Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Varelager som aksjekapital til AS?

cg1990

Medlem
Hei!

Skal omgjøre et ENK til et AS. I enkeltmannsforetaket foreligger det et varelager til en innkjøpspris på 40.000kr eks mva. Dette er fullt salgbart og et reelt behov for bedriften. Dette er også uten gjeld. Er det da mulig å bruke dette som aksjekapital når jeg skal stifte AS?

I tilfelle så må vel dette dokumenteres på noe vis. Er dette noe regnskapsførere gjør eller kun revisorer? Og er det noen som har erfaring med akkurat dette eksempelet og vet sånn ca hvor mye det koster?
 

mra

Active Member
Du må desverre ha revisorbekreftelse ja. Det koster en del mer, så ved et så lite beløp som dette, vil jeg si det er mye bedre å skrape sammen 30.000 i kontanter til aksjekapitalen, hvis du har mulighet for det.
 

cg1990

Medlem
hmm, jepp da får det nok bli i form av egenkapital tenker jeg. Tanken var å gjøre et salg av virksomheten så skattegunstig som mulig. AS'et blir da eid av et morselskap (AS). Når dette AS'et (med nettbutikken) er opprettet overføres alt av domene, varelager osv og selges deretter videre (alle aksjene). Aksjegevinsten blir da overført til morselskap og skattes som aksjegevinst, derav 0% skatt, stemmer det?
 
Topp