Terje E.

Subaru Sti – historie og fakta

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

STI – Subaru Tecnical International – er et datterselskap av Fuji Heavy Industries Ltd., som også eier Subaru.

1992: Impreza lansert i Japan med både for- og firehjulstrekk.

1993: Første Impreza Gruppe A, samme år første World Rally Championship-seier (WRC) i Finland.

1995: Vant WRC med Colin McRae bak rattet. Vant også konstruktørenes VM.

1997: Impreza WRC.

2001: Subaru WR STI basert på annen generasjon. 2,0 liter, 265 hestekrefter og et moment på 343 Nm ved 4000 o/min.

2002: STI lanseres med runde frontlykter, såkalte «bugeye».

2003: Ansiktsløfting av WR STI.  De runde øynene er vekk og generelt er designet mer aggressivt, blant annet er det gapende hull til intercoolerens luftinntak på toppen av panseret gjort større.

2006: Ny front med tredelt panser som skal ligne et fly. Gjeller, nye baklykter og en liten takspoiler som presser ned luften mot den store hekkspoileren. Nye diffuser. Nye 2,5 liters boksermotor med 280 hestekrefter, moment på 392 Nm ved 4000 o/min, ny girkasse og justerbart manuelt senterdifferensial. Firehjulstrekken fordeles i standardinnstilling til 59/41 (for/bak) mot tidligere 65/35.

2008: WR STI 2008, basert på tredje generasjon Impreza, lanseres utelukkende som 5-dør hatchback. Motoren yter nå 300 hestekrefter og har et moment på 407 Nm ved 4000 o/min. SI-drive med tre elektroniske kjøreprogrammer er standard.

2010: WR Sti Racing lanseres som 4-dør sedan satt mer opp til bane enn til rally.

2014-subaru-wrx-sti-2014: Ny WRX STI.

Les også: Subaru WR Sti – Oversett og undervurdert

Fakta Subaru WRX STI

Mål (lengde/bredde/høyde): 460/180/148 cm

Bagasjerom: 460 liter

Kjøreklar vekt: 1507 kilo

Motor: B4, 2.457 cm3, turbobensin, 16V.

Effekt: 300 hestekrefterr v. 6000 o/min

Dreiemoment: 407 Nm v. 4000 o/min

Overføring: 6-trinn mandag, firehjulstrekk

0-100 km: 5,2 sek.

Topphastighet: 255 km

Forbruk/EU-norm: 9,6 km

CO2-utslipp: 242 gram per km.

Årlig eieravgift: 7080 kroner

Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Standardutstyr er blant annet: 7 airbager, antispinn, esc og traction control, justerbart differensialsperre, kjøreprogrammet Subaru Intelligent Drive (Intelligent, Sport eller Sport Sharp), Active Torque Vectoring (overfører automatisk kraft til det/de hjulene som har bruk for det), Brembo-bremser, fartspilot, 2-zone klimaanlegg, varme i forseter, elektrisk justerbare sidespeil m. varme, lær-alcantara interiør, rattbetjent lydanlegg m. usb, i-Pod tilkobling og seks høyttalere, Bluetooth, 18 tommer aluminiumsfelger.

WR STI GT er dessuten utstyrt med: Navigasjonsanlegg, 6,1 tommer fargeskjerm, kamera bak, Harman Kardon lydanlegg m. ni høyttalere, regnsensor, soltak, nøkkelfri betjening.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *