Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbytte vs. gjeld

Inge K

Medlem
I mitt firmas selvangivelse/næringsoppgave for 2011 avsatte jeg et beløp for utbytte. Dersom selve utbetalingen ikke finner sted samme år, går beløpet som kjent inn som kortsiktig gjeld i næringsoppgaven, hvilket ble gjort. Jeg "glemte" å overføre utbyttebeløpet i 2012, og har heller ikke behov for det i overskuelig framtid. Noen råd om hvordan dette skal behandles regnskaps- og næringsoppgavemessig, dessuten i forhold til min personlig selvangivelse, for 2012 (i første omgang)? Skal beløpet overføres til langsiktig gjeld f.eks.? Jeg har ingen planer om å føre utbyttebeløpet i min personlige selvangivelse for 2012, siden det altså ikke ble utbetalt det året.

Videre har jeg noen reiseregninger fra 2012 som ikke er utbetalt til meg fra firmaet. Hvor lenge kan de aktuelle beløp bli stående i firmaet før de må(?) utbetales. Kan de stå der så lenge jeg måtte ønske? Og igjen, er det kortsiktig eller langsiktig gjeld?
 

Smbinfo

Medlem
Du innberetter utbytte i aksjonærregisteroppgaven som igjen sørger for at det havner på selvangivelsen din for 2012.

Dvs at du skatter for utbyttet, av resultat i firmaet for 2011, privat i 2012.

Usikker på om du bare kan fjerne denne posten fra selvangivelsen din og ikke utbetale utbyttet. Tror ikke det er mulighet for å dra tilbake dette ovenfor aksjonær (husk aksjonær, styre, eier er ikke like enkelt i alle firmaer som hos en som driver og eier alene).

Ønsker du alikevel ikke å betale denne ut, må du ikke det. Men da må du evt lage en låneavtale mellom deg og firmaet.
 
Topp