Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Zend Gdata i PHP med Servetheworld (Joomla)

Brick1881

Medlem
Hei,
Jeg har satt opp en ny nettside hos Servetheworld der jeg bruker Zend Framework for å logge meg inn på en google kalender og legge inn eller slette hendelser. Dette gjøre jeg etter at noen har lagt inn en booking av en ressurs, for å kunne vise brukerene om ressursen er opptatt eller ledig.

Dette fungerte i begynnelsen, men nå får jeg ikke autentisert lenger.
Her er feilmeldingen.
Problem authenticating Google Calendar: Unable to Connect to ssl://www.google.com:443. Error #110: Connection timed out

Jeg bestilte først nytt webhotell hos de, og havnet i stwadmin. Der funket ingenting, mens alt så ut til å virke på mitt andre webhotell hos de som er på HSphere, så da fikk jeg flyttet det nye domenet over til HSphere og der fungerte alt, inntil ca. 21.mai.

Jeg har prøvd Livechat, men der føler jeg bare jeg får standardsvar, og at de ikke sjekker om det er noe de kan gjøre for at det skal fungere. Det er kanskje for mye å be om, men jeg føler helt klart at dette er en serverproblematikk og at Zend Framework opp mot Google er noe som burde ha vært tilgjengelig hos et webhosting-selskap.

Er det noen som har noen erfaringer med Zend Framework Gdata og Servetheworld???
 

Brick1881

Medlem
Litt mer info - Er det ingen andre som bruker Google API opp mot nettsiden med PHP?

Her er feilmeldingen jeg får. Jeg ser at det er flere der ute som har hatt tilsvarende problematikk, men løsningen er forskjellige.
- GoDaddy har det visst vært veldig mye trøbbel med.

Stikkord: ssl, proxy, PHP-innstillinger, include_path, .htaccess

Fatal error: Uncaught exception 'Zend_Http_Client_Adapter_Exception' with message 'Unable to Connect to ssl://www.google.com:443. Error #110: Connection timed out' in /hsphere/local/home/vikas612/bolsoya.net/library/Zend/Http/Client/Adapter/Socket.php:235 Stack trace: #0 /hsphere/local/home/vikas612/bolsoya.net/library/Zend/Http/Client.php(973): Zend_Http_Client_Adapter_Socket->connect('www.google.com', 443, true) #1 /hsphere/local/home/vikas612/testzend.bolsoya.net/InstallationChecker.php(256): Zend_Http_Client->request() #2 /hsphere/local/home/vikas612/testzend.bolsoya.net/InstallationChecker.php(111): InstallationChecker->testSSLCapabilities() #3 /hsphere/local/home/vikas612/testzend.bolsoya.net/InstallationChecker.php(68): InstallationChecker->runAllVerifications() #4 /hsphere/local/home/vikas612/testzend.bolsoya.net/InstallationChecker.php(392): InstallationChecker->__construct() #5 {main} thrown in /hsphere/local/home/vikas612/bolsoya.net/library/Zend/Http/Client/Adapter/Socket.php on line 235
 

Brick1881

Medlem
Jeg kunne sagt at disse feilmeldingene kommer i demokode som følger med Zend Gdata-pakken fra Zend Framework: Downloads: Downloads

I tillegg prøver jeg å kjøre InstallationChecker.php som jeg hentet fra
Getting Started with the Google Data PHP Client Library - Google Data Protocol - Google Code

Det er uansett akkurat samme feilmeldingen som jeg får i mitt Bookingsystem, så jeg regner med at det er samme ting som stopper meg hele tiden.

Det utrolige er jo at dette virket i begynnelsen, og på grunn av at jeg sa det til Servetheworld, så får jeg bare til svar at de ikke har endret på noe....
MEN, jeg kan også legge til at de ikke har svart meg nedlatende på noen måte selv om jeg ikke har peiling :) bortsett fra en som foreslo at jeg kunne kjøpe en VPS eller noe slikt, så fikk jeg full kontroll, men siden jeg ikke kan en dritt, så tror jeg ikke det er løsningen.

Nå har jeg satt opp et nytt subdomene, som BARE har produksjonskode, fra Zend og Google, men det funker ikke likevel.

Jeg tror det er Servetheworld som sperrer et eller annet, men min kunnskap er VELDIG begrenset, så godt mulig jeg ikke ser det helt opplagte her.

Jeg er av den oppfatningen at Servetheworld bør støtte dette fullt ut i sine hostingløsninger, for det må jo i hvertfall etterhvert være flere enn meg som ønsker slik funksjonalitet.
 
Sist redigert:

SolidHost

Medlem
Send meg en PM, så kan jeg sette opp en gratis testkonto på en av våre servere, så kan du teste dette hos oss og se om det evt. er server eller feil hos deg.
 

Brick1881

Medlem
Ja takk, har sendt deg min kontaktinfo. Fint bilde for en "SolidHost".

En ting jeg måtte endre i demokoden er include_path for at filene skal kunne finne Zend library. Jeg prøvde først å sette dette i .htaccess, men InstallationChecker.php finner fortsatt ikke biblioteket med denne metoden.

Derfor setter jeg det i php-filen som jeg skal kjøre.
PHP:
$clientLibraryPath = '/hsphere/local/home/vikas612/bolsoya.net/library';
$oldPath = set_include_path(get_include_path() . PATH_SEPARATOR . $clientLibraryPath);

KANSKJE NOEN HAR EN IDÉ OM HVORDAN JEG KAN SETTE DETTE I .HTACCESS?
HER ER FORSØKET:
Kode:
<IfModule mod_php5.c>
 php_value include_path   .:hsphere/shared/apache/libexec/php5ext/php/:/hsphere/local/home/vikas612/bolsoya.net/library
</IfModule>
 

Brick1881

Medlem
Hos SolidHost fungerer det med en gang!

Det må jeg si: på en liten halvtime, har SolidHost satt opp et testområde til meg, som jeg har fått prøvd ut og DET FUNKET UMIDDELBART!

InstallationChecker.php
phpInstallationChecker.png


Andre demoer:
Calendar.php
YouTubeVideoBrowser/index.php

FUNKER SOM BARE DET!

Og det skulle jo bare mangle tenker jeg. Rart at ikke Servetheworld er enig med meg i det, og tar en liten runde internt og fikser det slik at de også støtter Google API via Zend Framework.

Hva mener dere om dette? Er det bare jeg som er kravstor???
 

Brick1881

Medlem
Takk for det Tonny,

Problemet er at Servetheworld antar at det er feil i min kode, og NEKTER å spørre seg selv om det kan være noe hos dem som gjør at dette ikke fungerer.
En skulle jo tro at en erfaren it-mann kunne lukte at det kunne være noe, og i alle fall uttale seg om dette er noe de støtter eller ikke, slik som SolidHost, som gir meg en mulighet for å bevise at koden faktisk funker.

Nå har jeg jo bevist det med demokode fra Zend Gdata at problemet ikke ligger i koden min.

De sier at de kan åpne for trafikk for spesifikke IP-adresser, eller IP-adresseområder, dersom jeg gir dem en liste, men da må jeg endre alle referanser i filene som jeg bruker i Zend Gdata-biblioteket fra Google --> ip-adresse og dersom den serveren plutselig skulle være nede, så virker ikke Google API lenger. Dårlig løsning mener jeg, og ikke vet jeg om det er det som er problemet heller.

IP-adressene til Google har jeg heller ikke noen komplett liste over.

Uansett er dette bare tøv. Google API er i bruk hele tiden over hele verden, i nær sagt alle digitale enheter.

Jeg er på nettet at GoDaddy-brukere hadde tilsvarende problemer med tilkobling mot Google. Løsningene der var
1. Hurtigfiks (hack), bruke IP-adresse til google-server i stedet for Google i Zend-biblioteket
2. Permanent fiks, bruke en proxy for tilkobling siden GoDaddy ikke tillot tilkoblinger til ssl uten tunnelling.
 

Brick1881

Medlem
IP-adresser til www.google.com ???

Dersom det er riktig, så sperrer Servetheworld for alle utgående tilkoblinger dersom ikke annet er avtalt.

De ber meg derfor om IP-adresser jeg vil at de skal åpne, for å få Google API til å fungere.

Dette må vel være IP-adressene som serveren kobler opp mot, og ikke min hjemmePC? Noe de burde ha oversikt over, og ikke jeg ???

I Zend Framework er alle adressene gitt ved "www(dot)google(dot)com" og ikke noen IP, så derfor er det vel avhengig av hvor serveren er, hvilken IP-adresse en kobler opp mot ???

Vil ikke disse IP-adressene også endre seg, slik at om en stund, så virker ikke systemet mitt igjen?

Hva hvis serveren jeg kobler opp mot er nede? Vil jeg ikke da få problemer siden jeg bare har åpnet opp for spesifikke IP-adresser?
 

Brick1881

Medlem
Konklusjon - Servetheworld Google API Zend Framework støttes IKKE

Nå skal det i hvertfall gå an å få treff på Google fremover dersom noen har samme problem som meg. :)

Servetheworld støtter IKKE bruk av Google API på sine delte hostingmiljøer eller webhotell. De ber om en komplett liste over IP-adresser til google, noe jeg ikke har og heller ALDRI kommer til å få fra Google.

Mulig det går med VPS, men det er utenfor min kostnadsramme, og ikke har jeg kompetanse til å administrere en egen server heller.

Så derfor, dersom noen ønsker å bruke Google API til noe på sin nettside, så styr unna Servetheworld. De har ikke vært villig til å se om de får Google API til å fungere selv heller, så da er vel saken grei.

Jeg har satt opp Joomla hos SolidHost, med Bookingprogrammet, og synkroniseringen fungerer helt fantastisk foreløpig.
Automatisk installasjon av Joomla var helt UTROLIG! (10 sekund så var det gjort!!!)



For ordens skyld, svaret fra Servetheworld:
Det er hverken støtte eller eksplisitt satt hinder mot Google API. Som nevnt åpner vi gjerne for denne trafikken men vi må vite hvor den skal rettes mot.

Det er tungt å måtte innse at siden må flyttes på nytt, men det skal vel være fort gjort håper jeg.
 
Sist redigert:

Brick1881

Medlem
Ny webhotell tilbyder

Hva med å glemme Servetheworld og gå for Solidhost?

Ja, det vurderes absolutt. Bruker du dem selv? Jeg er jo veldig fornøyd med at de satte opp et testområde for meg sann umiddelbart og uten kostnad, og det er nok et godt salgstriks.

Jeg skulle gjerne ha visst om noen flere som tilbyr tilsvarende avansert administrasjonsgrensesnitt.
 

Brick1881

Medlem
Jeg må legge til, til slutt her, at jeg har vært veldig fornøyd med Servetheworld, inntil nå, og jeg opplever at serverene deres er veldig raske. Litt småsnusk er det vel med alle. Hadde jeg ikke funnet på at jeg skulle bruke Google også andre veien fra nettsiden min, så hadde ikke dette vært et tema for meg.

Jeg var nok litt irritert tidligere i dag... :)
Det som jeg ikke liker er når jeg føler at jeg snakker til en murstein. De kan selvsagt ikke sette seg inn i alt alle spør om, men kanskje det har noen på support som hadde noe mer erfaring enn andre.

https://www.webforumet.no/forum/solidhost-no/12523-sp-rsm-l-til-solidhost-f-r-kj-p-av-webhotell.html
 
Sist redigert av en moderator:

Brick1881

Medlem
Servetheworld har også svart på ALLE henvendelsene mine innen kort tid selv om e-postene sikkert har vært uforståelige til tider (basert på svarene)
16 e-poster på 3 uker fikk jeg opplyst fra kundeservice.
Nå skal jeg ikke plage dem mer på en stund -- Jeg lover!
 
Topp