Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdivurdering av nettbutikk

mikaelt

Medlem
Hvordan/Hvor kan man få verdivurdert en nettbutikk? Finnes det en formel for dette? (avkastning * "ett eller annet + lagerverdi)
Eller er det noen man kan kontakte for å få en riktig vurdering?

Det som skal vurderes er:

- Domenenavn
- Nettbutikk
- Kunder
- Varelager
- Facebook Side
- Overskudd
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Litt på siden av det du spør om, men godt innenfor temaet.
-For all del ikke kjøp en "verdivurdering" av et "proft" firma, der en evt. kjøper krever at du "takserer" for "din og hans" sikkerhet for å oppnå en rettferdig pris for dere begge..
Finnes mange varianter av denne svindelen..

Folk flest her inne er er nok OBS på dette, men kan egentlig ikke gjentaes for ofte..
 

picxx

Well-Known Member
Overskudd, minus egen lønn, det siste året er greit å få med seg.
Kan være marginale forskjeller slikt som meget gode domenenavn og custom kodete plugins, men generelt er det overskuddet folk er intressert i....ikke om du driver med en løsning ingen andre har sett.
 

spikre

peterhamre.no
Hva med å f.eks. legge ut denne dataen her i forumet? Mange her inne som har en formening om verdier på slikt.
Husk også på at "potensiale" også bør være en faktor.

Forøvrig kan vi jo repetere i kor at verdien på en vare eller tjenester er et resultat av tilbud og etterspørsel.
 

picxx

Well-Known Member
Husk også på at "potensiale" også bør være en faktor.

En ferdigutviklet markedsplan med markedsundersøkelser og konkrete fremtidsrettede planer kan nok være verdt å betale for, men "godt potensiale" er lik null.
 

picxx

Well-Known Member
Da er vi uenige om det.

"Godft potensiale" er en subjektiv vurdering.
er du maksimalt heldig vil noen som deler ditt syn være enig, men i 99% av tilfellene krever intressanter noe mere enn "godt potensiale" og det er her dokumentasjon kommer inn i bildet.
Personlig tror jeg iwantabigfatfreelunch.com kommer til å tjene millioner i løpet av få år... tror du noen kommer til å by på mitt "potensiale"?
Iwantabigfatfreelunch.com likes av 7500 amerikanere som daglig får en gratis lunch på chipotle.
5000 av disse sier at de med glede ville betalt $15 i måneden for å ha den samme avtalen.

Tror du noen ville bydd litt mere på den? ;)
 

spikre

peterhamre.no
"Godft potensiale" er en subjektiv vurdering.
er du maksimalt heldig vil noen som deler ditt syn være enig, men i 99% av tilfellene krever intressanter noe mere enn "godt potensiale" og det er her dokumentasjon kommer inn i bildet.
Personlig tror jeg iwantabigfatfreelunch.com kommer til å tjene millioner i løpet av få år... tror du noen kommer til å by på mitt "potensiale"?
Iwantabigfatfreelunch.com likes av 7500 amerikanere som daglig får en gratis lunch på chipotle.
5000 av disse sier at de med glede ville betalt $15 i måneden for å ha den samme avtalen.

Tror du noen ville bydd litt mere på den? ;)

Jeg vet i hvert fall at den er en hel haug nisjenettbutikker som drives på ferdigløsninger av "amatører". Det vil si at gjerne ikke-tekniske eiere driver med all trafikk via annonsering, og liten eller ingen trafikk gjennom f.eks. søkemotorer. Ved å optimalisere nettsidene, tilpasse tekstene osv. vil man enkelt få mange flere treff i Google.
Ved å endre strukter og oppbygging, men fremdeles tilby de samme produktene, vil man også kunne øke salget betraktelig.

Men "potesiale" mener jeg altså å kunne skape effekt av enkel grep med stor effekt. Det hele grunner i at nettbutikker p.t. ikke har imponerende markedsføring, foruten annonsering. Jeg tror et om kjøperen ser dette "potensialet", vil han kunne gi langt mer for nettbutikken.
 

picxx

Well-Known Member
Men "potesiale" mener jeg altså å kunne skape effekt av enkel grep med stor effekt. Det hele grunner i at nettbutikker p.t. ikke har imponerende markedsføring, foruten annonsering. Jeg tror et om kjøperen ser dette "potensialet", vil han kunne gi langt mer for nettbutikken.

Saken er at dette blir gjort av en evt. kjøper.
hvorfor betale ekstra for en jobb man selv må utføre?
Er det "enkle grep" som skal til, hvorfor gjør ikke nettsideeier dette selv og får butikken opp og kjøre som et stjerneskudd på en kald vinterkveld i finnmark?
Man betaler ikke for å få jobbe ekstra selv... man betaler for den jobb som _allerede_ er gjort.

En ny oppblomstring av .com boblen uten at ting har verdi tror jeg ingen er tjent med.
 
Sist redigert:

Prince

Medlem
Alle kan starte nettbutikk ved å kjøpe ferdig moduler osv. men det er ikke mange av dem som overlever, og forsvinner etterhvert.
Verdiene på nettbutikken ligger i businessen , dvs din leverandørsavtale ( gode rabatter), din logistikkavtaler og ikke minst hvor mange repeat-ordre du har. Nettbutikker har 2 type kunder relasjoner . 1- one nite stand kunder 2- ekteskaps kunder . jo flere ekteskaps- kunder du har jo mer interessant er nettbutikken din ;)
@Picxx.Hvordan går med mobilservice.no ? er det helt nytt ?
 

mikaelt

Medlem
Nå er det ikke Mystore sin nettbutikkløsning jeg ønsker en verdivurdering på...

Jeg vet ikke hvordan det går med mobilservice.no, men med mobiservice.no så går det bra:)
Siste måned hadde vi 3600 unike besøkende. Passerte akkurat 1000 registrerte kunder, 99% av de er norske. Vi har 6 forhandlere som plasserer større ordre regelmessig.

Nettbutikken ble åpnet August 2010.
 
Det er endel formler som benyttes ut fra bransjer etc., men ingen passer nyoppstartede netthandelbutikker særlig godt.

Det som er værdt å se på er:
1) kontanstrøm til eier. Hvor mye sitter en igjen med per måned.
2) lager

Det er svært uheldig at nettbutikken kun har vært i drift noen få måneder.

I all hovedsak så handler veddivurdering av små virksomheter om å skuffe eierne. Fortelle dem at her er det ikke realistisk å finne kjøpere til dine fantasier om høy pris.

Så verdien av din nettbutikk er trolig langt mindre enn du tror. Kanskje er den uselgelig.
 

Tonny Kluften

Administrator
I all hovedsak så handler veddivurdering av små virksomheter om å skuffe eierne. Fortelle dem at her er det ikke realistisk å finne kjøpere til dine fantasier om høy pris.

Så verdien av din nettbutikk er trolig langt mindre enn du tror. Kanskje er den uselgelig.

Du har et godt poeng her. Ser ofte at nettbutikker/nettsider selges med argumenter type "tjener 30000 pr, mnd på den og derfor er den verdt 2 års inntekt". Det stemmer ikke, verdien må regnes ut i fra overskuddet som kanskje er 0 fordi de 30000 har gått som lønn til den som jobber med butikken.
Hvis du kjøper en nettbutikk og skal ha en person til å jobbe med den så koster det deg kanskje 30000/mnd.
Hvorfor skal noen da kjøpe noe de ikke tjener noe på?
 
Topp