Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ville ha velferdsretter – fikk portal

hansson

Langveisfarende
Det er helt sykt.

Skrev om dette i 2010 i denne artikkelen: Regjeringspartiene imot bedre vilkår for ENK | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |

Tommelen ned fra flertallet står i skarp kontrast til hva partitoppene deres sa til pressen da de 19. mai var på tur i distriktene. NRK referte denne uttalelsen fra kommunalminister Liv Signe Navarsete:

(…) ein turné som vi har for å snakke med folk om korleis framtidas næringsliv skal vere. Få innspel til kva som bør vere politikken for å stimulere gründerar og dei som alt har bedrifter, både store og små. Slik at vi også i framtida skal ha eit blomstrande næringsliv både i Sogn og Fjordane og resten av landet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er jo politikk, men det er næringslivspolitikk - og tematisk fryktelig relevant for (de fleste av) medlemmene på WF. Kan derfor ikke skjønne at ikke Tonny kan tillate tråden.

Og digi har rett; selvs.næringsdrivende har MYE dårligere rettigheter enn lønnsmottakere når det kommer til egentlig alt. Er den selvst.næringsdrivende funksjonshemmet i tillegg blir forskjellen enda større. Det er problematisk både for samfunnet og de det gjelder. Jeg kjenner personlig mange funksjonshemmede som ikke har nubbesjans til å få ordinære jobber, men har ved hjelp av pågangsmot startet sine egne små bedrifter der de tar ut sin restarbeidsevne.

Det er et rent kinderegg alle tjener på. Samfunnet (fordi det må betales ut mindre trygd) og personen selv (som får noe å gjøre). Samtidig er det personen selv som tar all risiko for oppstart, så hva har man egentlig å tape?

På litt mer generelt grunnlag håper jeg Høyre vinner valget til høsten og med det gjennomfører en mer næringsvennlig politikk. For oss små bedriftseiere er det tungt å betale formueskatt + skatt av overskuddet + moms + arbeidsgiveravgift før vi i det hele tatt har tatt en krone i lønn. Det gjør bedriftene svakere og det sier seg selv at det hadde vært en fordel for samfunnet om de små bedriftene hadde hatt mulighet til å legge seg opp litt kapital til dårligere tider. Men med dagens høy-skatt-system tar det fryktelig lang tid, og er på grensen til umulig.

Jeg er imidlertid veldig for et høyt skattenivå. Jeg mener at vi skal betale mye skatt. Men systemet for skatt er i dag lite fornuftig. I Norge er det veldig dyrt å HA penger, men veldig billig å bruke penger. Dersom vi skal ha noen sjanse til å løse bl.a klimakrisen må dette snus på hodet. Det må bli grisebillig å HA en bil, og svindyrt å bruke den. Jeg er veldig for en mye, mye høyere skatt på forbruk dersom skattene på eierskap reduseres tilsvarende.
 

hansson

Langveisfarende
Så enig, så enig. Bruk må skattlegges, ikke passive eiendeler eller formue. Og både funksjonsfriske og -hemmede må få like vilkår uansett om man er ansatt eller næringsdrivende. Får håpe på en revvvolusjon fra høsten. De som sitter nå har null troverdighet på de aller fleste felt, selv for en ex deltidsraddis som meg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så enig, så enig. Bruk må skattlegges, ikke passive eiendeler eller formue. Og både funksjonsfriske og -hemmede må få like vilkår uansett om man er ansatt eller næringsdrivende. Får håpe på en revvvolusjon fra høsten. De som sitter nå har null troverdighet på de aller fleste felt, selv for en ex deltidsraddis som meg.

Etter mitt syn handler mye om et fravær av vilje til å ta konsekvensene av de valg man gjør. Et enkelt eksempel på dette med å ta konsekvensene av valg man gjør er innføring av fødselspermisjon som en naturlig konsekvens av ønsket om at kvinner skal delta i yrkeslivet. Det ville vært umulig å få til det ene uten det andre. Innenfor idrett er man ganske dårlige på dette. Idretten ønsker å være "inkluderende", men gjør lite med regelverket for å imøtekomme krav fra de gruppene man vil inkludere, slik som funksjonshemmede. Man får f.eks få blinde til å stille opp i skiskyting dersom det ikke er tillatt med hjelpemidler som baserer seg på lyd.

