|
|||||||
| Webutvikling Et generelt forum om webutvikling. Her kan du stille dine spørsmål som ikke passer i noen av kategoriene under. |
![]() |
|
|
Tilbakelenk | Trådverktøy | Søk i denne tråden | Visningsmoduser |
| Sponsede annonser |
|
||||
|
En URL kan ikke inneholde åæø (RFC 1738 (rfc1738) - Uniform Resource Locators (URL)): "Scheme names consist of a sequence of characters. The lower case letters "a"--"z", digits, and the characters plus ("+"), period ("."), and hyphen ("-") are allowed. For resiliency, programs interpreting URLs should treat upper case letters as equivalent to lower case in scheme names (e.g., allow "HTTP" as well as "http").
I php bruker du f.eks. urlencode for å kodere tegn som æøå, og det blir da noe som f.eks. mittnettsted.no/kr%E5ke (hvis du bruker UTF-8 tegnsettet ser det slik ut: kr%C3%A5ke). Det finns en del "normaliserings"-funksjoner som skriver om strenger som kråke til krake osv, for å gjøre det litt mer lesbart for oss mennesker, MEN jeg har notert meg at firefox (kjører 3.5.8. her) viser kr%E5ke i linjen som kråke (den foretar all encoding/decoding selv altså). Du kan på serveren altså opprette en folder "kråke", og henvise til den med mittnettsted.no/kr%E5ke. Sist endret av Pong : 1st March 2010 kl 10:24. |
|
||||
|
Jeg ville også omdirigert, tror jeg. Vet i alle fall at jeg sliter med å lage linker til Tøybleier.no noen ganger fordi ø'en ikke omkodes. Og det er jo synd å miste linker bare fordi det blir for komplisert...
|
|
| Trådverktøy | Søk i denne tråden |
| Visningsmoduser | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd startet av | Forum | Svar | Siste innlegg |
| 75 000 sites og kataloger. | xenimus86 | Lenke-strategi | 15 | 23rd November 2009 19:38 |
| Gamle URL'er - Når blir de borte? | terjeg | Søkemotoroptimalisering (SEO) | 4 | 26th July 2009 15:52 |
| Registrering i kataloger | orjan | Lenke-strategi | 2 | 8th September 2008 13:23 |
| Kataloger / Directories | picxx | Lenke-strategi | 0 | 8th November 2007 05:49 |
| en god lenke på kataloger | Imbera | Søkemotoroptimalisering (SEO) | 4 | 29th May 2007 11:57 |