Gå Tilbake   Webforumet.no > Utvikling og design > Webdesign / Grafisk design
Registrer FAQ Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Webdesign / Grafisk design Har du spørsmål eller tanker om webdesign? Post her. Har du oppdaget et nettsted med nydelig design. Post det her til inspirasjon for andre. I galleriet kan du poste alle de fantastiske kreasjonene dine og la verden få vite hva du lager :-)

Svar

Tilbakelenk Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
  #1 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 10:56
Standard   Det gyldne snitt - bruke i web design

Tonny Kluften sin avatar
Administrator

Ble medlem: Mar 2007
Sted: Horten
Tonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud of

Noen her som har lyst til å gi en innføring i hvordan det gyldne snitt kan brukes i web design?
Svar med sitat
Sponsede annonser
  #2 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 14:11
Standard  

Keanu sin avatar
Geek

Ble medlem: Jan 2007
Keanu is just really niceKeanu is just really niceKeanu is just really niceKeanu is just really niceKeanu is just really nice

Eneste jeg kan huske å ha sett om det, er denne fra Smashing M:
Applying Divine Proportion To Your Web Designs - Smashing Magazine
Svar med sitat
  #3 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 18:02
Standard  

eightworx sin avatar
Art Director

Ble medlem: Jul 2009
Sted: København
eightworx will become famous soon enough
Send en melding på MSN til eightworx Send en melding via Skype™ til eightworx

går dyperer enn det, kan lage en artikkel
  #4 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 18:04
Standard  

hansson sin avatar
Langveisfarende

Ble medlem: Nov 2008
hansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to behold

Personlig synes jeg dette er noe snobbete vissvass som tar utgangspunkt i renessansemalerier. Det har absolutt null relevans for web og har aldri vært noe annet enn et teoretisk redskap for kunsthistorikere for å prøve å sette malerier som spenner over flere århundrer inn i en slags felles komposisjonsmessig kontekst.

Sannsynligvis vil noen lærde webhistorikere prøve å gjøre det samme med våre nettsteder om 100 år. Inntil da tror jeg vi lett kan glemme det gyldne snitt.

Sist endret av hansson : 20th May 2010 kl 18:09.
Svar med sitat
  #5 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 18:13
Standard  

Tonny Kluften sin avatar
Administrator

Tonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud ofTonny Kluften has much to be proud of

Hahaha. Men tror du ikke det kan brukes som et hjelpemiddel til å få balanse i webdesignet?

Sist endret av Tonny Kluften : 20th May 2010 kl 19:00.
Svar med sitat
  #6 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 18:24
Standard  

hansson sin avatar
Langveisfarende

hansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to beholdhansson is a splendid one to behold

Tja, jeg tror balanse kan oppnås på svært mange flere måter enn å følge det gyldne snitt. Alt er lov
Svar med sitat
  #7 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 18:34
Standard  

Gaasehud sin avatar
Medlem

Ble medlem: May 2008
Gaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to all

Enig med hansson. Sånt kan være fint på landskapsbilder og slikt, men strengt tatt tror jeg ikke det hjelper så veldig i webdesign.

Leste en gang en artikkel om det her:
The Golden Ratio in Web Design | Nettuts+
Så altså går det an å bruke det fornuftig, men jeg tror ikke det er det som, først og fremst, gjør et webdesign pent.
  #8 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 19:01
Standard  

Tonny Kluften sin avatar
Administrator

Jeg syns det er merkelig at man kan lage balanse i et landskapsmaleri med det, men at det ikke hjelper på design. Det handler om estetikk uansett.
Svar med sitat
  #9 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 20:26
Standard  

metallian sin avatar
Medlem

Ble medlem: Jan 2010
metallian will become famous soon enoughmetallian will become famous soon enough

Jeg tror det gyldne snitt absolutt har noe for seg, om ikke direkte overførbart. Bla vet vi jo at -litt overraskende kanskje?- annonser plassert i øvre midtkryss til venstre gir bedre ctr enn annonser plassert til høyre. Dette til tross for at høyre siden oftest anses som mest attraktiv for mange, bla når man velger avlukke på off.toaletter
  #10 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 21:13
Standard  

Pong sin avatar
Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Sted: Ålgård
Pong is a splendid one to beholdPong is a splendid one to beholdPong is a splendid one to beholdPong is a splendid one to beholdPong is a splendid one to beholdPong is a splendid one to beholdPong is a splendid one to beholdPong is a splendid one to behold
Send en melding på ICQ til Pong Send en melding på MSN til Pong Send en melding via Skype™ til Pong

