Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problemer med installering av wordpress

nightking

Medlem
Hei!

Driver å prøver meg litt på wordpress. Skal lage ei hjemmeside og ser alle prater så varmt om dette! Og sett at det kan bli veldig bra sider av dette.

MEN har problemer med å få dette til å fungere..

Jeg har eget domene, og webhotel!

Jeg laster ned fra wordpress.org. Følger anvisningene som står der. Oppretter mysql database og bruker.

Laster opp i ei mappe på servern min.. Og for å ikke ødelegge siden jeg har nå så har jeg laget en mappe som heter wordpress, så da er adressen slik: www.mittdomene.com/wordpress

Så skal jeg visst nok gå på http://www.dittdomene.no/wp-admin/install.php for å begynne å innstallere.. Her begynner problemet! Får bare hvit skjerm!

Har også prøvd å følge veiledninga her: Lag hjemmeside med Wordpress | Lag hjemmeside uten at det funker!

Hva gjør jeg galt? har også prøvd å fylle inn mysql instillingene på wp-config.php.

Noen som kan hjelpe meg?

MVH Bjørnar
 
Sist redigert:
J

Jiberish

Guest
Det kan f.eks. være problemer med filrettigheter, manglende filer, feilaktig .htaccess-fil eller utdatert PHP-versjon på webhotellet.

Det er ikke noe enkelt svar på problemet ditt, dessverre.
 

nightking

Medlem
Jeg bruker riktig URL.. bruker. www.mittdomene.com/wordpress/wp-admin/install.php

Wordpress ligger i en undermappe som heter wordpress bare..
Eneste jeg har gjort er å lage en mappe på webhotellet mitt som heter wordpress så laste den opp der. Bruker ITPAYS.NO sitt small abbonoment. Gått igjennom mysql instillingene flere ganger.. Eneste jeg er usikker på er hostname. men den skal visst bare være "localhost"..
 

Travellingman

Nettgrunder
Hei!

Driver å prøver meg litt på wordpress. Skal lage ei hjemmeside og ser alle prater så varmt om dette! Og sett at det kan bli veldig bra sider av dette.

MEN har problemer med å få dette til å fungere..

Jeg har eget domene, og webhotel!

Jeg laster ned fra wordpress.org. Følger anvisningene som står der. Oppretter mysql database og bruker.

Laster opp i ei mappe på servern min.. Og for å ikke ødelegge siden jeg har nå så har jeg laget en mappe som heter wordpress, så da er adressen slik: www.mittdomene.com/wordpress

Så skal jeg visst nok gå på http://www.dittdomene.no/wp-admin/install.php for å begynne å innstallere.. Her begynner problemet! Får bare hvit skjerm!

Har også prøvd å følge veiledninga her: Lag hjemmeside med Wordpress | Lag hjemmeside uten at det funker!

Hva gjør jeg galt? har også prøvd å fylle inn mysql instillingene på wp-config.php.

Noen som kan hjelpe meg?

MVH Bjørnar

Har ikke webhotellet ditt "one click install" av WordPress :confused:
 

nightking

Medlem
har dobbelt sjekket at det er wordpress ikke Wordpress..

Du nevner ""public", "www" eller "html"? (altså den mappen som er synlig via http)."

Hvor finner jeg disse mappene? Jeg ser ikke disse på FTP programmet.
Altså når jeg går på www."minside".com nå så har jeg en fungerende side der nå idag. Jeg tenkte å begynne å lage en ny side i wordpress på www.minside.com/wordpress å gjøre den ferdig der før jeg legger den ut på min "hoved side" hvis dere skjønner. Det må vel la seg gjøre?

Når jeg går inn på FTP så kommer jeg inn der alle mine nåværende filer ligger. altså "hovedsida". Så lasta jeg bare opp wordpress der. slik at den blir som en undermappe på siden.

Kan ikke se itpays har noe one click oppsett for wordpress? Ser de har noe eget publiseringsverktøy (w3?).

MVH bjørnar:)
 

nightking

Medlem
fikk svar av itpays:

"Hei,

mange av våre kunder benytter dette. Men om du ikke får opp en spesiell
error melding er det vanskelig si hva som går galt desverre.

Du ser antall MySql og kan opprette i min side.

--
Med vennlig hilsen/Best regards
IT PAYS AS, Kundeservice"

Da kan jeg jo utelukke at det er noe galt med servern! Hva jeg gjør feil ?:mad: Føler at jeg har prøvd ALT!


