Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva savner dere hos norske affiliates?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Siden det begynner å bli endel representanter fra de norske affiliatenettverkene her på forumet tenkte jeg å opprette en tråd hvor vi kan diskutere hva vi ønsker oss generelt fra de forskjellige affiliatenettverkene. Kanskje vi blir hørt? Her er uansett hva jeg ønsker meg..

  • Flere konkurranser. I Amerika kjører dem konkurranser i stor stil og lodder ut alt fra komplette Mac pakker til biler. Dette blir selvfølgelig litt dyrt i lille Norge, men en reise, mobil og mindre ting bør da ikke være et problem?
  • -
  • Det hender seg det kjøres en konkurranse, men en liten mail om at den med flest salg vil få en mobil gjør ikke så mye for de fleste. Det finnes jo hundrevis av affiliates som sjeldent klarer å genere mer enn 1-3 salg i måneden, så hvorfor skal dem i det heletatt gidde å prøve når dem vet det er flere som selger mer? Derfor burde det være tilfeldige trening også, eller at #1, #2, #3 får en premie, mens 4 tilfeldige av de 17 neste også får en premie.
  • -
  • Hva med en statestikk som forteller hvordan de beste ligger ann? En topp 10 liste? Kunne jo vært valgfritt om man vil bli oppført som anonym på listen for de som er redd for det. Eventuelt bare en liten oppdatering i kontrollpanelet som sier "du er nummer 8 på listen" uten å nevne noe om de andre.
  • -
  • Flere annonsører. Det er jo de samme som går igjen hos nesten alle, med de samme annonseringsmaterialene.
  • Tillate mer PPC. Greit nok at man ikke kan by på merkevaren, men alt annet bør det være mer åpent for.
  • -
  • Mulighet til å legge inn sub-IDer på hvert klikk og salg. Denne er det bare tradedoubler som har så langt.
  • -
  • Høyere provisjoner. NSB hos Tradedoubler har latterlige 2%. Det er rett og slett bare for dumt.
  • -
  • Arrangering av sammenkomster? Aktiver affiliates, få dem til å møte opp på sosiale events, gi bort informasjon - vi jobber jo sammen, gjør vi ikke?
 

arve

Medlem
Langsiktighet

Annonsørene bør som hovedregel ha 3 eller gjerne 6 måneders oppsigelse. Programmer som stoppes eller endrer betingelser med øyeblikkelig virkning er sinnsykt irriterende.

Hvis enkeltannonsører vil reservere seg mot en slik ordning må de selvfølgelig få lov til det, men da må vi få vite hvilke annonsører det gjelder.
 
Hei Kenneth.
Takk for bra innitiativ. Vi er helt klart interessert i å se hva partnere der ute vil ha fra oss.
Jeg har sendt smørbrødlisten rundt til alle intern her i København i tillegg til våre andre avdelinger. Jeg lover at vi skal sette oss ned og se hva vi kan gjøre i forhold til disse punktene, men de fleste av de er endringer som krever en del jobb på IT siden. Du vil med andre ord ikke se dette skje i morgen. Men på sikt er det fler av punktene som jeg synes er interessante.
La meg kommenterere noen av de:

Flere konkurranser: Vi har pr i dag mellom 25 og 30 konkurranser både i Sverige, Norge og Danmark. Jeg tror antallet er ok men vi har hele tiden brainstorminger for å finne nye ting å gi bort. Saken er at det er best med konkurransener som ikke går på et brand ettersom det kan være vrient å få godkjennelser, rett til å bruke logo etc. Men når man ikke bruker brands er det værre å finne noe som lokker. Vi har satt i gang 3 nye konkurranser denne uken. Du kan sjekke de ut med login ditt på Clash-Media Publishers Login
Gi meg gjerne tips om kommer på en bra konkurranse. Vi har en egen mann her på huset som sitter og vrir hjernen sin etter nye prize draws. han kunne sikkert trenge noen innspill. Vi lager kampanjer på hva som helst. Vanligvis med premier mellom 2 og 20 000 NOK i verdi. Utfordringen er din. :)

