Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webutvikling og utstyr

Hva bruker du i din arbeids hverdag. MAC eller PC?

  • MAC

    Stemmer: 5 29,4%
  • PC

    Stemmer: 12 70,6%

  • Totalt antall stemmer
    17
  • Avstemningen er stengt .
Jeg tror litt tingen ligger i at man ønske rå ha et oppsett (hardware messig) som ikke må fornyes med en gang fordi det ikke holder ut i lengden, eller må oppgraderes med en gang fordi det ikke er tilstrekkelig. En bærbar til 3000,- fungerer det, men skal man sitte å jobbe på en slik maskin må det gå på bekostning av noe (hardware messig) og sannsynligheten for at den blir fort "sliten" er stor.

Hører noen argumenterer med at "MacBook er en sømløs maskin hvor alle komponenter er satt sammen fra starten av. Du slipper mange forskjellige drivere og oppdateringer da MacBook er en hel enhet og fungerer derfor mer "flytende" (jupp du leste riktig) enn en Windows maskin som er satt sammen av mange forksjellige deler!". Hva tenker dere om det? Jeg kan på en måte (etter å ha sjekket en del) se hvorfor mange velger MacBook (selv om prisen er latterlig) med tanke på at den serverer en kraftigere maskin i en sammensatt form. Hva tenker dere?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg tenker at det stemmer bra. Som jeg nevnte tidligere i tråden har jeg hatt maaange pc'er opp igjennom og felles for alle er at de blir tregere etter reltivt kort tid. Nå har både kona og jeg mac og det er ingen tvil om at det både er mer stabilt, pluss at de holder seg "nye" lengre.
 
Jeg tenker at det stemmer bra. Som jeg nevnte tidligere i tråden har jeg hatt maaange pc'er opp igjennom og felles for alle er at de blir tregere etter reltivt kort tid. Nå har både kona og jeg mac og det er ingen tvil om at det både er mer stabilt, pluss at de holder seg "nye" lengre.

Dette har nok mer med operativsystemet å gjøre enn hardwaren.
 

zapotek

Medlem
Jeg tenker at det stemmer bra. Som jeg nevnte tidligere i tråden har jeg hatt maaange pc'er opp igjennom og felles for alle er at de blir tregere etter reltivt kort tid.

Enig at Windows var slik i tidligere utgaver, men etter Win 7 (regner med Win 10 er likedan) vil jeg påstå at dette ikke er et problem lenger.
 
Jeg har egentlig aldri synes at det har vært et stort problem å holde en windowsmaskin oppegående uansett. Det være seg servere eller mindre maskineri. Det må da være mulig å vedlikeholde maskinen sin med noen mellomrom?

En gang i halvåret eller så? Skal ikke mer til. Av-installere det man ikke bruker lenger, ta en registersjekk, kjøre en virussjekk, og eventuelt fjerne ekstra toolbars og eller add/nag ware som man har fått fordi man plent ville spille bejeweled pokemons eller noe slikt? (Ja dere, det er bruker som installerer driten, de dukker ikke opp helt random av seg selv. Man klikker ok på noe, og vips, man har sheit på maskinen sin. Å si at de bare dukket opp av seg selv er i beste fall tøvete). Dette er ikke akkurat hjernekirurgi, og det finnes gode programmer som gjør jobben automagisk . Uansett, rydder man ikke på kjøkkenet, så blir det rotete!

Appstore har en rekke programmer som er spesialtilpassede for MACs operativsystem og hardware. Tar du sjansen på å bruker programmer UTENFOR appstore, da blir historien en helt annen. Da skjer det samme med MAC, som med en PC. Jeg jobber på en videregående skole, med massevis av jenter (det er minst 80% jenter som bruker MAC, i alle fall på vår skole)" som har skrudd av sikkerhetsinstillingene for nedlasting av programvare, og tro meg, der er det mye elendighet.

Dette er ikke et spark mot noen enkelt her i dette forumet, men diskusjonen dreide seg inn på nettopp dette, så da følte jeg for å bitche litt på pcens vegne.

Det er for enkelt å hevde at MAC er bedre fordi den ikke lar deg installere det du vil ha, og på den måten unngår å få dritt på maskinen.
At man selv slipper jobben fordi man ikke har lyst på jobben? Fair enough, det kjøper jeg 100%.
At man liker software og interface bedre? Yepp, gode høns! Det er en preferanse.
Liker du MAC bedre "bare fordi"? Hurrah!

Men når man man sier at MAC er bedre enn en pc på grunnlaget av at at PCn blir "full", og at den krever noe vedlikehold, nei, det kjøper jeg bare ikke....

Og ja. datamaskiner blir tregere etter en stund (både PC og MAC). Det er i all hovedsak vår feil. Ikke datamaskinens.

Og når det kommer til "iMAC får ikke virus"
Punkt 1 -
Ref videregående skole og ungdommer med mac, å joda, de får virus, i fleng. MAC har også uforsiktige brukere

Punkt 2 -
https://www.google.no/search?btnG=1&pws=0&q=mac+antivirus
Den gjengen der har tydeligvis funnet seg verdens værste forretningmodell ...

Jeg vet at jeg antakelig fremstår som litt av en drittsekk og MAC hater, men jeg følte bare for å få det ut der. Sorry, jeg er egentlig ikke noen av delene ...
 
Jeg vet at jeg antakelig fremstår som litt av en drittsekk og MAC hater, men jeg følte bare for å få det ut der. Sorry, jeg er egentlig ikke noen av delene ...

Synes ikke det er å være hater, men å være ærlig. Det er mange argumenter for og imot.
At begge deler får virus. Jupp! Det er helt sikkert. Men kanskje litt grunnen til at MAC er favoritt for mange er at det er mindre merkbart?

Ser at det er mange meninger her, men savner fremdeles de som kan si at MAC er bedre enn Windows fordi (Argument med dokumentasjon her) eller omvendt Windows er bedre enn MAC fordi (Argumentasjon med dokumentasjon her) Pris messig har ikke MAC mye stille opp med. Deres eneste stasjonære i salg for øyeblikket koster jo nesten 80.000,- med 3 skjermer. Galskap egentlig når du tenker på at en windows pc møter mange av kravene for en mye billigere penge.

Finnes det/eksisterer det, noen som klarer å gi gode, solide argumenter på hva man trenger av hardware, hvorfor man trenger det, og hvorfor den løsningen er best? (challenge)
 
Topp