Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problemer med oppsigelse av betalt abonnement hos mittOppdrag.no?

TorsteinO

Art Director & grunder
Har en stund testet den betalte versjonen av mittOppdrag.no, men syns ikke det kommer på langt nær nok jobber der til å forsvare prisen, samt at jeg får noe sånt som 95% av jobbene mine fra referanser og eksisterende kunder. De som bruker mittOppdrag er typisk folk som forventer seg en ny versjon av facebook laget for lommerusk.

Endret derfor en gang i ... tja, oktober til "gratis"-varianten - gikk inn på "abonnement", valgte "gratis" under "endre abonnement"-punktet (som beskrevet i kontrakten og andre steder på sidene), og lagret. I følge kontrakten skal man kunne si opp når som helst ved å endre det på denne måten, helt fram til en ny avtaleperiode begynner, uten noen bindingstid e.l.

...men selv om det var slik de beskriver i kontrakten at man skal si opp, så var det tydeligvis ikke slik det fungerer, for 18. desember fikk jeg ny faktura fra dem. Sendte dem svar med at jeg hadde endret abonnementet for et par måneder siden, men fikk ikke noe svar tilbake før i dag, der de sier "se kontrakt for oppsigelsesvilkår..." Jeg svarer med at "ja, det var akkurat det jeg gjorde", og beskriver hvordan jeg gjorde det. Problemet er at man ikke får noen bekreftelse fra dem på at man har endret abonnementet, så man vet egentlig ikke om det har blitt oppfattet.

Så, når jeg ikke hørte noe, gikk jeg inn på sidene igjen den 30.12, for å se om det var noe jeg hadde misforstått, eller om det kanskje ikke hadde blitt lagret, e.l. Neida, der stod det på "gratis". Derimot står det jo OGSÅ et punkt under "opplysninger", der man kan velge å stoppe abonnementet HELT, det er jo ikke det jeg vil, jeg vil videreføre gratisdelen av abonnementet, og det er heller ikke det som er beskrevet i kontrakten, men jeg prøver å endre der også. Ser jo i etterkant at det var dumt, for nå prøver de å påstå at det var DA jeg endret abonnementet mitt, men helt ærlig talt vil jeg anse det som ganske essensielt å både sende ut bekreftelser, OG å ha timestamps på alt slikt.

Noen andre som har opplevd noe liknende?
 
Sist redigert:

Thomas Pedersen

Pornogründer
høres uproft ut fra deres side. Nekt å betal, og beskyld de for å ikke ha et skikkelig system som får med seg at folk endrer abonnements type, og sender skikkelig bekreftelse.
Det kan vel ikke være første gang noe sånt har skjedd hos dem, hvis det er slik systemet deres virker.
Det bør ikke være ditt problem at de ikke har et bra nok system. Du har lest og fulgt kontrakten. Det er alt som bør telle, selv om det gjerne ikke er veldig lett å bevise fra din side. Men bevisbyrden blir vel gjerne deres, som må bevise at du ikke endret abonnementtype når du sier du gjorde det.
Får du inkassovarsel, eller faktura fra inkasso selskap, tar du kontakt med de, og sier at kravet er bestridt. Med mindre de er veldig vanskelig og sta, og ikke bryr seg om sitt eget omdømme, så vil de nok ta til fornuft og slette kravet.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, det er totalt uaktuelt å betale den, bestrider uten tvil hvis de prøver seg, kommer til å kjøre hardt på denne her (fantomet er hard mot de harde), men prøver å snakke fornuft med dem først. Fortsetter de derimot saken blir det ikke bare her det kommer advarsler for å si det sånn, da skal jeg virkelig lage hælvete. Tenk social media-varianten av dette her:

At my signal - YouTube

og...

unleash hell...
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, det viser seg at logikken(?) deres er som så:

Å gå inn på "abonnement"-valget (der all annen informasjon om abonnementet står), og velge "gratis" fra de tre alternativene ("betalt 6mnd", "betalt 3mnd", og "gratis"), betyr egentlig ingenting. Den er bare der for... tja... moro skyld? Eller for å gjøre det vanskelig å si opp abonnementet? Det virker ihvertfall mildt sagt misvisende syns nå jeg, men jeg er kanskje bare rar.

Du må nemlig FØRST si opp abonnementet for at du skal kunne endre til gratis - og det gjør du et helt annet sted, men det står det ingenting om noe sted på sidene, for det har de nemlig skrevet i mailen man fikk når man opprinnelig inngikk avtalen (så hvis du har mista den har du et problem). Dette valget finner du under "opplysninger", der det ellers er ting som firmanavn, org.nr. adresse osv som skal skrives inn, naturligvis ikke under "abonnement", det ville jo ha vært logisk, så det må man unngå, kan jo ikke la kunder si opp helt uten videre bare fordi de er misfornøyde med tjenesten...

Så vi får nå se om de gir seg snart, eller om jeg må tipse VG-nett-kompisen min, som jeg tilfeldigvis har avtalt kaffe med på mandag...
 

Speca

Medlem
Så vi får nå se om de gir seg snart, eller om jeg må tipse VG-nett-kompisen min, som jeg tilfeldigvis har avtalt kaffe med på mandag...

Jeg håper virkelig dette ender i VG. Jeg liker ikke nettavisens rolle i denne bransjen...

F.eks denne artikkelen. Her har altså ei dame fått service på varmepumpene sine, til en langt lavere pris, og de presterer å skrive "Han tok ikke kjøretillegg og var grundig og flink, forteller Daastøl." Hvordan pokker kan hun dama i artikkelen vite at denne karen gjorde jobben han skulle? Og slikt går igjen og igjen i nettavisen.

Så jeg er med på social gladiator i denne saken :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, det er helt på trynet for å si det pent. Må si jeg lurer veldig på hva de har tenkt når de har laget en valgmulighet som lar deg velge "gratis" abonnement, men at dette ikke endrer abonnementet til gratis.

Syns nesten synd på fyren på kundeservicen deres som ringte tilbake etter at jeg hadde snakket med salgsavdelingen i dag, han fikk virkelig gjennomgå når han prøvde å krangle. Kan ikke huske sist jeg har kjefta noen ned så til de grader, men når han prøver å påstå at å endre abonnementstype til gratis kan forstås som noe som helst annet enn at det endrer abonnementstype til gratis, så fortjente han det f**nmeg.

...en liten sak som gjør saken ekstra morsom, er at den eneste andre på kontorfellesskapet jeg vet at har brukt dem, en fotograf som sitter to plasser bak meg, OGSÅ hadde et fordømt strev med å få sagt opp abonnementet hos dem, for et års tid siden tror jeg det var.

Er nesten så jeg håper at de er så fordømt dumme å ta saken til forliksrådet. Har også skrevet et blogginnlegg som nok vil bli publisert okke som, vil bare koordinere litt i tilfelle det blir noe mer medieoppmerksomhet.
 
Topp