Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webutvikling + Wordpress = oooops?

OP, det du gjør her er AKKURAT som å sammenligne butikken til en lokal bonde med f.eks Rema 1000. Selvfølgelig ødelegger Rema 1000 for gårdsutsalget, men "let's face it", Rema 1000 er kommet for å bli.

Fra 2001 til 2010 lagde jeg hjemmesider helt fra bunn. Satt i maaaaaaange timer og knotet med diverse programmer. Hjemmesidene ble ganske bra, men lettere tilbakestående på funksjonalitet da det tok meg 10 timer å lage feks et bestillingsskjema. Kunne derfor ikke konkurrere på pris. På den tiden hatet jeg Wordpress m.fl intenst da jeg mente (som OP) stjal kunder fra "ordentlige" webutviklere. Etter at jeg selv så smått prøvde wordpress selv i 2010, ble jeg forelsket med en gang.
Å kombinere CMS'et til Wordpress sammen med min bakgrunn i webutvikling = krutt - da jeg selv kan modifisere så og si all kildekode og design som jeg vil.

If you can't beat them, join them.
 
Fra 2001 til 2010 lagde jeg hjemmesider helt fra bunn. Satt i maaaaaaange timer og knotet med diverse programmer. Hjemmesidene ble ganske bra, men lettere tilbakestående på funksjonalitet da det tok meg 10 timer å lage feks et bestillingsskjema. Kunne derfor ikke konkurrere på pris. På den tiden hatet jeg Wordpress m.fl intenst da jeg mente (som OP) stjal kunder fra "ordentlige" webutviklere. Etter at jeg selv så smått prøvde wordpress selv i 2010, ble jeg forelsket med en gang.

Men neste gang du skal lage et bestillingskjema bruker du vel ikke 10 timer? WP er et bra CMS, men om man lager nettsider som ikke har noe spesielt behov for det, mener jeg det er bedre å kode alt selv. Da blir det heller gjenbruk av egen kode enn ferdige WP-maler og -plugins. Og da har man etter min mening mye bedre kontroll.
 

xdex

Medlem
Men neste gang du skal lage et bestillingskjema bruker du vel ikke 10 timer? WP er et bra CMS, men om man lager nettsider som ikke har noe spesielt behov for det, mener jeg det er bedre å kode alt selv. Da blir det heller gjenbruk av egen kode enn ferdige WP-maler og -plugins. Og da har man etter min mening mye bedre kontroll.

Hvorfor skal han ikke bruke 10 timer neste gang? Du er klar over at det finnes svært mange forskjellige måter og lage ett kontaktskjema på? Validering er nøkkelen til ett godt kontaktskjema, dette er tungvindt uten noe CMS eller rammeverk i nesten alle språk.

Hvorfor er kontaktskjema så komplisert? Noen eksempler,

  • Noen krever oppkobling mot mailchimp, for å lagre nettadressen samt svare direkte fra mailchimp.
  • Noen ønsker PDF opplasting, hvor PDF filer havner i eget register (gjerne CV, søknader etc)
  • Noen kontaktskjema krever validering mot produsent ID, eller varemeker.
  • Kontaktskjema kan kreve flere prosesser, flere sider med valg.
  • Telefonnummer til spesifikke land, er telefonnummeret riktig i forhold til landet? (phone land code)
  • Nesten alle kontaktskjema har ulik frontend, må uansett gjøres fra bunnen og implementeres i det gjeldene design som også er laget fra bunnen.

Ikke alle kontaktskjema består av "Navn, e-post, emne, beskjed". Det finnes ett hav av rare krav fra kunder, noe man bare må oppfylle. Heldigvis kan løsninger som Wordpress forenkle denne prosessen, det er jo det som er hele poenget.
 
Helt rolig og uten å være frekk og/eller komme med personangrep:

Jeg ville vært villig til å installere Wordpress sammen med et hvilket som helst theme kunden valgte selv, samt sørget for at siden var oppe og gikk for 2,500 + mva (dvs 1,999 i moderne prising). For enhver modifisering/arbeid utover det ville jeg fakturert en timespris på 300 + mva. Selvfølgelig forutsatt at kunden selv holdt domene/hosting-kostnader.

Høres kanskje lite ut for dere, men jeg ville levd svært godt av det. Til og med når skatten var betalt.

Og til den som ovenfor hadde kastet vekk tid på å gjøre detektiv-arbeid om meg, så er det vel ikke ulovlig å delta i en diskusjon uten å starte på AA-metoden ("hei, jeg heter Frode og er kritisk til Wordpress"). Og Frosk Media, som forøvrig IKKE er firmanavn, er et firma jeg begynte å starte for en tid tilbake men har bare ikke slettet det. Og dessuten...kjekt å ha om man skulle kjøpe et .no domene...

Nei, jeg er ikke noen ekspert på PHP/MySQL...tvert imot. Men jeg har studert det lenge nok til å kunne gjøre grunnleggende ting (ja, også beskytte mot sikkerhets-hullene som ofte oppstår i n00b-kode...SQLi, CSRF etc etc). At jeg hadde klart å utvikle et CMS helt på egen hånd? Både ja og nei. Kan jeg noe annet enn procedural? Nei, jeg suger på classes/methods.

Men at jeg driver med personangrep er vel å ta litt hardt i. Og isåfall vil jeg nok påstå at dere også, i enkelte poster, har gått til personangrep på meg, også.

Kommer jeg til å starte mitt eget firma innen dette? Nei, trolig ikke. Jeg vil heller bygge et eget nettsted og satse på å tjene penger på selve nettstedet. Jobber jeg med et prosjekt? Ja. Kan det lages med Wordpress? Nei, det tviler jeg STERKT på :)
 
Hvorfor er kontaktskjema så komplisert? Noen eksempler,

De øverste er unntak, som i alle fall jeg sjelden har vært borti - uten at det behøver å bety noe for deg. Å designe skjemaet er jo endel av jobben, og det er ikke SÅ mye jobb å tilpasse det til resten av designet. Bruker man 10 timer på et ganske standard kontakt/bestillingsskjema hver gang skjønner jeg jo at man går over til WP, men tviler på at det er tilfellet.

Men det virker jo ganske håpløst å diskutere dette her, da 99% bruker WP og forsvarer det mer eller mindre ukritisk. Hovedproblemet med WP er ikke WP i seg selv, og det finnes selvsagt mange bra WP-sider. Problemet er at hvem som helst kan lage og administrere nettsider, som fører til at vi får en drøss av uorginale, masseproduserte og dårlige nettsider med dårlig innhold.
 

adeneo

Medlem
La oss være helt ærlige, Wordpress suger, men det er enkelt og fungerer for de fleste, men man vinner neppe noen Awwward.

Enkelte av de som skriver i denne tråden har nok godt av å se litt på en tidligere Awwward vinner

http://24hoursofhappy.com/
 
Det viktigste uansett er å bruke det verktøyet som gir best resultat både pris og kvalitet.
Jeg er enig at definisjonen av en webutvikler har endre seg og splittet seg i flere kategorier.
Jeg synes det er litt juks å selge sider som består av ferdige wp plugins og tema, men kunden bryr seg som regel ikke om det som er under panseret, stabilitet og enkel drift er nøkkelord og så lenge ingen legger skjul på hva nettsiden er bygget på spiller det vel ingen rolle?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
<off-topic>

Det er nøen nøkkelord som pleier å skremme opp endel WF-folk til den store gullmedaljen. Disse ordene/sammensetningene er i mine øyne "Wordpress dyrt/billig/enkelt", "affiliate shady/umoralsk/slemt", "politikk", "pris på jobb for høy/lav/idiotisk/sosial utnyttelse av stakkarer i 3. verden som ellers ikke ville hatt noen jobb" og "gulldomene".

Når kombinasjonen "frekk tone/frekk i kjeften/dårlig dag/PMS/sjokoladebehov" inntreffer sammen med ovenstående, kan det føre til svært lange diskusjoner i endeløse tråder som ender opp uten mål og mening.

</off-topic>
 
Topp