Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbytte i AS

famadorian

New Member
Det går helt rundt for meg når jeg prøver å forstå dette med utbytte;)

Jeg hadde 200 000 i overskudd i fjor, 2014, som jeg nå har betalt 50000 for i restskatt.

Jeg går utifra jeg kan ta ut dette overskuddet på en måte, men er usikker hva ekstra skatt jeg i tillegg skal betale da.

Jeg skjønner egentlig ikke heller dette med skatt på overskudd;) Hvorfor skal jeg skatte av overskudd når det er penger som er igjen i bedriften?

Uansett, hvis jeg nå tar dette ut som såkalt utbytte, skal jeg betale ekstra skatt på dette igjen, nå som jeg allerede har betalt 50000 i skatt på overskudd?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du må skatte av utbytte fra selskapet selv om det deles ut av beskattet overskudd. Ideen er at når du har mottatt pengene er summen av skatten selskapet betaler og skatten du betaler omtrent like høy uansett om du tar ut beløpet som lønn eller utbytte. (Derfor er heller ikke myndightene like hissige på tvangstilordning av lønn som de var.)

Det kan også legges til at det i forslaget til statsbudsjett 2016 (som snart blir vedtatt) er tatt med senking av skatteprosenten for selskaper. Hvis det med ca. lik skatt uansett uttaksmåte skal videreføres så må skatten på utbytte øke.

Det er forresten ikke du som betaler skatt av overskuddet som er igjen i selskapet, det er det selskapet som gjør. Og at aksjeselskaper betaler skatt av overskudd er i og for seg ikke rarere enn at personer gjør det. Hvis det ikke hadde vært slik hadde vi hatt store selskaper som Telenor og Statoil som var skattefrie, de fleste skjønner at det hadde båret galt avsted.
 

famadorian

New Member
Jeg har bare problemer med å forstå dette;) Jeg klarer ikke vri hodet til å forstå hvordan firmaet først betaler 28% av overskuddet og så skal jeg betale 28% av dette når jeg tar det ut som utbytte. Det er noe jeg misforstår her.

Det må jo være en forskjell her. Vanligvis når jeg tar ut lønn, så betaler jeg jo bare 28% i skatt.

Det virker for meg som om det er 28% ganger 2 her.
 

Steve Cash

Medlem
Nei, det er ikke 28 ganger 2. For det første er skatteprosenten nå 27, og endres kanskje snart igjen. Men viktigere er:
1. Du glemmer trygdeavgsift og toppskatt av lønn, så du betaler jo 27 % pluss trygdeavgsift på 8,2 pluss eventuell toppskatt trinn 1 på 9 %. Det blir 44,2.

2. La oss si at overskuddet i AS er 100, det gir 27 i skatt. Da har du igjen 72, la oss si at dette tas ut som utbytte. 72 ganger 27 % er 19,44. 27 + 19,44 = 46,44. Lønn er i motsetning til utbytte fradragsberettiget i selskapet og gir trygderettigheter til mottakeren. Men så er det også arbeidsgiveravgift på det. Uansett, en tommelfingerregel sier at det lønner seg å ta ut lønn inntil en når toppskattgrensen før en begynner å tenke på utbytte.
 

hansson

Langveisfarende
Det du ikke tenker på her @famadorian når du tenker på privatskatten du betaler av lønn fra en arbeidsgiver, er alt det andre som du og firmaet må ut med totalt. Når man jobber for andre så ser man ikke arbeidsgiveren sine skattekostnader, som arbeidsgiveravgift og skatt på overskudd (selskapsskatten). Nå som du både er firmaeier og ansatt i det samme firmaet så blir du oppmerksom på hvor mye skatt det er totalt sett, men det er ingen forskjell egentlig, fra da du var ansatt hos en annen arbeidsgiver.
 
Topp