Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor finnes det ikke en norsk versjon av Digg?

Geir E.

Medlem
Det finnes mange elendige forsøk, kudos.no er det beste forsøket.

De har trafikken, men elendig software.

Ligger det ikke nordmenns naturlig å dele tips og sider? Det virker som nordmenn er motvillige mot å digge noe som ikke er sitt eget.

Hvorfor har vi en norsk versjon av "Digg" i Norge?
 

Ståle

Medlem
Etter kudos så har det blitt startet opp utallige versjoner i norge, men en fellesnevner for de alle er at de mangler trafikken. Selv kudos med sine 2-4k unike i døgnet har alt for lite trafikk til at en slik tjeneste skal fungere.
 

Geir E.

Medlem
Jeg er litt uenig, hadde kudos stoppet spam og juks kunne det blitt en god tjeneste.

Trafikk kan komme gradvis ved at folk snakker om det, men da må det være noe bra å snakke om. Uten superbrukere og moderatorer er det vanskelig å ha kvalitet.

Kudos eies jo av Aller, de kunne lett satt inn massevis av traffik.
 

Keanu

Geek
Jeg tror rett og slett at Norge er for lite. Vi lever i en internasjonal verden, og da velger jeg Digg fremfor en lokal versjon av samme system.

Jeg håper jeg tar feil, men jeg tror ikke det er nok interssante norske saker som gjør at Kudos (eller en annen norsk klone) blir en vane for meg å besøke. For internasjonale og engelske saker ser jeg ingen grunn til å bruke en norsk versjon, da den langt større brukermassen til Digg vil gjøre en bedre jobb i å sortere interessante saker for meg.

Om det skulle vokst fra en slik tjeneste i dag, så tror jeg den må komme ut fra en allerede eksisterende tjeneste, f.eks. Facebook (selv om den heller ikke blitt en _norsk_ klone), noe jeg ikke ser som helt usannsynlig etter at de er blitt ferdig twittifisert.
 

zapotek

Medlem
For å fått passelig størrelse på det måtte det vært en seksjon på forsiden av feks VG.no for det. Da hadde det blitt brukt masse (om de hadde klart å holdt unna spammen).
 

picxx

Well-Known Member
Tips og avstemming gjøres vel i stor grad på artikler og kommentarfelt her i norge.
Topplister er jo en annen ting som aldri har tatt av i norge.
Tror nok nordmenn ønsker å ytre sine egne meninger samtidig som de "er enige" i en annens. Den store spredningen av forum i norge kan ihvertfall tyde på dette.

edit : nettby er jo også "en slags" toppliste/diggklone.
 

clinton4

Medlem
Vittig at du nevner dette. Jeg holder faktisk på med en slik side. Ikke det at jeg forventer noen særlig med trafikk, men det er jo utrolig greit å ha en slik side for å skape litt lenker inn til andre nettsider jeg eier.
 

Geir E.

Medlem
At Norge er for lite er ikke sant, se på nettby, facebook, blogg.no etc og husk hvordan Kudos var i starten. Da fikk man over 100 kudos på en god sak.:D

Vittig at du nevner dette. Jeg holder faktisk på med en slik side. Ikke det at jeg forventer noen særlig med trafikk, men det er jo utrolig greit å ha en slik side for å skape litt lenker inn til andre nettsider jeg eier.

Jeg har et godt forslag, hva om vi starter et lite WF prosjekt. Jeg har også tenkt på å starte en sånn side.

Vi går sammen en gjeng som blir "superbrukere"/"kjernen" som sørger for at det kommer inn gode "tips" og at det blir aktivitet på siden. Etter hvert som siden tar av vil det gi oss en belønning i økt trafikk. Og siden vi har vært med fra starten har vi stor troverdighet og karma etc. :)

Det er et stort mulig marked, blogg.no og alle andre bloggere.

Er noen interessert i å å hjelpe Clinton4 å starte norges svar på digg?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har et godt forslag, hva om vi starter et lite WF prosjekt. Jeg har også tenkt på å starte en sånn side.

Forslaget har vært oppe til diskusjon før, da også med et mulig samarbeid med SkitX, noe som etter litt diskusjon ble forkastet, men meget mulig noen som er samkjørte får noe slikt til å fungere.
To ting man bør tenke på er hvordan skal man fordele topp plasseringene til sakene for "kjernen", og hvor skal man hente trafikken fra?

Du har jo også mulighet til å kjøpe en side som har vært driftet en stund : http://minstemme.com/
Personlig kommer jeg til å legge om egen side på Digg Meg - View All da det hverken er inntekt eller trafikk til å forsvare siden (selv om det har vært litt bedre trafikk etter spammerne merket siden da, hehe).
 

onlyme

New Member
litt bedre trafikk etter spammerne merket siden da, hehe).

Typisk norsk å være redd for spam. De fleste store internasjonale sider har lykkes takket være spam. Ingen ting er mer effektivt i innholdsoppbygging enn at titusenvis av håpefulle webmastere bygger innhold - innholdsrike profiler etc i håp om å få trafikk tilbake.
 

picxx

Well-Known Member
Typisk norsk å være redd for spam. De fleste store internasjonale sider har lykkes takket være spam.

Javel...mye spam som slippes gjennom på digg eller?
 

Keanu

Geek
Jeg tror det er litt ulik oppfatning av hva spam er. For min egen del så ser jeg ikke på webmastere som legger inn innhold i sosiale medier som spam. I såfall er jo Facebook full av spam (fan-pages, groups). Det at man legger inn lenker for markedsføring og egen vinning er ikke det samme som spam (i mine øyne).
 
Glugg er nok den mest "troverdige" norske digg-versjonen. Glugg er imidlertid veldig streng med det som blir godttatt, og jeg har selv fått avvist saker der. Da har jeg også fått en forklaring på hvorfor sakene ikke blir godttatt. Fair enough! Man må nok være streng for å bygge opp en slik tjeneste for å hindre at det ender som for Kudos, så får vi håpe at trafikken til (og fra) Glugg blir bedre.
 
Topp