Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Duplikat innhold. Hvor skadelig er det egentlig?

zapotek

Medlem
Satt og funderte på dette med duplikat innhold. Hvor skadelig er det egentlig?

Skader det SERP'en på den enkelte undersiden, eller skader det hele nettstedet under et? Saken er jo at alle kataloger på nettet er jo et eneste stort duplikat av andre. Likevel ranker de godt på veldig mange fraser.

Noen som har peiling?
 

Adrian

New Member
Det er vel egentlig ingen som vet helt sikkert, men enkelte har erfart at duplikat innhold rangerer lavere enn det originale innholdet, og i noen tilfeller filtrert vekk fra søkeresultatene. Det skader nok bare selve siden, ikke hele nettstedet.
 

i-net

Medlem
Hvis jeg ikke husker helt feil: var det ikke en her på forumet som skulle teste akkurat dette ? Fint hvis han kunne gi svar på hva han fant ut av i så fall. Har lurt på det samme selv.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om du er et lite nettsted eller nyoppstartet kan du fort skyte deg selv litt i foten om du har mye duplikatinnhold. Om det er snakk om en artikkel eller to på et middels nettsted er det nok bare den aktuelle artikkelen som vil bli straffet.

Er du derimot et veldig stort nettsted har det faktisk i enkelt tilfeller skjedd at kopien utrankerer orginalen. Men det er som oftest midlertidlig.

Det er mange faktorer som spiller inn, men i ingen av tilfellene vil duplikatinnhold være en bra ting for deg - spørsmålet er heller hvorvidt det kan skade deg.
 

Gomlers

Member
Duplikatinnhold skader IKKE i det hele tatt.. annet enn at de "uorginale" innleggene gjerne ikke blir indeksert.

Jeg gjorde et *ikke frivillig* eksperiment på dette ved at jeg hadde 200 sider på et nettsted, og i templaten i bunnen av sidene hadde jeg en artikkel på ca. 600 ord. Meningen var å ha artikkelen KUN på hovedsiden, men i et svakt øyeblikk ble den med på alle undersider også.

Dette førte ikke til noe annet enn at jeg mistet indekseringen for alle undersidene, mens hovedsiden beholdt plassen sin hos google. Det var ingen drop i PR, heller ikke noe sandboxing av noe slag. 2-3 dager etter at jeg gjorde om templaten til å vise artikkelen kun på hovedsiden igjen, var alle undersider igjen indeksert, med en hyggelig plassering.

Jeg driver også en artikkeldatabase, hvor jeg selv har publisert artikler. Disse artiklene har igjen blitt brukt på søkemotoroptimaliserte sider av andre webmastere.. Artiklene mine, som de har publisert, opplever jeg å få en god del treff fra på siden artikkelen er skrevet for - som igjen er hva artikkelmarkedsføring er ment som, og mange av disse artiklene ligger ute på flere sider, med NØYAKTIG samme innhold. Allikevel ranker alle sammen i søkemotorer, og absolutt ingen har så vidt meg bekjent tatt skade av det.

Det samme gjelder også for utenlandske artikkeldatabaser, som publiserer innhold gjerne på flere 100 sider...

INGEN har noen gang lagt frem noe som helst bevis på at duplikat-innhold skader noen som helst. - Men som det ufrivillige eksperimentet mitt jeg fortalte om over, forsvinner tydeligvis indekseringen om man dupliserer innhold på undersider av ett og samme domene..
 

basicus

SEO Eggspert
Eksperimentet du spør om finner du her.

Jeg er ikke riktig sikker på om jeg la opp eksperimentet riktig, men dere kan jo se igjennom det hele og se om det lar seg gjøre å trekke konklusjoner ut av det. Jeg har ikke hatt tid til å kikke på dette i det siste. Døgnet har jo tross alt bare 24 timer.

Edit: Har kikka gjennom eksperimentet nå, og det ser faktisk ut til at duplikatinnholdet blir filtrert bort. Men - ta en titt på hvordan jeg la opp eksperimentet og trekk deres egne konklusjoner og del med resten hva dere mener.
 
Sist redigert:

metallian

Medlem
Sitter og funderer litt på dette nå :)

Jeg har jo en ny matside på gang Matmoro og tenkte i den forbindelse å hente noen matartikler over fra min "generelle" blogg Manneblogg

Er dette noe Google kan straffe?

Så tenker jeg at sider med mat/drikke- det er jo nesten duplikat alt- det er jo grenser for hvor kreativt man kan lage en oppskrift med samme ingredienser?
 

metallian

Medlem
Hvor mye betyr teksten i slike tilfeller? Altså-oppskriften er jo lik men jeg kan jo stokke litt rundt på tksten, kanskje legge til noen linjer i en av postene slik at de to bloggpostene ikke er identiske selv om de jo blir veldig like?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Google vil ikke liste to like artikler etter hverandre høyt opp i SERP så du må vurdere hva du vil gjøre for at Google skal like deg kontra hva du vil gjøre for at brukerne av siden din skal like siden.

Det burde ikke være sånn, men jo, det gjør de faktisk. Jeg har lett etter en måte å lage et stilig galleri på en litt smart måte for en facebookside, og har googla diverse varianter av "facebook fbjs gallery lightbox". Dette var noen sider som dukka opp og spamma søkeresultatene mine nesten samme hva jeg prøvde:

facebook lightbox fbjs - Google-søk

Hvis du ser på den linken over, så finner du disse fire på plass 3, 4, 5 og 7
Fbjs Ajax Lightbox - Javascript Popup
Fbjs Opens A Popup - Javascript Popup
Fbjs Mouseover - Javascript Image Viewer
Fbjs Popup Blocker - DHTML Popup

Som du ser, så er sidene er praktisk talt identiske bortsett fra små endringer i menyen.
 
Topp