SELVFØLGELIG bruker du det gyldne snittet i webdesign, selv om du ikke alltid er klar over det. F.eks. skjermstørrelsen? Lesbarheten av fonts? Plassering av bilder som "føles" godt? Hvorvidt farger passer sammen?
Noen som har lest Gödel, Escher, Bach?
  #11 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 21:53
Standard  

TorsteinO sin avatar
Art Director & grunder

Ble medlem: Apr 2007
TorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to behold

Det brukes massevis, selv om man ikke nødvendigvis tenker over det.
Svar med sitat
  #12 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 22:47
Standard  

Tonny Kluften sin avatar
Administrator

Sitat:
Opprinnelig skrevet av atomet Vis innlegg
Det brukes massevis, selv om man ikke nødvendigvis tenker over det.
Det er vel egentlig det jeg lurte på. Og det betyr jo at det kan være en god hjelp å bruke det bevisst. At man kan få noe gratis og i det minste bli inspirert til å plassere bokser og annet innhold på en fornuftig måte slik at det ser greit ut og er brukervennlig.
Svar med sitat
  #13 (permalink)  
Gammel 20th May 2010, 23:16
Standard  

TorsteinO sin avatar
Art Director & grunder

Ble medlem: Apr 2007
TorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to beholdTorsteinO is a splendid one to behold

Første ting jeg kom på her nå f.ex - et ganske vanlig annonseformat, 125x200. Hvilket forhold er det der? jo, 1,6, nesten nøyaktig det gyldne snitt.

Det gyldne snitt er ikke noen teoretisk "regel" som noen har funnet på, det er rett og slett et forholdstall som går igjen veldig mange steder i naturen, og som vi veldig ofte av en eller annen snodig grunn oppfatter som "pent".
Svar med sitat
  #14 (permalink)  
Gammel 21st May 2010, 18:04
Standard  

eightworx sin avatar
Art Director

Ble medlem: Jul 2009
Sted: København
eightworx will become famous soon enough
Send en melding på MSN til eightworx Send en melding via Skype™ til eightworx

Sitat:
Opprinnelig skrevet av hansson Vis innlegg
Personlig synes jeg dette er noe snobbete vissvass som tar utgangspunkt i renessansemalerier. Det har absolutt null relevans for web og har aldri vært noe annet enn et teoretisk redskap for kunsthistorikere for å prøve å sette malerier som spenner over flere århundrer inn i en slags felles komposisjonsmessig kontekst.

Sannsynligvis vil noen lærde webhistorikere prøve å gjøre det samme med våre nettsteder om 100 år. Inntil da tror jeg vi lett kan glemme det gyldne snitt.
Her forteller jo du egt. hvor lite du kan, hehe. Det gyldene snitt brukes idag i alt ifra typografi, trykk og webdesign. Det har ikke noe med renessanse bilder å gjøre har heller ikke noe med kunst historie. Det er one on one matematikk... Det er en ballanse hvor vi mennesker føler det mest naturlig å fokusere, fire punkt og to linjer hvor det er mest naturlig for en horisont, header, top tekst, tab å starte. Det ikke tilfeldig vi opprerer med A1\A8. Er heller ikke tilfeldig vi etter svært kort tid i teknologien endte opp med widescreen.

Fullformat fotografi som istarten var ett kvadrat men er idag rektangel. Er det noe markedsføring og komunikasjons firmaer idag tjener på så er det respons på kundenes reklame. Det handler ikke bare om ett pent ytre og ett tilfeldig oppsett. Og selv om de fleste ikke bruker noen faste maler når de setter opp foreks. en webside så er det nok så naturlig for oss mennesker å legge ting nettop i det gyldene snitt.
  #15 (permalink)  
Gammel 22nd May 2010, 19:46
Standard  

Gaasehud sin avatar
Medlem

Ble medlem: May 2008
Gaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to allGaasehud is a name known to all

eightworx har et poeng; det gylne snitt er noe som går igjen overalt. Med kommentaren min over mente jeg altså ikke at man ikke skal plassere noe i det gylne snitt, men at det ikke trenger å være slik at man bruke den bevisst. Prøv å plassere en logo som er 300px bred på en 900px bred header, slik at det blir så "estetisk" som mulig. Antagelig plasserer du den rundt 2/3 til venstre eller høyre – altså ca. det gylne snitt.

Ikke heng deg for mye opp i det, er min mening.

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
Hvordan bruke <br> tagen? Fredrik Webutvikling 6 20th November 2009 18:39
Bruke PHP som kalkulator... Mr Vest Webutvikling 5 24th August 2009 17:21
Holte Design - tilbakemelding på design holtmi Tilbakemeldinger 5 2nd September 2008 20:38
Bruke tidligere Team? Julian Wordpress 8 27th January 2008 00:15

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO

Webforumet.no utvikles av tonny.no | qts.no hjemmeside | Sponset av Mine matoppskrifter