Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Max antall php sessions

kongen

kongemedlem
Hvor mange php sessions kan man ha på et nettsted?

PHP:
$_SESSION['fornavn'] = $fornavn;
$_SESSION['etternavn'] = $etternavn;
$_SESSION['alder'] = $alder;

... osv
 

kongen

kongemedlem
Og hvor stor kan en session være i navn og antall tegn? Kan jeg putte en array i en session?
 

kongen

kongemedlem
Hvilken av disse 2 metodene er best for å lage sessions:

PHP:
$person= array(
            "fornavn"  => "ole",
            "etternavn" => "norr",
            "født" => "1920-12-24 06:06:06",
            "osv" => "osv",
            "osv2" => "osv2",
            "osv3" => "osv3",
            "osv4" => "osv4",
        );
$_SESSION['person'] = $person;

PHP:
$_SESSION['fornavn'] = "ole";
$_SESSION['etternavn'] = "norr";
$_SESSION['født'] = "1920-12-24 06:06:06";
$_SESSION['osv'] = osv;
$_SESSION['osv2'] = osv2;
$_SESSION['osv3'] = osv3;
$_SESSION['osv4'] = osv4;

Med metode en så blir det en "stor" session som lagres på serverens minne. Med metode to så blir flere hundre små sessions lagret i minnet. Hvordan kan jeg teste hva som bruker minst ressurser på serveren?
 

adeneo

Medlem
$_SESSION er en superglobal, og også et array, om du lagrer et array som en av verdiene i et array, eller direkte i arrayet, spiller liten rolle, mengden data er omtrent lik uansett ?

Du har forøvrig bare én enkelt session, og for å forklare det veldig enkelt så er en session bare en cookie med en unik ID som lagres på brukerens maskin, og denne ID'en er nøkkelen til et array som ligger på serveren, og så enkelt er det egentlig.
 

kongen

kongemedlem
$_SESSION er en superglobal, og også et array, om du lagrer et array som en av verdiene i et array, eller direkte i arrayet, spiller liten rolle, mengden data er omtrent lik uansett ?

Du har forøvrig bare én enkelt session, og for å forklare det veldig enkelt så er en session bare en cookie med en unik ID som lagres på brukerens maskin, og denne ID'en er nøkkelen til et array som ligger på serveren, og så enkelt er det egentlig.

Takk :) Da lagrer jeg dem direkte i arrayet.

Hvorfor bruker du ikke en database til dette? Denne metoden ser veldig uoversiktlig ut.

Alt havner i en eller flere databaser til slutt.
 
Topp