Vi kjører pr i dag ikke rewards i form av gaver til partners som genererer bra på prize draws. Det vi gjør er at vi kan sette opp prisen for partners som gir god respons og som vi ser potensiale i.
Dette er imidlertid ikke bare de som genererer best totalt sett. jeg har mange sabarbeidspartnere som genererer godt innenfor en bestemt nisje. f.eks reise eller film.
Vi er interessert i bra trafikk fra mange forskjellige hold og oppmuntrer partnere som kan generere ekstra innenfor hver bransje. En gave eller premie til de forskjellige innenfor hver nisje høres ut som en god ide. Det kan vi fikse.

Statistikk på partnere sitter jo vi på selv, så rent teknisk tror jeg det ville være en smal sak å legge det opp. saken er bare at jeg vet ikke hvor oppmuntrene det ville være.
Vi har mange samarbeidspartnere som genererer enorme mengder trafikk både i Norge og i utlandet. Vi måtte i så fall finne en måte å skille lokale, mindre partnere fra de store internasjonale som f.eks facebook, msn eller amerikansk ip-trafikk. Jeg liker ideen men jeg ser også noen utfordringer. Vi blir også nødt til å sjekke om det finnes lovgivning som begrenser dette.

Det er ingen hemmelighet at mange av de samme annonsørene går igjen hos de fleste aktørene på markedet. Det er i hovedsak to grunner til dette. 1. Nettverkene samarbeider og deler på den totale trafikken de skal samle inn for kunden. Enkelte kunder skal ha så enormt mye respons at det lønner seg å alliere seg med noen konkurrenter. Selv samabeider vi med en rekke andre aktører hvor både hjelper de og de hjelper oss.
2. For en selger er det naturlig å ta den frukten som henger lavest først. Det vil si å kontakte de kundene som man vet man kan lande en bra deal med og som man vet allerede kjøper mye online markedsføring. Dette er ofte de kundene som går igjen fra nettverk til nettverk. Eksempler kan være OneCom, Chess, Bonnier og Vitalas.
Vi i Clash-Media har fokus på unike kampanjer med noen aktører som man ikke så ofte ser, men det er en utfordrende og tidkrevende jobb. Ettersom vi kun driver med leadgenerering skal vi finne kunder som passer til vårt partnernettverk. Vi har mange kunder som kun ligger i vår online tiilbudsportal og de ser ikke dere noe til. Men jeg kan trøste med at det er mye spennende på vei. Vi kommer til å satse mye mer på unike bannerkampanjer som vi har eksklusivitet på i tillegg til at vi har muligheten til å legge mange av kundene fra vår online portal ut som Co Reg til dere.
Vi lager for øvrig alle bannere selv, så selv om noen av våre kampanjer også finnes hos våre konkurrenter er alt bannermateriale du finner hos oss unikt.

Vi har ikke sub-id så langt men for å være helt ærlig har jeg ikke fått noen forespørseler om det heller. Før nå. Normalt løser vi det ved å gi partneren en ekstra login. Det blir det samme men bare litt mer tungvint. hehe. Hvis dette er et krav fra fler skal vi helt klart vurdere det. Bare litt nytt.

Vi har en policy der vi ser at vi har mer å vinne på å legge oss over en konkurrent i pris enn å beholde mer av provisjonen selv. Det er logisk. Vi kjører dermed ikke en fast provisjon på hver kampanje men fordeler det mest mulig strategisk. Det er ikke unormalt at vi ligger på 75% payout. Dette er fordi at det er volumet som avgjør hva man skal tjene på en kampanje. Ikke leadprisen.

Det er alltid moro med noen sosiale sammenkomster. Vi har gjort dette med våre danske samarbeidspartnere og kunder her i København men fortsatt ikke i Sverige og Norge.
På sikt så planlegger vi dette i disse landene også. Kundene er det er smal sak å samle ettersom de fleste ligger i Oslo. Det er litt verre med partnere ettersom de er så spredt, men jeg sender invitasjoner rundt så snart vi kan stable noe på beina.
 
Jeg er helt enig, men der har vi egentlig samme problem som dere. Noen ganger kommer ting litt brått på oss også. Ideen med en lang oppsigelsesfrist er god men det blir desto vanskeligerere å selge det inn for kunden. Resultatet vil nok bli færre nye annonsører tror jeg.

Jeg synes for øvrig det er veldig fint med noen innspill på hva vi kan gjøre for å få til bedre løsninger for partnere. Hvis det er fler enn Kenneth som har noen ideer hører jeg gjerne fra dere her eller på mail.
 
Sist redigert av en moderator:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
iLeads/iSales er også noe jeg kunne tenke meg å se hos flere annonsører. Vet ikke hvor lett det er å selge men..

subIDer er noe dere så absolutt bør ha. Det vil bare bli mer og mer vanlig etterhvert som faktisk folk får mer peiling her i lille Norge også og vet hvordan dem skal bruke det skikkelig. Jeg mener, om du har 40 kampanjer i Adwords, Overture, Espotting og Facebook, samtidig som du promoterer 15 forskjellige annonsører fordelt på 4 forskjellige affiliatenettverk - man vil jo få hodepine om man skal holde oversikt over alt dette for å finne ut hvilke annonsører man tjener på og ikke. Da er det enklere og logge seg inn hos disse 4 affiliatenettverkene f.eks hver mandag, importere ut alle subIDer som har generert noe. Så har man et automatisk system som matcher dette opp mot sitt eget system. Da holder dette systemet oversikt over hvor mye penger man har brukt (enten gjennom betalt trafikk eller trafikk fra sin egen side, som i teori er gratis, men det er ikke noe vanskelig å regne ut hva du mener CPCen på siden din er).

Med et slikt system kan man enklere finne ut hva slags annonsører det lønner seg å ha på siden sin og hvilke annonsører det lønner seg og kjøre gjennom Adwords og andre PPC programmer og du finner selvfølgelig ut hva slags annonsører som bare kaster bort tid og gode annonserplasser på sidene dine.
 

picxx

Well-Known Member
Hva savner dere hos norske affiliates?

Som Kenneth er inne på savner jeg bonusordninger for publishere. Ikke direkte konkurranser, men bonuser i gitte tidsrom, eller et visst antall salg. Som et eksempel har en amerikansk sponsor nå satt opp sin utbetaling til sine affiliates i juni fra $35/salg til $100/salg. Man kunne også f.eks. gitt en bonus på XXXX.- eller XXXXX.- etter et visst antall salg. Dette ville vært noe stødig, som alle affiliates kunne oppnådd, og ikke bare en flyktig konkurranse.

Foruten dette synes jeg også arve har et poeng med oppsigelsestiden. Det er veldig irriterende å få en mail med "denne og denne annonsøren er nå stengt, bytt ut!". Om man i det minste kunne fått en uke eller to på seg hadde dette vært utrolig mye bedre.
I samme vending savner jeg også veldig stødige kampanjer, som man ikke trenger å skifte ut (noe TD er flinke på, da veldig få av deres annonsører er "døgnfluer").
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes ikke korte kampanjer er noe problem. Synes heller det er bra. Det er ikke akkurat lett å få med en annonsør på en 6 måneder superkampanje med høy klikkpris eller utbetaling, så da er jeg glad for de korte kampanjene vi får i ny og ne.
 
Jeg er enig med Kenneth. Så lenge systemene rundt fungerer fint burde det ikke være de helt store problemene med korte kampanjer. Sjansen er også større for at vi da klarer å forhandle frem en god pris med kunden.

Vi selger i dag en del kampanjer inn på de premisser at det er en gjensidig test mellom oss og kunden. Det vil si at både vi og kunden kan ta kampanjen ned på kort varsel (48t) hvis man ser at det ikke fungerer. Dette er imidlertid svært sjelden det skjer og jeg har fortsatt til gode å se det skje i Norge i de to affiliatebyråene jeg har jobbet i de siste årene.