Så dersom man ønsker å ta klimaproblemene på alvor, som jo alle vil - så har det en rekke konsekvenser. Høyere drivstoffavgift, mer skatt oå forbruk og verning av LoVe kan være aktuelle konsekvenser av et slikt ønske.

Jeg tror at innenfor næringslivspolitikk så "ønsker" alle robuste bedrifter, men det betyr uvergelig at "noen" vil få ganske solide formuer siden "noen" nødvendigvis må eie bedriftene også. Mangelen på vilje til å ta slike konsekvenser på kjøpet binder spesielt venstresiden på hender og føtter, siden venstresiden ønsker både likhet og robuste bedrifter - som logisk nok ikke er mulig å kombinere.
 

adeneo

Medlem
Man får f.eks få blinde til å stille opp i skiskyting dersom det ikke er tillatt med hjelpemidler som baserer seg på lyd.

For en glimrende ide. Skiskyting for blinde!

Dette er nok en sport jeg ville foretrukket å se på TV, da jeg nødig ville vært publikummer når 20-30 blinde kommer inn på standplass og begynner å sveive rundt med børsene :eek:

Her ser jeg også at det er viktig med gode sykeordninger og forsikringer for deltakerne, da det fort kan bli noen "deltakerskader" på standplass når disse skal forsøke å skyte etter de lydene de hører, og sidemannen har en stygg hoste?
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
For en glimrende ide. Skiskyting for blinde!

Dette er nok en sport jeg ville foretrukket å se på TV, da jeg nødig ville vært publikummer når 20-30 blinde kommer inn på standplass og begynner å sveive rundt med børsene :eek:

Her ser jeg også at det er viktig med gode sykeordninger og forsikringer for deltakerne, da det fort kan bli noen "deltakerskader" på standplass når disse skal forsøke å skyte etter de lydene de hører, og sidemannen har en stygg hoste?

For noe pisspreik!

Har du noe å komme med, eller er det bare vås som det du presterer over? Det samme gjelder Hansson under her.

Til alle dere som er opptatt med å onanere hverandre i en sirkel, poenget med å poste Navarsetes falitterklæring var ikke at dere skulle demonstrere hastigheten i høyre hånd, men å sette søkelys på at dere får det dere stemmer på. De fleste stemmer som vanlig- AP eller Høyre. AP er jp bare fagbevegelse, men for de som tror Høyre har fokus på selvsentige - hvis meg hvor?
 

hansson

Langveisfarende
Oi oi, er det så lav takhøyde i kategorien generell snakk og svada? Dette har gått meg hus forbi. Synes Webforumet må sette ned et miljøutvalg som kan utrede hva som kan gjøres.

Det var ikke meninga å fornærme trådstarter. Men litt humor bør være greit, og avsporinger skjer.
 

zapotek

Medlem
Tenk å vært til stede i triumfens øyeblikk, da supperådet etter uttallige møtetimer kommer frem til løsningen på grundernes utfordringer.

Alle ansiktene rundt møtebordet lyser opp i pur glede da deltager x plutselig utbryter -"Vi lager en portal! Bedre sosiale rettigheter og skatt på nivå med lønnsmottagere er et blindspor folkens! Det er en portal de trenger!".
 

Frode

Medlem
Tenk å vært til stede i triumfens øyeblikk, da supperådet etter uttallige møtetimer kommer frem til løsningen på grundernes utfordringer.

Alle ansiktene rundt møtebordet lyser opp i pur glede da deltager x plutselig utbryter -"Vi lager en portal! Bedre sosiale rettigheter og skatt på nivå med lønnsmottagere er et blindspor folkens! Det er en portal de trenger!".

Takk, med et sånt smil på morran, må dette bli en bra dag.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Etter mitt syn handler mye om et fravær av vilje til å ta konsekvensene av de valg man gjør.

Mye fornuftig i det PA skriver, men denne setningen fikk meg til å tenke at det også er fravær av konsekvenser for de valg politikerne gjør: ingen holder de til ansvar.
Er jo vanskelig når det er ideer og ikke mål man kommuniserer.
 
Topp