Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Usikker rundt moms på varer til videresalg.

Hei, har ett spørsmål angående mva.

Jeg betaler mva når jeg kjøper inn produkter til videresalg, men siden jeg er ett enk og ikke mva registrert så får jeg ikke tilbakeført mva jeg har betalt på varene?

Jeg har bedriftskunder, å når jeg selger til de så får jo ikke de tilbake mva siden jeg ikke kan kreve mva, men sånn jeg ser det blir det fort tap for meg siden jeg må betale mva, men ikke kan kreve mva hos bedrift, å kan heller ikke selge varene til samme utsalgspris som det ville vært med mva, da blir det jo økonomisk ugunstig for bedriften da den heller kan kjøpe produktene til samme pris med mva hos noen andre men få tilbakeført momsen.
I tillegg vil jo bedriftene ha litt rabatt i forhold til privatpersoner, men har nesten ingenting å gå på pga mva.

Skal det virkelig være sånn at jeg som liten bedrift uten mva registrering ikke skal kunne tjene penger på å handle med bedrifter?

Trenger info så jeg vet hvordan jeg skal operere videre.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, dessverre så har du en "merverdiavgiftsulempe" når du selger innkjøpte varer videre til bedrifter som er registrert for mva. Jeg vet ikke om noen annen måte å løse det på enn at du må øke salget så du kommer over 50 000 og kan registrere deg.

Hvis ikke må du selge bare til private eller til firmaer som ikke er mva-pliktige, da spiller det mindre rolle for kjøperne.
 

Stoppet

Banned
I tillegg vil jo bedriftene ha litt rabatt i forhold til privatpersoner, men har nesten ingenting å gå på pga mva.

Men vil du ha mer å gå på om du er mva registrert? Blir vel akkirat det samme for bedriftene det. De tenker netto uansett tenker jeg?
 
Ja for da får jeg tilbake mva på innkjøpte varer, det gjør jeg ikke nå.

Til private selger jeg varene for samme pris netto som om det skulle vært mva, for der har de private ingen ulemper med at det ikke er mva.
Til bedrifter må jeg selge til det prisen ville vært uten mva, siden de ikke får igjen noe hvis jeg skulle tatt full pris som hos private personer.

Produkt:
Privat = 200kr inkl 0%mva (Får ikke tilbake mva, men har lagt med mva i prisen) 40% fortjeneste

Bedrift = 150kr inkl 0%mva (Får ikke moms hos bedrift, har selv betalt moms på varene) 15% fortjeneste

I tillegg vil bedriften ha rabatt, jeg har 15% igjen, da kan jeg gi 5% rabatt uten å gå i tap da jeg må ha de resterende 10% for å dekke frakt, drift o.l.

40% er det jeg har i påslag på de fleste produktene.

Men får bare prøve å få de som kunder uten å tjene noe selv, for når fortere momsgrensen hvis jeg får de som kunder, uten at jeg tjener noe på det til og begynne med.

Mangler ca 20000 kr til nå.
 

Steve Cash

Medlem
Poenget til trådstarter er selvfølgelig at hvis en kjøper en vare til 100 eksklusiv mva for salg så er kostnaden til en mva-registrert bedrift kr 100, men kr 125 for en ikke-registrert. La oss videre si at markedsprisen i bedriftsmarket er 200 eksklusiv mva så klarer ikke den ikke-registrerte selger å hente inn igjen de 25 han har i ekstra varekostnad. Han tjener altså bare 75 der andre tjener 100. Det er det er mva-ulempen. Den setningen om "rabatt i forhold til privatpersoner" er bare et sidespor.

Edit: Der postet trådstarter et svar mens jeg skrev, jeg lar likevel mitt svar stå selv om innleggene sier omtrent de samme.
 
Topp