Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikkopplevelser: Adobe.com

I går fikk jeg endelig somlet meg til å bestille Photoshop. Har brukt prøveversjon en måneds tid, og nå har den gått ut, så da var det åpenbart at neste steg var å bestille programmet. Men du verden så komplisert det skulle være. Min samtale med Adobe.com gikk omtrent slik:

PS: HEI! Har du lyst til å bruke Photoshop en siste gang, eller har du lyst til å skrive inn et serienummer? Alternativt kan du klikke her for å bestille et serienummer.
Meg: Jeg kan godt bestille et serienummer, jeg.
PS: Ok, her har du bestillingssiden!
Meg: ... I Internet Explorer? Huh... Jaja, det kan jeg vel leve med.
Adobe.com: Er du nordamerikaner?
Meg: Nei. Jeg er norsk.
Adobe.com: Ok, da blir det 12,600 kroner takk!
Meg: HÆ? Men for en måned sa du at det kostet 699 dollar! Opererer dere med en dollarkurs på 18?
Adobe.com: Prisen er 12,600 kroner.
Meg: Vent litt... Er dette Adobe Photoshop CS4?
Adobe.com: Selvsagt ikke. Det er Adobe Photoshop CS4 Extended.
Meg: Åh. Jeg gikk ut fra at når jeg klikket på linken, kom jeg til det programmet jeg TRODDE at jeg hadde lastet ned prøveversjon av. Ser nå at prøveversjonen min av en eller annen grunn var CS4 Extended. Ok, hvor finner jeg Adobe Photoshop CS4?
Adobe.com: Det har jeg ingen planer om å fortelle deg.
Meg: Eh, kan jeg gå tilbake til Photoshop... Beklager, Photoshop Extended, og finne en link der?
Adobe.com: Knis.
Meg: Greit. Da forsøker jeg å åpne en ny fane i Opera og gå inn på startsiden på Adobe.com. Derfra vet jeg jo veien.
Adobe.com: Neste gang, Gadget, NESTE GANG!
Meg: Ah, her. Adobe Photoshop CS4. Fullversjon fra 699 dollar... Supert. «Kjøp».
Adobe.com: Du er nordamerikaner, ikke sant?
Meg: Nei. Jeg er norsk.
Adobe.com: Ok. Da blir det 8112 kroner og femti øre!
Meg: Så når jeg trekker fra momsen blir det en dollarkurs på 9,28? Den er stiv, men OK, jeg kan leve med det.
Adobe.com: Hva slags språk vil du ha? Engelsk, ikke sant?
Meg: Øh, dersom jeg har flere muligheter kan jeg jo gjerne ta det på norsk.
Adobe.com: Greit, da er prisen 10012 kroner og femti øre!
Meg: Ok, så prisen går opp med nesten to tusen kroner dersom jeg vil ha programmet på norsk? Da kan det være det samme. Jeg tar det på engelsk.
Adobe.com: Mumle, det er aldri noe gøy med deg. Greit, det blir 8112,50. Og du vil at vi skal sende deg programmet i en boks i posten, selvsagt?
Meg: Eh, nei, da hadde det jo vært raskere for meg å bare gå i butikken og kjøpe det der. Jeg har lyst til å laste det ned, jeg.
Adobe.com: Ah, ok. Da blir prisen 6490 kroner.
Meg: Åh, så det blir billigere når jeg ikke trenger å få programmet tilsendt i posten?
Adobe.com: Neinei, på ingen måte. Men når du laster det ned, beregner vi null prosent moms.
Meg: Hvorfor?
Adobe.com: Fint vær i dag, ikke sant?
Meg: Det er snøstorm ute. Hvorfor er det ikke moms på programmet?
Adobe.com: Skulle du ikke ønske at du kunne fly av og til? Tenk deg så fantastisk det måtte være å sveve med ørnene.
Meg: Jeg kaster deg gjerne utfor en klippe. Men først er jeg klar til å kjøpe et serienummer til Photoshop.
Adobe.com: Greit. Er du registrert her? Hva er ditt brukernavn og passord?
Meg: Her er brukernavnet mitt, og her er passordet mitt.
Adobe.com: Greit. Er du registrert her? Hva er ditt brukernavn og passord?
Meg: Her er brukernavnet mitt, og her er passordet mitt.
Adobe.com: Greit. Er du registrert her? Hva er ditt brukernavn og passord?
Meg: Er det et problem? Hvorfor får jeg ingen feilmelding? Har jeg skrevet inn feil passord? Ok, «I forgot my password».
Adobe.com: Greit. Er du registrert her? Hva er ditt brukernavn og passord?
Meg: Argh! Glem det. Jeg forsøker på nytt i Internet Explorer. La meg bare gjennomgå hele registreringsprosessen på nytt i en dårligere nettleser ...
Adobe.com: Greit. Er du registrert her? Hva er ditt brukernavn og passord?
Meg: Her er brukernavnet mitt, og her er passordet mitt.
Adobe.com: Ok. Her har du en nedlastingslink, og her har du et serienummer.
Meg: About time! Da skriver jeg bare inn serienummeret i denne boksen, jeg.
PS: HEI! Har du lyst til å bruke Photoshop en siste gang, eller har du lyst til å skrive inn et serienummer? Alternativt kan du klikke her for å bestille et serienummer.
Meg: Jeg har et serienummer. Her er det.
PS: Serienummeret er ikke gyldig. Du må skrive inn et gyldig serienummer.
Meg: HÆ? Ok, jeg korrekturleser. Jeg kan forsåvidt også skrive det inn på nytt. Eller lukke Photoshop og åpne det på nytt og skrive inn serienummeret på nytt?
PS: Serienummeret er ikke gyldig. Du må skrive inn et gyldig serienummer.
Meg: Hvorfor virker det ikke?
PS: Fint vær i dag, ikke sant?
Meg: Det. Er. SNØSTORM! Hvorfor virker ikke serienummeret mitt?
PS: Gjett.
Meg: Øh... Må jeg vente i noen timer før serienummeret virker?
PS: Kanskje. Kanskje ikke.
Meg: Er dette fordi du kaller deg Adobe Photoshop CS4 Extended?
PS: Kanskje. Kanskje ikke.
Meg: På Start-menyen står det at programmet heter Adobe Photoshop CS4. På Windows' liste over programmer står det at programmet heter Adobe Photoshop CS4. Men du mener at du egentlig heter Adobe Photoshop CS4 Extended og at jeg derfor ikke kan bruke serienummeret mitt på deg?
PS: Kanskje. Kanskje ikke.
Meg: Så... Betyr det at jeg er nødt til å avinstallere Adobe Photoshop CS4 Extended (eller Adobe Photoshop CS4, som programmet heter når man avinstallerer det) for deretter å laste ned og installere Adobe Photoshop CS4? Kan jeg bruke serienummeret mitt om jeg gjør det?
PS: Prøv.

