Terje E.

Elbiler bruker strøm til mer enn fremdrift

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Av Kjetil Bakken, 02,01,2012.

Allerede kort tid etter jeg fikk elbilen min ble jeg oppmerksom på en litt underlig ting – det krevde tilsynelatende mer strøm å lade opp bilen enn det som den brukte når jeg kjørte. Etter en kjøretur hvor jeg f.eks. brukte 10 kw krevde det 11, 12 eller 13 kw å lade opp den igjen. Hvor ble den ekstra strømmen av? Hvor i systemet var det noe galt? For noe måtte jo være ett eller annet galt – enten i målingen av strømforbruket eller i målingen av oppladingen.

Det skulle vise seg vanskelig å komme til bunns i denne problematikken og jeg vil ikke påstå at jeg helt er nådd i mål enda, men jeg er tross alt kommet litt nærmere noen forklaringer som kan være med på å belyse problemet. Og jeg er i hvert fall nådd fram til en viktig konklusjon: Vi mangler en standard for hvor mye «tap» av strøm det er i en elbil, slik at vi som forbrukere kan sammenligne elbilers effektivitet på dette (svært viktige) punktet!

Hvor mye strøm bruker en elbil?

Elbiler er som kjent mye mer energieffektive enn biler med forbrenningsmotor. Normalt omsettes over 90 % av strømmen til fremdrift i en elbil – i en bensin- eller dieselbil er det sjelden over 30 %. Det betyr at man kan kjøre mye lengre på den samme energien i en elbil. I min Tesla Roadster har jeg tidligere beregnet at den kjører det som tilsvarer nesten 50 km pr. liter bensin hvis man regner om med de nåværende energiprisene.

Denne, og tilsvarende beregninger, er imidlertid laget ut fra de målingene av strømforbruket som man kan se i elbilen. I alle elbiler kan man løpende se hvor mye strøm man bruker – både pr. km og alt i alt på kjøreturen. Jeg har imidlertid ikke kunne få et helt klart svar fra Tesla på om det tallet jeg ser inkluderer det samlede forbruket – altså inkludert radio, air kondisjon, varme osv. og fratrukket den regenerative oppladingen (bremseenergi) eller om det kun er forbruket av strøm til elmotoren. Min egen erfaring sier meg imidlertid at det er det samlede nettoforbruket.

Jeg synes det ser ut som at Tesla gjør det slik at datamaskinen løpende måler hvor mye strøm det er igjen på batteriet og så bruker det i utregningen av hvor mye strøm det brukes pr. kjørte kilometer. Det stemmer i hvert fall godt overens med opplevelsene mine når jeg har kjørt lange turer hvor det meste av batteriets kapasitet brukes. Hvis det bare var strøm til motoren som ble målt så ville det jo ikke være så mye kapasitet igjen på batteriet som det faktisk er når jeg har kjørt i f.eks. de 300 km som turen ned til sommerhuset mitt i Sverige er.

Så langt så godt. Problemet er når jeg lader opp. En Tesla Roadster har, som jeg også mener de fleste andre elbilene har, en måler som viser hvor mye strøm som lades opp. I Tesla Roadsteren heter det «charge history». Her kan du se hvor mye strøm du har brukt på de forskjellige oppladingene og hvor lang tid det tok. Det er meget praktisk når du f.eks. lader hos opp andre hvor du må betale for strømmen.

Men da jeg begynte å sjekke nøyaktig forholdet mellom det som bilens instrumenter sier at det brukes på kjøringen og så det som Stilling History viser det brukes ved lading oppdaget jeg en differanse som noen ganger var meget stor.

Hvor mye strøm «sløser» en elbil?

La meg gi deg et eksempel på en tur jeg kjørte til Harestua fra Drammen hvor jeg bor

  •     Distanse: 86,4 km
  •     Energi forbrukt: 12,5 kwh
  •     Økonomi: 145 wh/km
  •     charge history etter lading: 16 kwh

Dette er en differanse på ca. 28 % mellom det som bilen skulle ha brukt og det som det skulle være ladet opp. Det synes jeg er en ganske stor differanse!

