Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Politiet bruker nettkataloger

peterandrej

pensjonert moderator
Leste denne i VG i dag:
Privat firma får politidokumenter på faks - VG Nett om Datasikkerhet


En del morsomme ting. Blant annet:
1. Fax? Fax??? Jeg mener.. ehh.. de bruker fax ennå?! Hehe. Jeg ser det for meg der de sitter og diskuterer i politihuset: "Internett? Nei, det har jeg ikke noe tro på. Vi bruker heller fax."

2. "- Vi beklager at det er tilkommet andre de disse opplysningene, men samtidig må vi kunne stole på at de opplysningene som ligger ute på ulike nettkataloger er riktige, sier informasjonssjef Unni Grøndahl ved Oslo politidistrikt."

Jaha? At informasjonen på ulike nettkataloger er riktig? Hvilke nettkataloger bruker politiet da? Gul.no? Zett?

Og hvordan forventer de at vi bedriftseiere skal få kontroll over alle de katalogene som finnes? Ærlig talt, det er jo tusenvis av slike kataloger hvorav jeg sikkert står i alle sammen uten å vite om det.

3. "- Det er alvorlig at det skjer, men det skal ikke skje. Dette er noe jeg vil påpeke nok en gang. Men det hviler også et ansvar på advokatene at den informasjonen som ligger ute på dem til enhver tid er korrekt, sier Grøndahl." Nei. Det er avsender som har et ansvar for å finne rett adresse, ikke mottaker.

Advokaten har oppdatert informasjonen der hun KAN gjøre det, nemlig på egen nettside. At advokaten ikke har orket å ringe Gul.no får så være.
 

zapotek

Medlem
Problemet er at mange har så liten erfaring med Internett at når de søker på Google på et firmanavn, klikker på linken (selv om det er en katalogoppføring) så tror de at dette ER hjemmesiden til det firmaet. Disse finnes tydeligvis også i politiet. Da skjer slik som dette...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Zapotek: Hvis slike personer eksisterer i politiet - og det gjør de sikkert - så skulle man jo tro at noen andre enn disse håndterte sensitive dokumenter? Og særlig hvis disse sensitive dokumentene skulle sendes rundt omkring??
 

neXon

Medlem
Pc'er som blir brukt til loggføring av sensitiv informasjon er i et lukket nettverk, der de jobber mot en server i Oslo. Men de har noen pc'er til vanlig nettbruk også (ikke sensitiv) – ofte i resepsjonen.

Tenkt deg hvilke risiko det hadde vært om alt var tilkoblet internett.
 
Topp