Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vedr. post 7 i RF0002 Alminnelig omsetningsoppgave.

clinton4

Medlem
Når jeg kjøper en elektronisk tjeneste fra utlandet er jeg pålagt å beregne 25% mva. Disse 25% tar jeg fysisk ut av kassen/konto når jeg betaler mva oppgjøret. Da har jeg fysisk tatt de pengene ut av kassen og betalt de i mva. Når jeg da skal gjøre årsoppgjøret så finner jeg ingen post i næringsoppgaven der jeg kan føre denne utgiften. Er det noen som vet hvor jeg skal føre denne utgiften i næringsoppgaven? For det er jo en utgift.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Skal du legge på 25% mva på ting du kjøper i utlandet???? Jaha. Nytt for meg. Da har jeg seriøse skatteunndragelser på samvittigheten plutselig, hvis dette skulle stemme.

Jeg kjøpte iWorks til mac hos Apple.com. Skulle jeg legge til 25% på toppen av kjøpesummen? Hadde Apple betalt norske myndigheter momsen da? Det ville jo vært utgående(eller inngående, jeg blander disse) moms, og de skal jeg jo kunne regne opp med momsen jeg tar inn..

Hakke peiling. Ring Narviktelefonene, det er mitt råd. De er greie og hyggelige. Ringer dem ofte selv.
 

zapotek

Medlem
Skal du legge på momsen selv? Blir vel heller den som selger varen fra det landet som skal legge på sitt lands moms eller?
 

Ole

Medlem
Det skal beregnes mva ved import til Norge. Ved elektronisk import beregner den som kjøper varen/tjenesten mva selv, ved import av fysiske varer beregner Tollvesenet mva.

For mva-registrerte er ikke dette en utgift da den motregnes inngående mva.
 

gano

Medlem

peterandrej

pensjonert moderator
Tja. Jeg får ta en Åslaug Haga da. Siden ingen fra Ligningskontoret ringte meg å sa ifra om dette, så slipper jeg å legge til mva.

Jøss. Kompliserte regler. Ble ikke klokere av dette jeg altså.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå tenkte jeg litt kort. Det er vel bare en fordel å legge til mva i dette tilfellet. Om du kjøpte en programvare til firmaet peter burde du jo legge til mva på det, slik at du kan trekke det fra inngående mva fra inntekter.

Jeg er dårlig på regnskap, så kan noen bekrefte om dette er riktig.

- Jeg selger tjenester for 100.000 kroner + 25.000 i mva.
- Så kjøper jeg tjenester for 10. 000 kroner (f.eks adwords). Da må jeg legge til 2.500 kroner på dette.
- Når jeg da skal betale inn momsen til staten betaler jeg inn (25.000 - 2.500) 22500, ikke sant?
 

gano

Medlem
- Jeg selger tjenester for 100.000 kroner + 25.000 i mva.
- Så kjøper jeg tjenester for 10. 000 kroner (f.eks adwords). Da må jeg legge til 2.500 kroner på dette.
- Når jeg da skal betale inn momsen til staten betaler jeg inn (25.000 - 2.500) 22500, ikke sant?

Det blir 27.500 - 2.500 = 25.000

Du får ikke fradrag for momsen på adwords siden dette kun er regnskapsmessige posteringer.

Husk at posteringene blir gjort som nevnt i link til diskusjon tidligere.
 

gano

Medlem
Du betaler
25000 på de 100.000
2500 på de 10.000

Det blir 27500.- som du skal betale inn til staten.

Det blir 25.000. MVA for adwords trekkes fra igjen i momsoppgaven.

I regnskapet ditt (Kenneth) skiller du mellom mva fra utlandet og mva fra Norge. Dette føres på to forskjellige steder i momsoppgaven.
 

gano

Medlem
Edit: MVA-grunnlaget føres på to ulike steder. Fradragsberettiget inngående avgift både fra norge og utlandet trekker du fra igjen i post 8 i MVA-oppgaven.
 
Sist redigert:
Topp