Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fordel med tags i wordpress?

picxx

Well-Known Member
Stikkord/tags er godt for:

- arkivfunksjon, hente frem mange saker med samme tag
- relaterte poster, disse plugin'ene bruker ofte tags til å finne relaterte poster
- seo, det virker som tags blir vektet godt i søkemotorer

Akkurat derfor boer man vaere bevisst paa om man oensker arkiv, kategorier eller tags indeksert. Slenger man avgaarde alle tre faar du duplisert innhold X 3.
Personlig gaar jeg alltid for kateorier, men tags kan selvsagt vaere like greie, om du ikke bruker samme tag paa 300 poster...dah!
 
Beklager jeg blander meg litt i diskusjonen her, men jeg har et system jeg føler fungerer godt med tanke på kategorier etc. Er det da unødvendig for meg å bruke tags utover med tanke på søkemotorer? Eller spiller ikke det noen rolle heller, da f.eks google likevel søker gjennom teksten i sidene mine?

Mvh Dan
 

Msites Ltd

Livsnyter
Akkurat derfor boer man vaere bevisst paa om man oensker arkiv, kategorier eller tags indeksert. Slenger man avgaarde alle tre faar du duplisert innhold X 3.
Personlig gaar jeg alltid for kateorier, men tags kan selvsagt vaere like greie, om du ikke bruker samme tag paa 300 poster...dah!

Dette er ikke helt korrekt! Du får ikke duplisert innhold x 3. Og, diskusjonen rundt duplisert innhold tror jeg vi skal la ligge - men, kan igjen si at duplisert innhold har lite å si for søkemotorene.

Det du får med tags er jo en ekstra side pr tag indeksert.

domene.com/tags/"keyword"

Så JA tags er fornuftig å bruke!

Men, noen kjøreregler er det:

- bruk nøkkelord fra tittel
- bruk nøkkelord fra tekst (gjerne de som fremkommer tidlig i tekst)

Hvis du publiserer tags i forbindelse med artikkel så tenk brukervennlighet, og ikke ha for mange tags.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ok! Takker for svaret.

Kan jeg være så frekk og be deg (dere?) stikke innom Mitt lille hjørne av internett ... og ta en kikk?

Har lagt inn noen tags på de fire-fem første artiklene og kunne godt tenkt meg en tilbakemelding på om det er en fornuftig måte å gjøre det på? (Før jeg eventuelt fortsetter)

Mvh Dan

Du må tenke litt hva folk vil søke på og som er relevant. En tag kan også være flere ord!

Jeg ville nok kuttet ut søk, youtube, aksjoner, søk og video slik de står nå! Og, bytt ut båt med båttjeneste!

Dette gjelder: Finner du feilene? …. | Mitt lille hjørne av internett ...

Men, du finner fort ut hva som fungerer og ikke fungerer når du bruker Google Analytics.
 
Hmm, ja det var det jeg tenkte på da jeg brukte de stikkordene, at folk kanskje ville søke på youtube etc og så komme inn på siden, men så igjen, spørsmålet er vel hvor glade de blir for å bli "lurt" inn på sidene på den måten da.

Tenke mere på hva som er relevant å søke på, for de som er interessert i det som står på sidene mine. Da er det nok bedre å bruke få, men gode, søkeord som hjelper de som er mere målrettet i søkingene sine. Begrense det til de ordene som blir "unike" i søkehenseende.

Sagt på en litt annen måte; jeg bruker de stikkordene jeg ville brukt i google for å søke etter nettopp den artikkelen de tilhører hvis jeg ønsket å finne den igjen uten å huske adressen...
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Hmm, ja det var det jeg tenkte på da jeg brukte de stikkordene, at folk kanskje ville søke på youtube etc og så komme inn på siden, men så igjen, spørsmålet er vel hvor glade de blir for å bli "lurt" inn på sidene på den måten da.

Tenke mere på hva som er relevant å søke på, for de som er interessert i det som står på sidene mine. Da er det nok bedre å bruke få, men gode, søkeord som hjelper de som er mere målrettet i søkingene sine. Begrense det til de ordene som blir "unike" i søkehenseende.

Sagt på en litt annen måte; jeg bruker de stikkordene jeg ville brukt i google for å søke etter nettopp den artikkelen de tilhører hvis jeg ønsket å finne den igjen uten å huske adressen...

Korrekt!
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er ikke helt enig med tanke på bruk av tags når det gjelder bruk av nøkkelord og slikt.
Jeg tror på brukervennlighet heller enn å optimalisere tags for søkemotorer.
La meg ta et eksempel...
Du driver en side hvor du anmelder musikk.
På siden har du kategoriene pop,country etc. etc.
Nuh...den mest vanlige måten ville vel vært å tagge postene med relevante nøkkelord til anmeldelsen, men la oss si du istedet kun tagger med "årstall,artist".
Lager du deretter en side hvor du presenterer alle tags, alle tags i samme størrelse (ikke som en "tagsky") vil du ha en flott og oversiktelig database hvor brukeren enkelt kan søke etter både årstall og artist, istedet for å trykke på kategorien "Country" og starte å bla etter "Kenny Rogers".
 
Jupp! Da har jeg fjernet alle stikkordene mine og lagt inn noen nye og færre (bedre?). Bruker ellers også google analytics og må si jeg er overrasket hvilke søkeord folk egentlig klarer å rote seg inn på sidene mine med. Men det er vel noe som følger med når man skriver om alt mulig rart ... :)

Mvh Dan
 

Travellingman

Nettgrunder
Slenger meg på denne tråden her...

Om man bruker feks AIOSP plugin og legger inn tags der på hver post og så har man i tillegg Simple Tags hvor en gjør det samme.
Blir ikke det smør på flesk?
 

Travellingman

Nettgrunder
Den som tier den samtykker heter det vel, så dere er enig i denne påstanden? ;)

Jeg kom til å tenke på dette med tags i går da jeg holder på og bytte ut All in One SEO pack plugin på mine nettsider til en annen.
Jeg har brukt nevnte plugin og SimpleTags sammen på mine nettsider, men blir ikke Simple Tags overflødig når man også setter inn tags på feks AIOSP?
 

picxx

Well-Known Member
Skjønner ikke helt hva du mener, men er ikke det enkleste å bare skrive tags inn i standard"skjemaet" til wordpress når man skriver posten?
Hvordan man parser tags'ene ut på nettsiden og hvordan de ellers brukes er jo en annen sak.
 
Topp