Kjapp og trygg hosting for Wordpress

XHTML + RDFA 1.0, ikke meta description, felles server osv

Ubrukelig

Medlem
Hei,

Jeg har virkelig fint lite peiling på dette området, men har brukt mye tid på å analysere, lese om og gå en nettbutikk opp etter sømmene. Bedriften jeg jobber i pusset opp og renoverte nettsiden med hovedmål å gjøre den raskere og mobil-vennlig - som er nødvendig da 50% av all bruk er fra mobil.

Dette er en stor bedrift med en eventyrlig vekst på e-handel og vi snakker omsetning i mange-millioner klassen. Men jeg har reagert på hvordan bedriften som har ansvar for teknisk drift og utvikling av nettbutikken. Under lansering av den nye nettsiden var vi skeptiske og sa vi synes det ikke virket ferdig, dette ble avfeid og siden ble relansert. Jeg snakker om helt elementære ting som bare handler om å se over jobben man har gjort og kritiske ting som gjør det umulig å gjennomføre en handel. Døde linker og omtrent ikke en eneste side på hele nettbutikken fungerte som den skulle. Slett arbeid synes/tror jeg.

Men etter å ha analysert nettsiden synes jeg den også virker teknisk svak.

XHTML + RDFA 1.0, gikk ikke denne "ut på dato" i 2009? I det minste oppgradert til 1.5 eller noe? Det brukes vistnok http 1.1

Felles server/IP, er dette fornuftig for en stor og markedsledende kjede?

Google page speed, Yslow og GTmetrix har jeg brukt til og teste nettsiden og summert det, dette gjorde jeg også på 14 konkurrenter. Vår nettside havnet på en klar sisteplass. Med spik ny nettside.

Vi har mye høyere Requests enn våre konkurrenter, og dette virker å påvirke hastigheten.

Google analytics viser en økning på 1 sekund og 20% på innlasting og enkelte sider har gått opp fra 2-3 sekunder til 50-100 sekunder (!)

Meta brukes omtrent ikke i det hele tatt. Selv om det ikke er like viktig lenger slår det meg som latskap.

Google tag manager viser 4 feilmeldinger, som jeg ikke helt klarer å tolke.

Linker har bare blitt flyttet rundt på enklest mulig måte og det er døde linker rundt hvert hjørne, en kirkegård. Og det er mistet masse linker fra leverandører, blogger og eksempelvis pinterest-brukere som har tagget et produkt kommer nå til en feilmelding. Dette er helt krise i mine øyne som har fokus på og virke basert på salg og kundeservice.

Varetekst ved google søk har nå "Norsk forfatter" random skrevet i teksten, vi selger ikke bøker eller noe som helst i nærheten av relevant.

Noen HTTPS linker fører til HTTP og gir advarsel om sikkerhet.

Søkeknappen må trykkes på to ganger før du kan begynne og skrive.

I bedriftsinformasjon ved google søk står det "footer menu bottom" i klartekst.

H1 og 2 er i svært liten grad brukt.

Vi er nå over en uke ut i lansering og jeg synes ting går saaakte, og er litt redd for at platformen som blir satt opp ikke er rustet for fremtiden. AMP, mest mulig "hjelp til selvhjelp" på forandre og bruke nettsiden, "kopiere" nettside over til nye domener for åpne nye nettbutikker med samme eller nytt navn osv.

Vi er også på vei inn i høysesong.
 
Sist redigert av en moderator:

barentshavet

Active Member
Alt du nevner her er vesentlig for at nettbutikken skal fungere.
Dersom firmaet er ansvarlig må dere virkelig ta en prat med dem. Husk at dette kun er feil som du klarer å finne ved hjelp av internettjenester og ulike verktøy, men hva med den tekniske implementasjonen og sikkerheten på nettsiden? For eksempel er det helt uaktuelt for meg å betale varer over HTTP, dersom det er tilfellet.

En seriøs bedrift skal ikke klare å generere så mange feil og samtidig si at nettbutikken er klar for lansering. Det verste er at mye av dette virker som slurv og unøyaktighet.
 
Topp