Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdiberegning av nettside?

stian85

Medlem
Har hørt at Skatteetaten i noen tilfeller krever at verdi av nettsider skal beregnes, men jeg har problemer med å finne ut mer informasjon om hvordan en slik beregning i så tilfelle skal gjøres. Prøvde å spørre noen på Skatteetaten om dette, uten å bli noe klokere..

For noen år tilbake var det noen andre som lurte på det samme her: https://www.webforumet.no/forum/konomi-regnskap-og-administrasjon/6486-verdi-p-nettside.html

Lurte derfor på om det er noen her som vet hvordan dette gjøres på mest mulig riktig måte slik at herrene og fruene på Skatteetaten blir fornøyde? :)
 

Steve Cash

Medlem
Du har hørt at skatteetaten krever verdsetting i "noen tilfeller"? Hvor har du "hørt" dette? Hvilke tilfeller tenker du på? Hva skal du bruke denne verdien til? Hvis dette er en side eller sider du har utviklet selv kan det eventuelt bli snakk om tilvirkningskost etter nærmere regler. Men hvis en skal aktivere en webside må tilvirkningskostnaden være 15 000 eller mer og den må ha en forventet levetid på minst 3 år. Hvis du skal selge eller kjøpe virksomhet som inkluderer webside(er) kan det kanskje være aktuelt å finne verdien(e). Kort sagt, det vil være lettere å gi et fornuftig svar hvis du kan fortelle hva som er hensikten med verdsettingen.

Edit: Kanskje du mener formuesverdi på selvangivelsen. Jeg googlet litt og fant en gammel tråd på forumet som handler om dette. Svaret fra skatteetaten var jo hysterisk morsomt, se selv: https://www.webforumet.no/forum/konomi-regnskap-og-administrasjon/2009-webside-formue.html#post17037

Lignings-ABC sier:
9.12 Internettdomene
Internettdomene, hvor domenenavnet har en selvstendig markedsverdi, er skattepliktig formue etter sktl. § 4-1, og verdsettes til omsetningsverdien per 1. januar i ligningsåret.
Men dette er altså selve domenenavnet, jeg var vanskelig for å tro selve websiden kan verdsettes på noen annen måte enn som immateriell eiendel, og det mener jeg forutsetter at den er aktivert som sådan, se over. Markedsverdien for et domene kan også være vanskelig å fastslå hvis det ikke har vært omsatt på en god stund, men få domener har antakelig høy verdi. På den annen side, hvis en sitter med 100 domener som en kan selge for 500 kr pr. stk, så er det jo 50 000 kroner. Tja, ikke vet jeg, men jeg tviler på etaten pleier å forfølge slike verdier, uten at jeg dermed oppfordrer noen til å lure seg unna.

Selv har jeg et domene med firmanavnet mitt, det har neppe verdi for noen annen, og så har jeg et par-tre domener til som jeg registrerte fordi jeg trodde de kunne være verdt noe, men det kommer jo helt an på om jeg treffer den som har bruk for dem. I utgangspunktet antar jeg at de er verd omtrent registeringskostnaden.

For ordens skyld: Det litt merkelige uttrykket ligningsåret, som skatteetaten ofte bruker, betyr rett og slett året etter inntektsåret, altså det året ligningen for forrige år gjøres. I vanlig dagligtare vil vi altså si verdien 31. desember i inntektsåret.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Enda noen flere synspunkter:
  • Hvis en driver webutvikling som næring og har sider under utvikling i årsskiftet, så må dette bli å betrakte som "varer" i arbeid, både inntekts- og formuesmessig.
  • Hvis en har ferdigstilt en side og ikke fakturerer før neste år, noe en kan gjøre hvis hvis en ikke har årstermin mva, så må salgsverdien føres opp som inntekt og formue.
  • Hvis en driver kjøp og salg av domener som virksomhet høres det rimelig ut at eide domener 31.12 er varebeholding, men akkurat dette finner jeg ingen kilder på.
 

Steve Cash

Medlem
Uffda, jeg så ikke på websiden du lenker til før jeg skrev det første innlegget, da ville det ha vært åpenbart for meg at du tenkte på ligningsmessig formue. Uansett mener jeg at resten av resonnemtent mitt holder, og jeg stiller meg svært tvilende til skattekontorets påstand i startinnlegget i den tråden. En slik side som beskrives der er jo nettopp en reklameplakat, og jeg antar at en kan få laget noe slikt for godt under 10 000 kroner. Det skulle har vært moro å vite hvordan denne saken endte, eller om det er andre som har lignende og nyere erfaringer.
 

stian85

Medlem
Takk for masse info, Steve! :)

Ja, det hadde vært kjekt å vite om det er andre her inne som har hatt liknende erfaringer og vet mer om hvordan Skatteetaten mener man skal verdisette en nettside.

Hvis en f.eks:

- er webdesigner, og har en nettside hvor diverse webdesign/templates kan kjøpes og lastes ned?

- driver med spill-programmering og har en nettside hvor det selges nedlastbare spill?

- driver en medlemsside med diverse innhold som medlemmene får tilgang til ved å betale for et månedlig abonnent?

- driver en blogg hvor det ikke selges noe, men det tjenes inn penger via annonseinntekter?
 
Topp