Kjapp og trygg hosting for Wordpress

VPS, DNS og Webhuset

Hei!

Jeg har nettopp satt opp en VPS hos webhuset. Jeg har et webhotell hos de med et domene som skal overføres til VPSen. Så jeg har DNS kontroll over domenet.

Installasjonen av serveren vil inkludere sin egen kontroll og soner. Jeg har hatt suksess med denne installasjonen tidligere: The Perfect Server - Ubuntu 10.04 [ISPConfig 3] | HowtoForge - Linux Howtos and Tutorials, men da bare som intranet så ingen DNS konfigurasjoner ute i den store verden.

Som sagt så vil min VPS kjøre med sine egne dns soner og mail, etc. Det jeg da lurer på er hvordan jeg må sette opp DNS konfigurasjonen på Webhuset for å få dette til å virke?

Alle A oppføringer kommer jeg til å legge inn på VPSen og har hatt suksess med det. Men jeg er veldig usikker på SOA, MX og NS.

SOA: Er dette hovedroutinga? Slik at når jeg setter denne til min VPSs IP så vil egentlig alt bli routet til den? Og så vil serveren min internet route A oppføringer?

MX: Er dette mailroutinga? Slik at for at min mailserver skal kunne ta imot mail fra andre servere så må denne være satt til feks server.mittdomene.com

NS: Regner med denne også må settes til server.mittdomene.com? Hva gjør denne egentlig?

Holder det å sette opp en SOA oppføring hvis min VPS har egen DNS kontroll? Kan jeg selv sette opp MX og NS på min VPS eller må dette også settes opp hvor jeg setter opp SOA i Webhusets kontrollpanel?

, Espen
 
Topp