Terje E.

IP-kameraene tar over i Europa

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Markedet for IP-kameraer har ifølge det engelske markedsanalyseinstituttet Context nådd et brytingspunkt i Europa. Nå står IP-enhetene for omtrent halvparten av alle inntekter fra salg av sikkerhetskameraer, og stadig flere virksomheter erstatter eldre, analog CCTV-teknikk med IP-baseret kamerateknikk.

Veksten på hjemsikkerhetsmarkedet forventes å ta skikkelig av, ikke minst som en følge av Googles kjøp av Nest og deres kameratjeneste DropCam for 555 millioner dollar.

– Canons bud på 2,8 mrd. dollar for Axis er enda et skritt i utviklingen mot å nå ut med IP-kamera også utenfor det tradisjonelle sikkerhetsmarkedet. For 2015 regner man med flere fusjoner, hvor mindre, spesialiserte aktører blir kjøpt av opp større IT-virksomheter og elektronikkselskaper, som vil inn på dette markedet, sier en analytiker hos analysebyrået Context.

De siste årene i Europa (inklusive Sentral- og Østeuropa og Russland) har vist en imponerende vekst i salg av enheter på 34 % for 2013 og 6 % for 2014. Stadig flere virksomheter investerer i IP-kamerateknikk, som gradvis er på vei til å erstatte det tradisjonelle CCTV-markedet, som tilsvarer  en verdi av 2 mrd. dollar i 2013.

De samlede IP-kamerainntektene steg med 26 % fra 2012 til 2013 og nådde 56 millioner euro. Imidlertid falt salgsverdien med 3 % i 2014 på grunn av økte press på prisene, ifølge Context.

Frankrike var uten sammenligning det største markedet for IP-kamera i Europa i 2014. Landet sto for en andel på 18 %. Deretter kom Italia (14 %) og Russland samt Storbritannia (12 %).

D-Link er den suverent største leverandøren av IP-kameraer i Europa, med en andel på 68 % i 2014. Axis er nummer to med en markedsandel på cirka 12 %, og Trend-nett står for cirka 5 %.

Mht. inntjening har Axis dominert i Europa med sine mer avanserte og verdiskapende IP-kameraløsninger, men selv med en andel på 40 % i 2014 blir den skånske virksomheten slått av D-Link som sitter på 41 % av markedet, primært som en følge av alle low end-kamera (webkamera), som selskapet er klart den største leverandøren av.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *