Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetaling av honorar uten enkeltmannsforetak

KidA

New Member
Heisann! Har et par ting jeg lurer på om dere kan svare på!
På fritiden tar jeg enkelte oppdrag som grafisk designer, for det meste cd cover o.l.
Betalingene jeg har mottatt for tidligere jobber har alltid vært "svart", altså rett i lommen. I og med at dette var artister i startfasen, og utbetalingene var mer symbolske summer. Jeg gjør dette mest fordi jeg synes det er gøy å holde på med, har sett på det mer som en hobby, som kanskje vil utvikle seg til noe på et senere tidspunkt.
Men nå har jeg laget flere cover, plakater osv til et band som har et management i ryggen, og de vil gjerne betale meg, men da må jeg sende regning.
Jeg har liten eller ingen peiling på regler ang. dette, så derfor lurte jeg på om noen her inne kanskje kan hjelpe.
Har fått tak i en tom faktura, men er veldig usikker på om jeg kan fylle ut denne og sende den uten et org.nr. Finnes det noen løsninger, eller må jeg starte et enkeltmannsforetak for å få tak i pengene?

Setter stor pris på all mulig hjelp!
 

stianweb

Medlem
JEg veit det har vært litt snakk om hobbyinntekt her, og at en rettesnor (men ingen satt grense) har vært at opptil 30K kan man ta som hobbyinntekt.

Men jeg veit ikke hvordan dette blir i forhold fakturering og skatter.

Det går ann å ringe Narvik telefon og høre om de har noe info.

Mulig du også finner noe her, ved å søke.
 

hansson

Langveisfarende
JEg veit det har vært litt snakk om hobbyinntekt her, og at en rettesnor (men ingen satt grense) har vært at opptil 30K kan man ta som hobbyinntekt.

Men jeg veit ikke hvordan dette blir i forhold fakturering og skatter.

Det går ann å ringe Narvik telefon og høre om de har noe info.

Mulig du også finner noe her, ved å søke.


Dette er bare surr. Du skatter fra første krone du har i overskudd hvis det er snakk om næringsdrift, hvis det er snakk om hobby kan du omsette f.eks. veteranbiler for hundretusenvis av kroner uten å skatte for det, hvis du kan bevise at hobbyen koster mer enn du tjener på den.

Så lenge du jobber med vinning i tankene skal du altså skatte fra start, og det er ikke noe slags frikort for næringsdrivende. Du er næringsdrivende når du a) jobber med vinning som hensikt og/eller b) får inn mer enn du har i utgifter.
 

stianweb

Medlem
Bra svar over meg der :)

Jeg veit jeg har lest på en eller annen "offisiell" side angående dette, men det var enda mer vagt enn hva hansson skriver.
 

Tonny Kluften

Administrator
Så lenge du jobber med vinning i tankene skal du altså skatte fra start, og det er ikke noe slags frikort for næringsdrivende. Du er næringsdrivende når du a) jobber med vinning som hensikt og/eller b) får inn mer enn du har i utgifter.

Jeg har inntrykk av at det er lov til å tjene litt på hobbyen sin uten å skatte, men hvis hobbyen er egnet til å gi inntekt over tid så blir det næringsvirksomhet.

En tolkning: [naringsdrivende.no] - Lønnstaker eller næringsdrivende - betaling for arbeid som lønn eller næringsinntekt?
eller enda bedre:
https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/for-du-starter/minste/naringsvirksomhet/
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ikke 'uansett' vel?
Hobby er ikke næringsinntekt. Samfunnet har blitt slik at vi måler mye i penger, og når man lager en CD cover til noen så føler vedkommende det oftest naturlig å 'være snill tilbake'. For at noe skal være arbeid eller en jobb så er det faktisk en del krav om hva slags myndighet den som bestiller arbeidet har..

Kort og feil sagt:
Kan min nabo fortelle meg når jeg skal jobbe, er det fare for at han er arbeidsgiver og jeg arbeidstaker.
Kan min nabo fortelle om utført arbeid ikke er godt nok og at han derfor ikke betaler full sum, er han oppdragsgiver, og jeg... forretningsdrivende?
Legger jeg ut artikler eller musikk som folk kan kjøpe er jeg... frilanser?
 

KidA

New Member
Takk for tilbakemeldinger!
Er midt i å fylle ut skjema for å starte enkeltpersonforetak nå, tror det er det beste! :)
 
Topp