Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Visma - og alle trollets mange hoder

enfokus

New Member
Har sett på en rekke CRM og regnskapssystemer mm.
Det er Visma som er den store spilleren i dette gamet.

Visma har kjøpt opp en rekke bedrifter og har nå produktene:

Visma eaccounting
Visma Avendo
MamutOne
Mamut daTAX
247Office
SuperOffice

Og sikkert mange flere.
Helt forskjellige systemer, software - som alle gjør mer eller mindre samme oppgaver.

Dette blir nesten for dumt.

Jeg har forsøkt å ringe for å få et "fugleperspektiv" på dette, hva man bør velge - men de har ingen i systemet som har dette fugleperspektivet... og kan ikke gi råd om det, man må ringe hvert enkelt selskap. Man risikerer å velge feil software og bli sittende med svarteper (den som Visma velger å ikke satse på).

Problemet er at Visma heller ikke flagger noe overgripende filosofi, om hva de gjør osv. Som kunde er hovedproblemet med slike systemet lock-in, dette er noen selskaper klar over og forsøker å gjøre ting åpent (Google) og transparent med kostnader osv.
I Norge er ting ikke slik, på sidene til 247office.com finner man ikke noe om priser, bare gratis test i 14! dager, da kan jeg love at prisene er høye.
 
A

aabbcc

Guest
Jeg bare nevner at jeg har særdeles dårlig erfaring med 247office. Blant annet var det en bug i det timeføringssystemet som gjorde at man ikke kunne stole på summeringen. Heldigvis fant vi det ut før vi sendte ut faktura, men det kunne kostet oss mye. Generelt lite brukervennlig var det også. Og som du sier - det er ikke veldig billig nei..

Mamut har jeg kun brukt til fakturering, men jeg tror aldri jeg har vært borti et program som er like godt på å gjøre en ganske enkel oppgave vanskelig.

Visma programmene har jeg bedre erfaring med.

Jeg håper Conta-gutta kan lage et regnskaps- og timeføringssystem som er like brukervennlig som fakturasystemet sitt.

(Det er et par år siden jeg brukte 247 og mamut, så det kan jo være ting er endret.)

AABBCC
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg håper Conta-gutta kan lage et regnskaps- og timeføringssystem som er like brukervennlig som fakturasystemet sitt.

AMEN!

jeg tenkte nylig at jeg skulle teste visma for regnskapsdelen, men for at det skal være noe spesielt meningsfylt/tidsbesparende, så må jeg bruke fakturadelen også, og det var så mye mer knot enn conta-faktura at det var helt meningsløst, må bare si det opp igjen før jeg må betale for en periode til.
 

Mamutbruker

New Member
Mamut? Aldri igjen.

Etter 10 års bruk av Mamut (Mamut Enterprise E3) kommer jeg snart til å gå over til en annen løsning. Dråpen som fikk begeret til å renne over var en ganske utrolig melding fra supportavdelingen.

Mamut feiler når man skal sende ut flere fakturaer per epost. Enkelte fakturaer blir ikke sendt, selv om alt ser tilsynelatende riktig ut. Mamut er klar over problemet, men nå har jeg fått svar at problemet ikke lar seg løse før hele Mamut programmet blir skrevet om på nytt i et annet programmeringsspråk. Og det vil ikke skje innenfor noen få år.

Vurderer du et regnskapsprogram? Ikke velg Mamut. Det finnes garantert bedre alternativer.

Her min blogg hvor jeg beskriver en del feil og problemer som Mamut har per i dag. Gjerne spre lenken videre.

http://mamutfeil.blogspot.no
 

Santo

Active Member
Mamut er klar over problemet, men nå har jeg fått svar at problemet ikke lar seg løse før hele Mamut programmet blir skrevet om på nytt i et annet programmeringsspråk. Og det vil ikke skje innenfor noen få år.

Dette minner meg om en sak med Webhuset nylig...

Jeg innrapporterte en feil med webmailen deres (WHMail), men fikk til svar at det var utviklingsstopp på webmailen, så det ville ikke bli fikset... God service o_O
 

Amilo

New Member
Jeg startet mitt eget AS i disse dager og lurte på om det fantes ett alternativ som folket hadde positiv erfaring med.

Pr. i dag ser det ut som jeg vil velge Fiken.no
 

HPF

Medlem
Vurderer du et regnskapsprogram? Ikke velg Mamut. Det finnes garantert bedre alternativer.
Jeg er i det fjerde året nå med Mamut One Enterprise E5. Er så absolutt en del ting som burde vært bedre.

Innkjøp, lager og logistikk delen er ganske bra selv om det bærer preg av at de som har laget programmet ikke selv har jobbet med det. Som regnskapsprogram vet jeg ikke, regnskapsføreren banner over det stadig vekk og ønsker at jeg bytter til Uni Micro.

Har fått meg noen skikkelige overraskelser. a) Oppdaterer jeg valutakursene og svarer ja på om kalkulatoren også skal oppdateres så oppdateres likesågodt hele varelageret med den nye kursen (og det var ikke revisor noe glad for). b) Oppdaterer jeg innkjøps- og salgspriser fra en leverandør så settes innkjøps- og salgspriser til samme valuta, kjøper jeg inn i USD så er det visst naturlig at jeg også selger i USD. c) Og ja, importen av varer tar laaaang tid. Første gangen lurte jeg på om Mamut hadde hengt seg, tilslutt gikk jeg hjem og når jeg kom tilbake neste morgen var det klart. d) Varer som ligger i en container i Kina regnes som disponible, de fleste ville vel trodd at varen faktisk lå på lager når den vises som disponibel. e) Når jeg skriver innkjøp skjer det både titt og ofte at foregående linjer settes til 1. Har ikke skjedd så rent få ganger at jeg mottar kun en av en vare som jeg egentlig hadde bestilt kanskje fem eller ti av men som Mamut satt til en. f) Strukturvarehandtering er primitiv. Burde ikke være så vanskelig å angi lagersaldo til null for en strukturvare hvis jeg er utsolgt for en eller flere av varene som inngår i strukturvaren.
 

djorkaeph7

New Member
Jeg startet mitt eget AS i disse dager og lurte på om det fantes ett alternativ som folket hadde positiv erfaring med.

Pr. i dag ser det ut som jeg vil velge Fiken.no

OK, spennende. Lykke til med det!

Kan du si litt om hva slags virksomhet det er og hva slags funksjoner du har bruk for i regnskapsprogrammet?

Synes det er flere og flere regnskapsprogrammer som begynner å tilpasse seg markedet litt bedre, men det er klart det er noen som passer bedre for små virksomheter og noen som passer bedre for de litt større. Det er jo alt etter hvilke behov man har, om man skal samarbeide med regnskapsfører, osv.
 
Topp