Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utenlandsk bedrift sikter seg inn på det norske markedet

SharkTanq

New Member
Hello! Jeg jobber for et utenlandsk firma som skal begynne å selge på det norske markedet. Jeg har fått oppgaven i å gjøre research før launch, og lurer på et par ting. Dette er en eksklusivt online bedrift som vil shippe varer fra direkte fra lageret i utlandet til kunden i Norge.


  • Er det mulig for utenlandske bedrifter å opprette bankkonto i Norge? Fakturabetaling er vel ganske utbredt her til lands, og vi ønsker ikke å miste et konkurransefortrinn ved å bare ta kort. Hvis dette ikke er mulig, er det noen vei rundt på ett eller annet vis? Internasjonale bankoverførsler medfører ekstra kostnader for sender og/eller mottaker, så det er ikke noen attraktiv løsning.


  • Hva med kortbetaling? Kan Paypal Pro fungere (mtp. profesjonalitet og tapte salg pga at man må logge inn e.l.), eller bør man helst ha en betalingsterminal som DIBS? Hvordan fungerer det evt. med en utenlandskregisistrert bedrift som skal ta betalt i NOK? Finnes det noe internasjonalt alternativ som er billigere og som kan ta betalt i både EUR og NOK? Tips?

Noen som har erfaringer på dette feltet?
 

NordicIQ

Medlem
Hei

Ud fra din måde at skrive på, antager jeg at du er dansk :)

At sende direkte fra lageret i udlandet, til kunden i Norge - Vil medføre toldgebyr så snart der er handlet for mere end 200kr. Toldgebyret udgør 170kr (Mener jeg, kan være +/- 10kr.

Hvis du regner med at sælge for mere end 50.000 om året, skal du registrere firma her i Norge, og have en MVA representant her.

Paypal som eneste betalings form er generelt en dårlig løsning i alle nordiske lande, du vil gå glip af mange salg.

Hvis det er noget i/du er seriøse omkring, så smid mig en besked - Så kan vi kigge på det :)
 

SharkTanq

New Member
Hei NordicIQ, takk for svar!!

Er du sikker på dette med at 50 000-grensen gjelder for utenlandske bedrifter som IKKE opererer innenfor norske grenser? Vi skal kun tilby produkter på nett, fra et utenlandskregistrert selskap, til norske (og andre) kunder. Det høres rart ut at f.eks. en bildel-selger fra Italia må registrere seg i Norge siden at han har kunder herfra som gir kombinert omsetning på minst 50 000 kroner.

Det med Paypal er det jeg også frykter. Man må vel fortsatt logge inn på Paypal selv om man tilbyr PayPal Pro? Hva er evt. den beste løsningen for å kunne tilby kortbetaling i NOK UTEN at brukeren forlater siden?

Og... er det noen som har noen tall på hvor mange nordmenn som bruker kort vs etterbetaling/faktura på nett?

PM sendt, forresten :)
 

NordicIQ

Medlem
Nei, kom igjen, det kan du ikke påstå uten dokumentasjon!

Som jeg skrev, så er det de tal jeg høre - Har ikke Klarna på trendhim.no ennda. Men skulle være klaret i morgen eller dagen etter.

Tallene kommer fra folk jeg har snakket med om Klarna, samt fra denne tråden herinde.
https://www.webforumet.no/forum/nettbutikk/23062-er-dere-forn-yd-med-klarna-checkout-2.html

Hvis jeg kunne sige mere konkrete tal, da ville jeg ha kommet med dokumentasjon :)
 

SharkTanq

New Member
Som jeg forstår det, så må du registrere selskab her, hvis du henvender dig direkte til norske kunder, og omsetter for mer enn 50.000/året

Kan du vise til noe regelverk på dette? Mener du at f.eks. Play.com må registrere seg i MVA-registeret siden at de garantert selger for over 50.000 kroner til norske kunder? Dette er jo noe som er veldig viktig for bedriften jeg jobber med, så her må jeg finne fram noen paragrafer å vise til.

Og... Noen som vet om det mulig å bruke Klarna UTEN å være en norsk bedrift? Ser at de ber om organisasjonsnummer, så da regner jeg med at det ikke går. Men på en annen side har de jo også Klarna Checkout på engelsk. Spørsmålet blir da om det går an å motta penger i NOK og via norsk bankoverførsel.
 
Kan du vise til noe regelverk på dette? Mener du at f.eks. Play.com må registrere seg i MVA-registeret siden at de garantert selger for over 50.000 kroner til norske kunder? Dette er jo noe som er veldig viktig for bedriften jeg jobber med, så her må jeg finne fram noen paragrafer å vise til.

I så fall bør du/dere snakke med en jurist med forretningsdrift som spesiale, ikke et forum fullt av synsere ( no offence guys :D ).

Selv har jeg aldri hørt om noen slik regel, og jeg kan vanskelig tenke meg det stemmer heller, noe jeg tipper en telefon til Brønnøysund enten kan av- eller bekrefte.

Dog finnes det unntak, og det er i de tilfeller firmaet retter seg UTELUKKENDE mot det norske markedet og opptrer på en slik måte at firmaet OPPFATTES som at det skulle befinne seg i Norge. For eksempel ved å opptre via et norsk toppdomene (*.no). Det finnes det dommer på, og her er noe "lesestoff" jeg fant i farta;

Skatteetaten - Avgiftsplikt for utenlandsk selskap som omsetter varer til norske forbrukere via landkodetoppdomenet .no

https://www.nhh.no/Files/Filer/studentsider/sensorveiledinger/MRR437 sensorveiledningH2011.pdf

Omsetning

(Med forbehold om feil da jeg sliter med influensa i øyeblikket og hodet ikke er helt 100% i dag :p )

Mvh Dan
 
Man må skille mellom å drive en virksomhet i Norge, og det å drive en virksomhet i utlandet som norske kunder benytter seg av.

Det finnes sikkert tusenvis av nettbutikker verden over som selger til Norge for langt over 50k i året, og jeg kan aldri forestille meg de skulle være nødt til å levere regnskap til Norge.

Men som sagt - ta en telefon til Skatteetaten ( 22077000 ) og spør. Jeg prøvde selv, men orket ikke sitte i telefonkø lenger ... :)
 

SharkTanq

New Member
Supert med linker, Dan og NordicIQ.

Slik jeg oppfatter det trenger man ikke å bry seg om dette så lenge flere av disse punktene er oppfylt:

- Domenet er internasjonalt (dvs IKKE .no)
- Man er registrert i utlandet og driver bedriften utenfor Norges grenser
- Man ikke sikter seg eksklusivt inn mot kun det norske markedet
 

picxx

Well-Known Member
- Domenet er internasjonalt (dvs IKKE .no)
- Man er registrert i utlandet og driver bedriften utenfor Norges grenser
- Man ikke sikter seg eksklusivt inn mot kun det norske markedet

Det er nok ingen norsk byråkrat som stiller utenfor døra med en machete om man som et utenlandsk firma kun sikter seg inn på det norske markedet.. :)
 
Nei, det tror ikke jeg heller, og da jeg startet opp her i DK hadde jeg en del spørsmål vedrørende det å utføre tjenester for norske kunder og faktureringen av disse (reglene er noe annerledes i Norge i forhold til "resten" av EU), og svaret jeg fikk da var at jeg bare skulle forholde meg til regelverket i det landet jeg befinner meg i og driver virksomheten fra.

Selv om norske myndigheter kanskje ønsker å tro det, har de faktisk fint lite innflytelse på hva "vi" driver med i utlandet ... :D
 
Topp