgaven, og er derfor veldig fort å glemme av.

Jeg synes det er merkelig man her kjører strengt regime og regelrytteri overfor småaktører i oppstartsfase, der man er i en læringskurve og det tar noe tid før man forstår skjemaveldet. Det er jo også hyggelig om man kan få klare og tydelige varsler og påminnelser dersom noe er viktig å innlevere. Vi lever i 2017 og det er jo ikke akkurat for mye å forvente å få et e-post og/eller sms varsel, til eksempel, på noe som tydeligvis er så viktig, når både frisøren og biblioteket klarer det!
 

Bjørnar

Gründer
Du har jo plikt til å følge lover og regler før du setter i gang, så sånn sett kan du nok ikke skylde på noen – dessverre.

Hilsen en som fikk selv tvangsmulkt pga manglende A-melding, men dekket av regnskapsbyrå som ikke gjorde jobben sin.
 

Floken

Member
Jeg synes det er rart det ikke opplyses tydeligere om endringer eller nye regler og i en kommunikasjonsform som er gjengs i 2017. Man leter jo ikke etter regler man ikke vet er nye og ikke var der sist man leste...
 

Floken

Member
Du har jo plikt til å følge lover og regler før du setter i gang, så sånn sett kan du nok ikke skylde på noen – dessverre.

Hilsen en som fikk selv tvangsmulkt pga manglende A-melding, men dekket av regnskapsbyrå som ikke gjorde jobben sin.
Du var jo heldig som var litt større og litt mer profesjonell og hadde et regnskapsbyrå... og slipper å sette deg selv konkurs, avvikle og måtte gi opp drømmen..., som jeg må...

Jeg synes det er rart det ikke tas høyde for profesjonalitet... og størrelse på firmaet.... og konsekvensene....
 

Floken

Member
En ting er selve tvangmulktgebyret, en annen ting er de økonomiske konsekvensene av å måtte begjære seg selv konkurs der man, i det som var en langsiktig forretningsstrategi, mister mulighet for fremtidig tilbakebetaling av gjeld til seg selv som privatperson OG mulighet for fremføring av tidligere års underskudd. Summen man belastes er jo langt høyere enn tvangsmulktgebyret, som er høyt i seg selv.

Jeg synes denne form for avstraffelse går noe vel for langt der den ikke kan sies å stå i fornuftig forhold til bedriftens størrelse, betalingsevne og konsekvenser.

Det må være lov å gjøre små feil, som ikke har noen som helst betydning, uten å måtte straffes på denne måten.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville prøvd å hatt en samtale med noen fra det lokale skattekontoret. Det må vel være noen personer på andre siden av systemet - prøv å høre hva slags råd de gir deg.

Er tvangsmulkt retter til selskapet eller deg personlig?
Personlig konkurs hjelper ikke så mye man tror, har jeg lest en plass, men gå å søk og les litt - det er skrevet en del om det og folk har delt erfaringer på forskjellige forum.
 

Floken

Member
Jeg ville prøvd å hatt en samtale med noen fra det lokale skattekontoret. Det må vel være noen personer på andre siden av systemet - prøv å høre hva slags råd de gir deg.

Er tvangsmulkt retter til selskapet eller deg personlig?
Personlig konkurs hjelper ikke så mye man tror, har jeg lest en plass, men gå å søk og les litt - det er skrevet en del om det og folk har delt erfaringer på forskjellige forum.

Rettet til selskapet.
 

Floken

Member
Alternativet til dagsmulkter er at 30% av de innleveringspliktige ikke gidder å levere inn...
Jeg tror ikke det er så stort behov for mulkter om bare myndighetene hadde vært bedre på å kommumisere ut tidsfrister, i noe mer moderne kanaler enn brev og bak lukkede innloggingssystemer..
 

Oppgitt

New Member
Har hatt et selskap i kort tid, som det ikke har vært aktivitet i. Opplevde det samme med skatteetaten. Ikke innlevert aksjonærregister oppgaven i tide.
Melding om vedttak om tvangsmulkt ble kun sendt i brev form. Denne ble lagt i feil postkasse, hvor jeg ikke ble gjort oppmerksom på dette før 2 måneder senere. Mottok samtidig krav om innbetaling 36000kr.
Klaget inn vedtaket, hvor tilbakemeldingen var "all post som ikke er returnert, anser skatteetaten som mottatt" - videre "størrelsen på boten skal ha en prevantiv virkning, og selskapets verdi er i så måte ikke relevant"!!!

Konklusjon:
1) Skatteetaten kjører omvendt bevisbyrde. Man må bevise sin uskyld!
2) Boten for ikke å levere aksjonæroppgaven, er lik om selskapet er verdt 10 milliarder eller 0.

Absurd! Er i ferd med å avvikle selskapet.

Er vel bare i Nord Korea man blir behandlet på samme måte!
 
Topp