Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vil du se hva brukerene dine gjør?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Et av de siste verktøyene som har begynt å bli tatt i bruk i det siste, blant de av oss som jobber mye med analysering av web, er rett og slett et verktøy som kan tilsvare det å sitte bak brukerene dine og se over skulderen til dem. Nemlig et verktøy som "filmer" bruker-sesjonen fra brukerene. Man legger enkelt og greit inn en liten javascript-snutt på siden, og vips så lagres hver eneste bevegelse bra brukerene dine.

Spør du meg er dette genialt siden man enkelt kan se hvor brukerene dine går lei på siden, hva dem somler med og hva dem enkelt og greit ignorerer. Av å se musebevegelsene til en bruker er det utrolig hva man kan lære.

Foreløbig har jeg funnet to tilbydere av dette verktøy, en gratis beta version og en som koster penger.

RobotReplay
Denne skal visstnok være gratis, men har ikke fått testet den selv da nettsiden deres er nede for øyeblikket. Det var uansett dette produktet jeg selv har blitt tipset om, og som du kan se på denne youtube-videoen så ser dette programmet ut til å funke flott.

tapefailure > record. review. revise.
Denne koster vel og merke penger, men er i det minste tilgjengelig. Prisene er ikke stive, så om man vet hvordan utnytte denne informasjon for sitt egets beste, så er det en liten pris å betale.

Jeg har selv ikke rukket å teste noen av disse, men kommer til å gjøre det så fort som mulig. Det finnes forøvrig drøssevis av anmeldelser av dem på forumer og blogger rundt omkring (Google it!), og det ser meget lovende ut.

Noen som har prøvd dette eller kommer til å prøve nå?
 

Maja

Medlem
Litt... invaderende på noens surfevaner for min smak kanskje.

Samtidig, så krever det mye arbeid å analysere klikke- og surfevanene til alle de som var innom sidene for at det eventuelt skulle gi noen som helst forklaring til hvem-hva-hvor spørsmålene eller bli lønnsomt for deg å vite.

Og med lønnsomt, så mener jeg ikke nødvendigvis i pengeform.
 

KrooniX

Medlem
Hei!

Jeg har ialdefald registrert meg og skal teste dette. Regner med at jeg kan lære lit..
Takk for tipset..

Christian
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg personlig tester ut dette på diverse landingssider. Det er jo mye jobb med analyseringen, men jeg kan si at allerede nå har jeg sett flere ting jeg må endre på siden. Blant annet større knapper, mer synlige ting (flere brukere tok opp jakten på noe som egentlig var rett foran øyene på dem) og generelt ting med brukervennligheten jeg kan endre på. Skal innrømme det er gøy å se hvor mange av brukerene faller ut.
 

Gomlers

Member
Dæggærn.. dette har jeg faktisk tenkt hadde vært moro om det fantes.
Og så finnes det. Skal teste ut jeg også, men når jeg har tid.

Hva synes du Kenneth, fungerer det såpass at det er verdt å bruke tid på å teste?

Whops.. glemte å sjekke datoen på posten. Sorry.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har akkurat fått testet gratisversjonen av denne funksjonen, og syns det var utrolig nyttig.
Jeg fikk allerede på de 3 første videoene vite hva jeg burde gjøre med siden jeg testet dette på.

Utrolig bra tips dette Kenneth. :D
 

Ståle

Medlem
Hvor lang tid tok det fra du la ut koden på siden, til det dukket opp videoer?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Etter jeg la ut koden, tok det ca 20min før jeg hadde de første 3 videoene i listen :)
Syns dette var utrolig kjapt og greit..

En liten ting jeg savner er at det ikke kommer opp i "video-listen" hvor de besøkende kommer fra også. Ikke det at dette hadde vært så veldig nyttig, men det hadde vært ok og ha med :p
 
Sist redigert:

Gomlers

Member
Nå har jeg installert gratisversjonen på et par sider
- Skal bli morsomt å se hvor jeg mister brukere hen..
Det var enkelt å sette opp for de av dere som lurte på det
 

Ståle

Medlem
Nå har jeg installert gratisversjonen på et par sider
- Skal bli morsomt å se hvor jeg mister brukere hen..
Det var enkelt å sette opp for de av dere som lurte på det

Var veldig enkelt å sette opp, men jeg fant det svært vanskelig å se filmene. Fikkd et rett og slett ikke til. Prøvde i FF og IE7.. Noen tips?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg bruker Opera fast og der fungerte det utmerket... I IE7 & Firefox har jeg ikke forsøkt engang.
Må legge til at jeg gav opp disse etter bare 2 dager, da det faktisk viste seg at dem tok ikke opp filmer fra siden i det hele tatt plutselig. Skjønner ikke helt hvorfor, men bare helt uten videre kom det ikke flere videoer i lista.

Da bare gav jeg opp og fjerna den stygge koden i hodet på siden..
 
Topp