Kan det være under mysql instillinger på wp-config.php filen jeg skriver noe feil?
Her er det jeg skal fylle inn:
/ ** MySQL-innstillinger - Dette får du fra din nettjener ** //
/** Navnet på WordPress-databasen */
define('DB_NAME', 'database_name_here');

/** MySQL-databasens brukernavn */
define('DB_USER', 'username_here');

/** MySQL-databasens passord */
define('DB_PASSWORD', 'password_here');

/** MySQL-tjener */
define('DB_HOST', 'localhost');

/** Tegnsettet som skal brukes i databasen for å lage tabeller. */
define('DB_CHARSET', 'utf8');

/** Databasens "Collate"-type. La denne være hvis du er i tvil. */
define('DB_COLLATE', '');

Database navn, brukernavn og passord er jo greit. for dette har jeg oppretta selv. Men skal jeg fylle ut noe mer på det andre?? Evt hva skal jeg skrive på localhost?
 
U

UglyKidJoe

Guest
Hvis du åpner phpmyadm.itpays.no ser du at du har mulighet til å velge en av tre mysql server host adresser:

1. mysql3.itpays.no
2. mysql4.itpays.no
3. mysql4-1.itpays.no

Jeg ville prøvd disse som mysql tjener adresse istedet for "localhost".
 

nightking

Medlem
prøvde å sette inn dette også. Men hjelper ikke =( Er det ingen mulighet for å få opp en type "feilmelding" ett sted? for å finne problemer?

Men må det opprettes tabeller i databasen eller gjøres dette sjøl?
 

peterandrej

pensjonert moderator
prøvde å sette inn dette også. Men hjelper ikke =( Er det ingen mulighet for å få opp en type "feilmelding" ett sted? for å finne problemer?

Men må det opprettes tabeller i databasen eller gjøres dette sjøl?

Du får en feilmelding om det mangler ting, ja. Mangler opplysninger i wp-config.php vil dette komme opp, type "no database connection".

Hva får du opp når du går inn på stedet du har lagt wp-installasjonen?
Altså type mittdomene.com/wordpress?
 
U

UglyKidJoe

Guest
Mistenker sterkt at det mangler en eller flere wordpress filer på serveren din, kan du sjekke webserver access logg for feilmeldinger som inneholder "failed to open stream" da dette vil bety at overføringen av filer til serveren ikke ble gjort riktig og at det mangler fil/er på serveren.
 
1) Hvilket operativsystem bruker du?
2) Hvilket ftp-program bruker du?
3) Hvilken ISP bruker du?

Grunnen til jeg spør er fordi jeg har brukt litt forskjellige Windowsversjoner (Win7, WinVista og WinXP) sammen med blant annet Cute-FTP og Total Commander, via både Telenor, Bluecom og nå TDC, og av en eller annen årsak hender det at ikke alle filene blir med over i overføringsprosessen. Hvor og når dette skjer varierer veldig, og det som kan fungere den ene dagen på en datamaskin, virker kanskje ikke den neste. Er man ikke våken når man overfører, er det slett ikke sikkert man oppdager at det kanskje mangler en tre-fire filer et sted.

Derfor pleier jeg stort sett å overføre en og en katalog, for så å dobbeltsjekke at alle filene ligger der de skal. Dette gjøres enkelt ved å sammenligne. Mye jobb, men har ikke funnet noen løsning på hva problemet kan være. ISP har heller ingen ide.

Har for øvrig prøvd det samme på både en Mac og i Linux, hvorav problemene dukket opp på Mac'en, mens Linux stort sett alltid har oppført seg fint ...

Mvh Dan
 
Sist redigert:

nightking

Medlem
Når jeg går på mittdomene.no/wordpress så får jeg blank skjerm! ingen feilmeldinger..

Jeg bruker macbook pro 2011 mountain lion, filezilla også prøvd cyberduck. Bruker safari som web browser (også prøvd firefox). Leverandøren min er nextgentel.

Jeg bare drar over filene, kan da ikke gjøres så på mange måter? Eller jeg drar jo over hele mappa. ikke hver enkelt fil. Har også sjekket CHMOD at de er riktig.

Er jeg eneste i verden som ikke får det til? hehe :confused:

Jeg har en windows pc også. kan godt prøve på denne, men skal det ha noe å si?
 
Topp