Terje E.

Droner er reklamefolkets nye leketøy

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Droner gir reklamefolk nye muligheter for kreativitet. Droner er det nyeste skuddet på stammen ifølge reklamefolk. Dronene åpner opp for en rekke filmatiske virkemidler som kan tilføre reklamefilmer nye høyder.

En av reklamefolkene som bruker droner i opptakene sine sier: «Man kan tilby noe helt nytt til kundene fordi man får mer frihet til å lage mer spektakulære ting som kanskje bare lå inne i de større budsjettene i gamle dager.»

Når man filmer fra helikopter så skal man være et visst antall meter eller kilometer oppe i luften. Med droner kan man gjøre noen litt spesielle ting hvor man for eksempel starter å filme tett på en bil og så ta en tur hele veien fra bakken og opp. Så det gir fleksibilitet som ellers ikke har vært sett på reklamefilm før.

Les også: Droner i gave | Droner og Go Pro kamera | Dronen Parrot Bebop

Lav pris og mange muligheter
Før dronen kom på markedet gjorde man opptak fra luften med helikopter, noe som typisk koster mellom 5000-6000 kroner i timen å leie. Med dronen kan man gjøre de samme opptakene, men til en mye mindre kostnad: «Du kjøper dronen for 5000 og kameraet for 3000 og så er du oppe å kjøre».

Det krever øvelse
Det krever øvelse og teknisk talent å filme med dronen. Hvis du står ute på et jorde og skal ha den opp å fly, så er det enkelt. Da er du i gang med det samme og kan godt lette og fly litt rundt. Men så snart man skal lage noe spesifikt og vet akkurat hvilket opptak man gjerne vil ha så begynner det å bli vanskelig.

Dronen styrer man med en fjernkontroll, og det krever øvelse å bli god til det. Det skal være akkurat som en myk og glidende bevegelse og det tar litt tid å bli veldig god til å utføre de flytende, pene bevegelsene med kameraet.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *