Kjapp og trygg hosting for Wordpress

varekjøp, regnskap

Jaujausau

New Member
Gjør meg kjent med e-conomic og gjør regnskap.

Jeg lurer på hvordan man fører opp varekjøp, altså import av ferdig tilvirkede varer for salg...

Jeg leste en annen guide hvor det stod.
Debet konto 4000 Varekjøp og kredit konto 2400 Leverandørgjeld

Må man ikke her også debet konto 2400 med kredit konto 1920 (for at saldoen skal bli riktig?)

Kan man gjøre det på en annen måte da jeg betaler alle mine leverandører med en gang (kort eller bankoverføring). F.eks med denne "Debet konto 4000 varekjøp og Kredit konto 1920 bankinnskudd" ?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg kan ikke e-conomic, så dette svaret blir ut fra vanlig standard kontoplan:
1. Med ferdig tilvirkede varer forstås vanligvis varer en har tilvirket selv. Hvis du kjøper varer, f.eks. fotoapparater eller tyggegummipakker, og selger dem videre uten å gjøre noe med dem er det handelsvarer, normalt konto 4300.

2. Som leverandørkonto bruker en vanligvis en egen femsifret serie, f.eks. 20000-29999 eller 50000-59999, eller hvilken som helst serie, det varierer fra program til program. Poenget er at du bruker egen konto for hver leverandør, og saldo på denne overføres automatisk til 2400. (Med mindre en taster på 2400 i dette programmet, og så angir leverandør etterpå, jeg har sett et slikt program også.)

3. Kjøp blir dermed debet 4300 kredit f.eks. 20000, betaling blir debet 20000 kredit 1920.

4. Å føre direkte 4300 kredit bank er brudd på bokføringsloven, hvis det foreligger en faktura. Kjøp som betales direkte med bakkort i butikk kan en likevel føre på den måten, hvis det ikke er varer for videresalg eller innsatsfaktor i produksjon.
 

Jaujausau

New Member
Takk for det :)

Har ett annet spm om faktura fra DHL express.
Den er totalt på 389 fordelt på MVA 259 og gebyr 130.

Jeg har nå gjort det slik:
debet 2710 (MVA INN), kredit 2400 (Leverandørgjeld). Beløp 259,-
debet 4110 (Egen konto for DHL gebyrer), kredit 2400 (leverandørgjeld). Beløp 130,-
debet 2400 (leverandørgjeld), kredit 1920 (bankinnskudd)

Blir dette riktig?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg antar dette er mva på import pluss et gebyr. I prinsippet blir føringen riktig, i alle fall avgiftsmessig. Det er mulig det finnes en kode i systemet som lager spor mellom avgiftsbeløpet og det varekjøpet det tilhører.

Jeg ville også ført slik at en får ett beløp mot leverandør, kr. 389. Det forutsetter at en fører fakturaen over tre linjer pluss en betalingslinje.
1. debet 2710 kr 259
2. debet 4110 kr 130 (om det er riktig konto for gebyr/fortolling skal jeg ikke ta stilling til)
3. kredit leverandør kr 389
4. Betaling: debet leverandør, kredit bank
 
Sist redigert:

Jaujausau

New Member
Det virker som en bedre løsning ja, får jo bl.a slike regninger fra fedex, ups og posten også så en egen konto for disse leverandørene blir nok mer ryddig, takk for hjelpen.
 

Jaujausau

New Member
Nytt spm, prøvde å søke etter kortbetaling og regnskap men fant ikke noe.

Jeg skal føre opp regnskapet for salg og da er det vel slik at salgene deles opp på betalingsmåtene.

Feks kredit knt: 3000(salg avgift) beløp 5000 og Debet knt 3010 (salg kort)
videre: Kredit knt: 3010 (salg kort) beløp 1000 og debet knt: 7780 (kortbehandler gebyr/avgift)
Videre kredit knt: 3010 (salg kort) beløp 4000 og debet knt: 1920 (bankinnskudd)

Samme opplegg for betalende via faktura/forskudd..

Blir dette korrekt?
 

Jaujausau

New Member
Nytt spm, prøvde å søke etter kortbetaling og regnskap men fant ikke noe.

Jeg skal føre opp regnskapet for salg og da er det vel slik at salgene deles opp på betalingsmåtene.

Feks kredit knt: 3000(salg avgift) beløp 5000 og Debet knt 3010 (salg kort)
videre: Kredit knt: 3010 (salg kort) beløp 1000 og debet knt: 7780 (kortbehandler gebyr/avgift)
Videre kredit knt: 3010 (salg kort) beløp 4000 og debet knt: 1920 (bankinnskudd)

Samme opplegg for betalende via faktura/forskudd..

Blir dette korrekt?

Edit: i første punkt skal vel dette fra kredit 3000 til debet underkonto kundefordringer, f.eks 1510 (kortbetaling) (ikke 3010).
 

Jaujausau

New Member
Ja, det blir kredit 3000, men jeg sliter fortsatt litt med å forstå innholdet i lista du skrev.


Slik jeg tenkte det så skal all omsetning fra kortbetalingen fra konto 3000 og avgiftbelegges med 25%mva. Omsetningen går så inn på underkonto 1510 for kortbetaling.

Siden jeg må betale gebyrer for å ha kortbetaling så blir disse gebyrene trukket fra den underkontoen og plasseres på gebyrkontoen 7780.

Pengene som er igjen etter at gebyrene er trukket er jo det som jeg kan ta ut til bankkontoen min 1920.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg antar dette er netthandel, og ikke f.eks. en restaurant eller fysisk butikk? I en butikk går jo kortsalg rett inn på kassa som kontantsalg og en bruker ikke ordinær kundereskontro, men den situasjonen kan vi sikkert hoppe over(?).

Jeg har ikke erfaring med å føre salg over nettbutikk som betales med kort, jeg foreslår denne framgangsmåten, og er interessert i innspill og protester fra brukere her som gjør dette i praksis, så ikke ta dette som den fulle sannheten:
1. Det utstedes en faktura til kunden, føres debet kundereskontro, kredit salg, f.eks. konto 3000. Jeg mener du skal føre mot hver enkelt kunde, ikke direkte mot kortselskapet. Bl.a. fordi fakturaen skal utstedes i kundens navn, og fordi du i ettertid skal kunne skrive ut kundereskontro for en eller flere kunder.

2. Du får antakelig en oversikt fra kortselskapet over betaling fra hver enkelt kunde. Da kan du føre kredit kundereskontro, debet bank og debet provisjon til kortselskapet. Jeg tror dette regnes som provisjon og ikke gebyr, velg konto som passer.

2a: Eventuelt kan du føre kredit kunde og debet krav mot kortselskapet ført, og derfra til bank og provisjon.

2b: Det er mulig det går an å overføre rett mot egen hovedbokskonto for krav mot kortselskapet med en gang, men da lurer jeg på om en kan miste oversikten over hva en har mottatt oppgjør for og ikke.

Forbehold: Jeg kjenner overhodet ikke til det økonomisystemet du bruker, men dette er slik jeg ville gjort det i mitt system
 
Sist redigert:
Topp