Vi selger faktisk oftest inn kampanjer som går ubegrenset i tid og volum. Når vi tar de ned er det oftest for å redesigne de eller endre tilbud/innhold. Hvis partnerne bruker iFramekodene oppdateres dette automatisk. Jeg tror dette fungerer greit nok i de fleste nettverk.

Når de gjelder payout i USA kontra Skandinavia har jeg egentlig ikke så mye erfaring. Vi har et kontor i New York men jeg kikker ikke så mye på deres priser ettersom jeg ikke kjenner markedet. En payout på 100$ eller ca 500 NOK er ikke uvanlig her heller. Har selv hatt det inne. Dette er imidlertid snakk om kredittkortselskaper som selger lån på 20-30 000 på hver ansøkning. Det er skikkelig vrient å få inn leads på disse kampanjene og derfor den høye payouten.
 
Som jeg har vært inne på tidligere har vi etter tips fra Kenneth startet å se hva vil kan gjøre både i forhold til å belønne ververe og belønne dyktige partnere som genererer gode lads og som satser på oss. Jeg kommer til å bruke mye av innspillene deres i denne prosessen.

Intill vi har et system på plass kan jeg love at hvis noen av dere verver en partner som leverer trafikk sender dere meg bare en mail og så order jeg en økonomisk komensasjon i form av ekstra leads på kontoen.
 

picxx

Well-Known Member
En payout på 100$ eller ca 500 NOK er ikke uvanlig her heller. Har selv hatt det inne. Dette er imidlertid snakk om kredittkortselskaper som selger lån på 20-30 000 på hver ansøkning. Det er skikkelig vrient å få inn leads på disse kampanjene og derfor den høye payouten.

Eneste jeg har kommet over så langt som har en payout på over 2-300.-NOK i norske affiliate nettverk (om man kun regner med de som betaler PPS) er noe verktøygreier og dedikerte servere. Begge disse var hos euroads.

Jo høyere payut, jo vanskeligere er det selvsagt å få salg, derfor mener jeg det også er viktig å premiere de som får mengdesalg hos de mindre annonsørene. (Om man f.eks. får inn 500 salg hos en annonsør som betaler ut 35.- NOK kunne man blitt avsett med en bonus med 3-5000.-), og selv om dette mange ganger vil favorisere store publishere er det alltid noe å strekke seg etter for de mindre. Om ikke annet vil en annonsør med en slik bonusordning ganske sikkert bli favorisert blant publisherne.
(En amerikansk annonsør jeg bruker betaler ut bonus etterhvert som mengden stiger, fra 10 salg ($20 bonus) opp til 500 salg ($2000 bonus) )
 
Sist redigert:
Helt enig. Det er fullt mulig å lage et system basert på disse prinsippene. Jeg tror også det er mulig å belønne mindre partnere ved å legge de forskjellige inn i kategorier hvor du har belønninger på hver enkelt.
Tidligere har vi gjort dette manuelt ved bare å se på hva hver partner har generert i forhold til hvilke forventninger vi hadde. Jeg har da oppmuntret partneren ved å sette opp hans leadpris på f.eks en prizedraw han har ute.

Vi er som sagt i en utviklingsfase omkring dette nå. Holder dere oppdatert.
 
Eneste jeg har kommet over så langt som har en payout på over 2-300.-NOK i norske affiliate nettverk (om man kun regner med de som betaler PPS) er noe verktøygreier og dedikerte servere. Begge disse var hos euroads.

Har sjekket litt rundt og nei, det er faktisk ikke så mange på dette nivået ute nå. Vi har de ikke selv fordi vi for tiden ikke kjører kampanjer for kredittkortselskaper. Jeg har imidletid tidligere kjørt kampanjer for noen mindre kortselskaper som har lagt seg på mellom 4 og 500 NOK.
Dette er uansett kampanjer som er litt håpløse for små partnere uten en målgruppe som er relatert til disse kampanjene.
 
Topp