Gå Tilbake   Webforumet.no > Utvikling og design > Webutvikling
Registrer FAQ Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Webutvikling Et generelt forum om webutvikling. Her kan du stille dine spørsmål som ikke passer i noen av kategoriene under.

Svar

Tilbakelenk Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
  #1 (permalink)  
Gammel 1st March 2010, 08:58
Standard   ÆØÅ i kataloger/URL'er

Medlem

Ble medlem: Apr 2008
zapotek is a name known to allzapotek is a name known to allzapotek is a name known to allzapotek is a name known to allzapotek is a name known to allzapotek is a name known to all

Si at jeg ønsker å opprette katalogen mittnettsted.no/kråke/. Hva skal jeg gjøre for å få dette til å virke?
Svar med sitat
Sponsede annonser
  #2 (permalink)  
Gammel 1st March 2010, 10:20
Standard  

Pong sin avatar
Med ny brukertittel

Ble medlem: Nov 2008
Sted: Ålgård
Pong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of light
Send en melding på ICQ til Pong Send en melding på MSN til Pong Send en melding via Skype™ til Pong

En URL kan ikke inneholde åæø (RFC 1738 (rfc1738) - Uniform Resource Locators (URL)): "Scheme names consist of a sequence of characters. The lower case letters "a"--"z", digits, and the characters plus ("+"), period ("."), and hyphen ("-") are allowed. For resiliency, programs interpreting URLs should treat upper case letters as equivalent to lower case in scheme names (e.g., allow "HTTP" as well as "http").

I php bruker du f.eks. urlencode for å kodere tegn som æøå, og det blir da noe som f.eks. mittnettsted.no/kr%E5ke (hvis du bruker UTF-8 tegnsettet ser det slik ut: kr%C3%A5ke).
Det finns en del "normaliserings"-funksjoner som skriver om strenger som kråke til krake osv, for å gjøre det litt mer lesbart for oss mennesker, MEN jeg har notert meg at firefox (kjører 3.5.8. her) viser kr%E5ke i linjen som kråke (den foretar all encoding/decoding selv altså).

Du kan på serveren altså opprette en folder "kråke", og henvise til den med mittnettsted.no/kr%E5ke.

Sist endret av Pong : 1st March 2010 kl 10:24.
Svar med sitat
  #3 (permalink)  
Gammel 3rd March 2010, 17:10
Standard  

Jeanette sin avatar
Mammabutikkeier

Ble medlem: Feb 2010
Jeanette is on a distinguished road

Jeg ville også omdirigert, tror jeg. Vet i alle fall at jeg sliter med å lage linker til Tøybleier.no noen ganger fordi ø'en ikke omkodes. Og det er jo synd å miste linker bare fordi det blir for komplisert...
Svar med sitat
  #4 (permalink)  
Gammel 3rd March 2010, 22:18
Standard  

Pong sin avatar
Med ny brukertittel

Ble medlem: Nov 2008
Sted: Ålgård
Pong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of lightPong is a glorious beacon of light
Send en melding på ICQ til Pong Send en melding på MSN til Pong Send en melding via Skype™ til Pong

Hva er tøybleier? : Tøybleier.no

xn--tybleier-54a.no altså

Sist endret av Pong : 3rd March 2010 kl 22:21.
Svar med sitat
Svar
Del

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
75 000 sites og kataloger. xenimus86 Lenke-strategi 15 23rd November 2009 19:38
Gamle URL'er - Når blir de borte? terjeg Søkemotoroptimalisering (SEO) 4 26th July 2009 15:52
Registrering i kataloger orjan Lenke-strategi 2 8th September 2008 13:23
Kataloger / Directories picxx Lenke-strategi 0 8th November 2007 05:49
en god lenke på kataloger Imbera Søkemotoroptimalisering (SEO) 4 29th May 2007 11:57