Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webside = formue

Knut

Medlem
Snakka med ligningskontoret idag og de mener man skal regne en webside for formue. Noen som har erfaring med dette, og hvordan man evnt fastsetter en verdi? Det med 3 x inntekter er urelevant.
 

Knut

Medlem
Ja derfor jeg må slenge ut spørsmålet her. De hadde ingen peiling.
Men går ut i fra at de får en jurist til å se på dette. Men har jo lyst til å vite hvordan slikt gjøres for jeg stoler neiggu ikke blindt på ligningsvesenet mer enn jeg har gjort.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Ja derfor jeg må slenge ut spørsmålet her. De hadde ingen peiling

De krever at du skal verdsette websiden(e) din(e), men de hadde null peil på hvordan du skulle gjøre det. Huff, for noen klædder!

Vel, kommer litt an på hvilket script du kjører på siden, men om det er en GPL open source løsning er det jo gratis. Hosting og domene kan vel komme på en 7-800 i året vel.

Dette er typisk norsk byråkrati... :eek: :rolleyes:
 

Knut

Medlem
Snakket med fylkesskattesjefens kontor nå om hvordan dette skulle gjøres, og svaret var ca slik:
"Hehe si det, si det. Har aldri i mine 30 år her vært borti noe sånt. Vi skal ikke legge dette på is til neste år da, så vi får sjekket opp i dette?"

Jeg svarte: " Da glemmer jeg saken inntil videre. Det er vel uansett dere som skal verdsette dette.

Han fyren " Jo det er jo det forsåvidt. Det er ihvertfall vi som skal ha retningslinjer for slike ting. Men du, vet du hvordan jeg kan få bildene mine mere e-postvennlige"
 

picxx

Well-Known Member
Han fyren " Jo det er jo det forsåvidt. Det er ihvertfall vi som skal ha retningslinjer for slike ting. Men du, vet du hvordan jeg kan få bildene mine mere e-postvennlige"

Hahaha... denne var jo ubetalelig! :D:D:D:D
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Sett at dem innfører noe for dette neste år. Hva tror dere utfallet vil bli? At den skal taksteres til den prisen vi ville solgt den for over f.eks 12 mnd? Eller etter driftsutgifter?
 

Niclas

New Member
Haha, dette var akkurat som fryktet, og grunnen til at jeg ikke sløser tid på å kommunisere med byråkrater.

Grunnregel: Om staten selv ikke vet hvor stor skatten skal være så trenger de ikke drive den inn.
 

Knut

Medlem
Markedsverdi og formueverdi er to helt forskjellige ting.
Min 4 år gamle V70 er som formue satt til 78000,- Neiggu om jeg selger den for den prisen. hehe
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er slikt jeg frykter vil komme. Idiotiet har funnet ut at det er verdier i en nettside, og skal skattelegge oss for denne verdien. Problemet er flere ting:

1. Det er ganske lett å fastsette verdi på et hus, en bil, osv. Man har mange produkter som er sammenlignbare og som man har mye dokumentasjon på - som kjørelengde, materialbruk, tomt, osv.

2. IT har idiotiet null peiling på. Da jeg sa at jeg får litt penger via Paypal, så spurte de "Hva er paypal?" Det blir veldig fort sånn at "siden johnchow drar inn 300,000 i måneden på SIN blogg, så tjener vel du det samme på DIN blogg?"

3. Hvordan ialle verden skal idiotiet kunne fastsette en verdi på Agurkposten? Er det en verdi på artikkel? Pr leser? Pr annonse? Pr hosting? Eller en kombinasjon? Gjelder verdien på AG kun hvis jeg skriver der, eller faller verdien hvis en annen overtar skrivingen? Må jeg betale mer i formueskatt hvis jeg får Knut Nærum og Are Kalvø som gjestebloggere? Blir verdien 12x månedelig inntekt? Hvis ja: Hvilken måned skal det beregnes ut ifra? Skal vi ta år isteden? Javel, hvilket år? Siste år? Eller 2005?

----

Slikt som dette er vel bare nok en grunn til å få inn en borgerlig regjering i 2009 sånn at Høyre og Frp får fjernet hele formueskatten. Eventuelt får vi gjøre som Kenneth og Picxx og flytte til mer skatteglade strøk.

Vi som jobber på nett kan jo enkelt ta jobben med oss, så hadde det ikke vært for kjerringa hadde jeg vel startet flytting til bermuda eller noe. Hvorfor bo her i isødet og betale seg ihjel?
 
Dette er egentlig et ikke-problem. Hvorfor?

1: Skattemyndighetene vet ikke hvordan de skal håndtere det, ergo må de "utrede" og det tar normalt noen år.

2: Hvis de prøver å håndtere det, er det bare å sette verdi = estimert salgsverdi - (domene + hosting + softwarekost)
I de fleste tilfeller vil verdien bli forsvinnende liten med mindre du sitter på et gulldomene med lisensrettigheter eller egenutviklet software (som du selv setter verdien på).

3: Skattemyndighetene har selv sagt at de ikke har ressurser, så hvis du ikke skriver noe om det i ligningen din, kommer de heller ikke til å sjekke. Og hvis de sjekker, vet de ikke hva de skal lete etter uansett.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Og for all del. Ikke vær den som tar initiativet til å minne likningsvesenet om dette ved å spørre dem. Ikke gi dem noen idèer.


Neste år skal jeg høre om hvordan jeg betaler skatt via et .ltd firma i asia som mottar lønn fra et amerikansk firma hvor mesteparten av lønna baserer seg på online annonsering, og hvor jeg, som er nordmann, står som CEO i firmaet, som er etablert i asia, men annonserer mot et amerikansk og europeisk publikum, skal forholde seg.

Neimenn om jeg vet... :p
 
Topp