... og der gikk jeg og la meg, skal forsøke å få installert ting på nytt i ettermiddag. Jeg har bare positive erfaringer med Photoshop, virkelig. Men å kjøpe det er noe skikkelig herk.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tror Adobe må være en av de få bedrifter som tillater at ansatte er på fylla i arbeidstiden. Den samtalen der tror jeg kunne vært morsom dersom jeg var i det rette humøret, men den der kundebehandleren må da etterhvert ha forstått at ikke du var i slikt køddehumør der og da.

På en måte burde da faktisk det å henvise til en slik samtale holde i lange baner dersom Adobe kjørte sak på brukere som omgikk aktivering med en crack. Når man får en slik opplevelse som det der når man vil kjøpe programmet er det vel ikke akkurat rart at Photoshop blir piratkopiert i hytt og pine.

Gratulerer med Photoshop da forresten. Kom gjerne med ny samtalelogg etter at du i kveld ikke får lisensen til å fungere. :D
 
Tror Adobe må være en av de få bedrifter som tillater at ansatte er på fylla i arbeidstiden. Den samtalen der tror jeg kunne vært morsom dersom jeg var i det rette humøret, men den der kundebehandleren må da etterhvert ha forstått at ikke du var i slikt køddehumør der og da.
Jeg har ikke snakket med noen kundebehandler. Det var *nettbutikken* jeg hadde denne konversasjonen med.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Huh? Snakket du med en nettbutikk? Altså, med nettbutikken? Med nettbutikkscriptet? Ugh, ja, jeg er blond. :D
 
Topp