Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk mulig på wordpress.com?

Marita

ordleker
Har satt opp en blogg for ei venninne på wordpress.com (altså ikke .org, som er på eget domene) - men her mangler "plugins" i kontrollpanel, ser jeg.

Jeg vet at det ikke er lov med annonser på blogger på wordpress.com, da er det kanskje det samme med nettbutikk? Leste terms of use, men fant ikke noe om det.

Hun skal ha en mini-mini-nettbutikk for venner og bekjente - men da er kanskje eneste mulighet å opprette eget domene, sette opp wordpress og hente nettbutikk-plugin?

Noen som har noen nyttige innspill? Hun synes det høres "fryktelig kronglete ut" å sette opp eget domene++, og det blir mere jobb for meg også, siden hun kan null og niks om "data", som hun sier :p
 

Marita

ordleker
Nei, ikke når man har wordpress på wordpress.com - altså blir blogadressen hennes valgtbrukernavn.wordpress.com.. Her er det litt andre funksjoner enn om man har på eget domene, f.eks mangler "plugins" på kontrollpanel.

Av en eller annen grunn syns hun det er "veldig pes" med å opprette eget domene, selv om jeg flere ganger har sagt til henne at det er bedre..
 

Marita

ordleker
Med at det blir mere jobb for meg, mente jeg det med å sette opp domene++ :) Det enkleste er å registrere henne på en eller annen gratis-webside-sak, og lage denne bittelille webshoppen derfra. Siden jeg er kjent med wordpress, valgte jeg det - men det ser altså ikke ut som det er mulig.
 

Marita

ordleker
Hehe - det er vel mere at hun ikke kan noe som helst med data, annet enn å besøke facebook og vg, og legge litt kabal på pcen :p Pluss at hun syns det er unødvendig å registrere domene siden hun ikke skal starte gedigen nettbutikk, men bare en liten en for venner og venners venner. Tipper hun med tiden får solgt et smykke i uka, toppen. Jeg er oppgitt selv, men det får nå være :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har sett dette masse hundre ganger. Jente skal starte nettbutikk. Har mål om å bli Karl Lagerfeldt i løpet av fire-fem dager. Men vil ikke legge hundre kroner på bordet for et domene, og ihvertfall ikke bruke et kvarter på å sette siden opp. Hun kan, til nød, LA EN NERD gjøre det for henne - men da må han være veldig snill altså..

Det hele ender alltid med at hun lager seg en "nettbutikk" hos blogg.no eller wordpress.com eller - gud forby - på myspace. Og så gjør hun INGEN salg, blir skikkelig overrasket, og legger ned butikken.

Mitt råd; ikke bruk tiden på henne. Se heller en god film. Eller les en bok.
 

Marita

ordleker
:D

Hun har nok ikke noen ekstreme ambisjoner, men heller kanskje selge et smykke i uka ;) Og jeg lover å ikke bruke for mye tid på henne, hehe.

Blogger kan jeg jo kanskje bruke, takk for indirekte tips :p I tillegg til at hun da kan ha litt adsense der, så kan hun evt. legge ut en ny post hver gang hun har laget et nytt smykke, også får hun heller be kjøper om å sende inn penger via konto eller whatever, og så ta posten bort når smykket er solgt. Og syns hun blogger blir for vanskelig, kan hun heller gå og legge seg :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis du mener "blogger" som i Blogspot Blogger, så er det en ganske god ide. Du har tilgang til å gjøre litt med koden der (tror jeg). Men tenker du blogger som i blogg.no så strider det nok mot retningslinjene å sette inn sine egne annonser. Dessverre.
 

Marita

ordleker
Tenker på Blogger/Blogspot ja. Sant det, man kan jo faktisk gå inn i koden der - hadde en blogg der selv i noen dager ifjor.. Da satser jeg heller på det, tror jeg. Det som er litt synd med Blogger er at det er så få themes å velge mellom, rundt 15 en plass tror jeg. Og det er ikke noe tilgang til css, mener jeg å huske - man kan kun endre litt størrelse og farger på fonter. Men men, hva kan man forvente av en gratistjeneste.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Tenker på Blogger/Blogspot ja. Sant det, man kan jo faktisk gå inn i koden der - hadde en blogg der selv i noen dager ifjor.. Da satser jeg heller på det, tror jeg. Det som er litt synd med Blogger er at det er så få themes å velge mellom, rundt 15 en plass tror jeg. Og det er ikke noe tilgang til css, mener jeg å huske - man kan kun endre litt størrelse og farger på fonter. Men men, hva kan man forvente av en gratistjeneste.

Ikke noe problem å laste opp egne themes i Blogger. Finnes bøttevis med bra ting der ute. Bare ta et kjapt google søk - se eksempel på 50 More Beautiful Blogger Templates

Og selvsagt har du også tilgang til CSS og greier i Blogger.
 

Travellingman

Nettgrunder
Tenker på Blogger/Blogspot ja. Sant det, man kan jo faktisk gå inn i koden der - hadde en blogg der selv i noen dager ifjor.. Da satser jeg heller på det, tror jeg. Det som er litt synd med Blogger er at det er så få themes å velge mellom, rundt 15 en plass tror jeg. Og det er ikke noe tilgang til css, mener jeg å huske - man kan kun endre litt størrelse og farger på fonter. Men men, hva kan man forvente av en gratistjeneste.


Tips til dere med blogspot blogger! | Videosiden.com
 
Topp