«Sløsing av strøm» i elbil er en komplisert beregning

Jeg konfronterte Teslas snille teknikere i Norge med disse tallene. De forklarte differansen med flere ting – herunder at Charge History regner med forbruk til airkondisjon (kjøling) under lading, kjølervæskepumpe osv. – energi som i sakens natur ikke lagres i batteriet. Det er også et naturlig tap av energi i form av varme. I tillegg er beregningene i Charge History laget ut fra gjennomsnittsberegninger, samt at presisjon og oppløsning ikke nødvendigvis er helt nøyaktige.

Som forbruker er dette naturligvis en masse «nerding» som ikke er så viktig for meg. Jeg vil bare gjerne vite hvor mye strøm jeg skal betale for hver kilometer jeg kjører i elbilen min – alt «tap» og forbruk inkludert. Uansett alle de gode argumentene for hvorfor målingene i bilen – både til forbruk og opplading kanskje ikke er så presise så skal jeg betale det som strømselskapet mitt sier jeg har brukt. Jeg får ikke rabatt på elregningen min fordi jeg sier at elbilen min viser at jeg har brukt mindre strøm. Naturligvis ikke.

Les også: Myter om elbiler: Elbiler kan ikke kjøre langt på en oppladning

Vi har bruk for en standard for «sløsing av strøm»!

Jeg presset derfor Tesla ytterligere og foreslo at de kanskje sammen med de andre elbilprodusentene kunne finne fram til en standard for «tap av strøm» (i mangel av bedre uttrykk), som vi elbilforbrukere kan forholde oss til – slik at vi på en enkel måte kan sammenligne «effektiviteten» i de forskjellige elbilene på markedet.

Det er jo, med all respekt å melde, nokså likegyldi, hvor mye eller lite strøm en gitt elbil bruker pr. km hvis den «sløser» dobbelt så mye strøm på oppladingsavhengige forhold. Jeg har bruk for å vite hvor mye strøm bilen alt i alt bruker og hvor mye det netto gir pr. kjørte kilometer.

En elbil bruker strøm når den står stille

Det er også en annen kilde til «sløsing av strøm» – det er når bilen står stiller. I en Tesla Roadster sitter det en avansert datamaskin som hele tiden holder øye med batteriet og sørger for at det har det bra. Det er med på å sikre at batteriet holder lenge, det er jo fint. Men det, og det faktumet at batteriet også taper litt strøm når det ikke brukes, gjør naturligvis at bilen også har et visst forbruk også når den ikke er ute å kjører.

Det kan jeg som forbruker leve med. Men jeg liker ikke at jeg ikke har skikkelig innsikt i hvor mye strøm det brukes på dette. Det opplyser ikke Tesla. Og jeg har heller ikke hørt om noen andre elbilsprodusenter som gjør det.

Les også: 10 gode grunner til å kjøre elbil | Elbilens batteri – lithium-ion

«Sløsing av strøm» er et viktig konkurranseparameter!

Jeg er ikke i tvil om at «sløsing av strøm» kan bli et viktig konkurranseparameter i framtidens kamp på elbilmarkedet. Og jeg er også helt sikker på at det er en faktor som kan optimeres. Det kan jo alt. Men det krever naturligvis at vi som forbrukere er oppmerksomme på det og at vi presser produsentene til å fokusere på dette punktet. Ingeniørene vil nok finne ut det hvis de får beskjed om at de skal jobbe med det.

Men Tesla var ikke så interesserte i idéen min. De kom igjen med en masse lange forklaringer om hvorfor det ikke er så lett å lage en slik standard. Det har de sikkert rett i – jeg er ikke ingeniør, så det vet jeg ikke nok om. Men jeg vet noe om forbrukere og markeder – og jeg vet at hvis ikke elbilprodusentene selv kan bli enige om en standard så er det noen andre som, på et tidspunkt, gjør det.

Jeg er bare ikke sikker på at det blir til elbilprodusentenes fordel at det er andre som fastlegger en standard for «sløsing av strøm». Det må da være i deres egen interesse at de er med på å fastlegge en slik standard.

Jeg vil anbefale at du som elbilinteressert forbruker legger press på forhandlere og produsenter av de elbilene du vurderer å kjøpe og krever at de opplyser hvor mye strøm det «sløses» på opplading og når bilen ikke brukes. Vi har krav på å vite hva nettoøkonomien i en elbil faktisk er. Det er ikke nok at vi vet hvor mye strøm den bruker på fremdrift – det er det samlede energiregnskapet som er viktig for oss!





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *