Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenehaier med ørten DA foretak

zapotek

Medlem
Flere enn meg som synes det er underlig at ikke Norid tar noen kraftige grep mot domenehaiene som bruker ørten DA foretak for å sitte på hundrevis av gode .no domener?
 

allegretto

Medlem
Vel,
nå er det slik at hotellene til Stordalen ikke er tomme bygninger. De blir tatt i bruk. Thon kjøper heller ikke opp hundrevis av bygniner som står tomme.. uten innhold..uten drift..i årevis.

Problemet med domenehaier er at de kjøper tusenvis av domener.. hvor 99% av dem ikke er tatt i bruk (til annet enn noen simple annonser da)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ser du helt reelt ikke forskjellen der, oeivind?

Når det eneste formålet et firma man oppretter har er å skaffe et ekstra org.nr så man kan registrere 20 domener til (og disse tilogmed typisk bare fylles opp med spam), syns du det faktisk er sammenliknbart med hoteller/kjøpesentre osv?

For jeg regner med at alt av inntekter på disse domenene registreres på "morselskapet", dermed er det bare morselskapet som faktisk har reell forretningsvirksomhet, resten er bare fiktive selskaper.

NORID har ikke rett til å bestemme hvor mange firmaer man kan være involvert i nei, og det bør de heller ikke ha, men de bør ha en måte å kvitte seg med rene domenehaier på, kanskje de f.ex. burde kunne kreve at det er reell virksomhet i organisasjoner som skal ha rett til å registrere domener. Skal vedde på at det ville ha fått ut ganske mange.
 

Bjørnar

Gründer
jeg kan kanskje være enig i at det i noen få tilfeller er en del haier der ute. men å legge dette på Norid sine skuldre, er å skyte feil person. Det er Brønnøysund som har ansvar for å sørge for at det er legitimitet i firmaene som er registrert - så presset bør legges på dem - ikke Norid.
 

pleb

Medlem
Domenehaiene driver jo rett og slett i en utrolig destruktiv bransje. Skal godt gjøres å argumentere for at enkeltpersoner skal opprette XX antall firmaer og derfor skaffe seg XXX antall gode domener som aldri blir brukt - og som de krever blodpris for.
 

Santo

Active Member
Domenehaier er prisdrivende, ikke bra for ENK/småfirmaer som trenger domener.

Men dette er jo strengt tatt ikke noe annerledes enn innenfor mange andre bransjer, f.eks. bygge/boligutviklingsbransjen...

Det er sikkert mange flere som kunne satt igang lønnsomme boligutviklingsprosjekter dersom tomteprisene rundt omkring ikke hadde vært så høye... Eller kanskje ikke noen skulle få eie mange tomter med god beliggenhet i det hele tatt? Slik at det er fritt frem for andre som ikke har en fin tomt å bygge på...

Dumme tomtehaier...
 
Sist redigert:

pleb

Medlem
Uenig med sistnevnte her at den sammenlikningen er veldig reell. "Tomtehaier" finner, så vidt jeg vet i hvert fall, ikke smutthull i norsk lovgivning for å utføre noe destruktivt arbeid. Det gjør mange av domenehaiene.

Hylekoret ville nok vært en del mindre om det de drev med hadde vært innenfor de rammene som norsk lovverk gir - og dette tror jeg mange av "tomtehaiene" dine gjør.:)
 

Santo

Active Member
Det gjør det ikke noe bedre for småbedrifter om det skjer i flere bransjer.

Så du mener at om noen sitter med litt for mange gode tomter, som de forøvrig har valgt å vente med å utnytte, så må vedkommende gi disse fra seg dersom det kommer en annen misunnelig kar som vil benytte de istedetfor?
 

pleb

Medlem
Nei, det han skriver - og beklager å svare for deg, Tonny - er at om det finnes skurker også i tomtebransjen, så gjør ikke dette hverdagen noe bedre for de som må slite med skurkene i domenebransjen/internettbransjen.

Og beklager uttrykket "skurker".
 

zapotek

Medlem
Dette er Ola Normann på sitt beste, og viser en ren og skjær misunnelse på hva andre kan få til ved å skaffe seg gode domenenavn.

Så når jeg irriterer meg over andre Nordmenn som snylter på felleskapet ved å snike seg unna veiavgift og NRK lisens, så er det misunnelse?

Samme hvordan du vrir og vender på det, så er det å opprette x antall foretak kun med det mål å kapre domenenavn å manipulere systemet slik det var ment å fungere.
 
Topp