Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt AS VS konvertere

Beergear.no

Medlem
Lurte på om noen har erfaring med å konvertere ENK til AS?

Hva er i så fall fordelene/Ulempene i forhold til å legge ned ENK og starte AS?

Har varelager, en del eiendeler og litt kontanter i ENK som nå skal gjøres om til AS.
Regner med at ENK må skatte av disse for 2011 (Det vil si meg)

Hva med varelager, om det selges til det nye AS'et?
Man kan vel ikke vente å få 100% av innkjøpsverdi når man selger et "åpnet" varelager.
Med "åpnet" mener jeg da at varene ikke er helt nye, og ting som leveres i f. eks kartonger på 12 stk er jo også åpnet, og det er kanskje bare 5 igjen.
Kan man ta det man regner med å ville fått ved salg til en annen i samme bransje?
 

namaste

Medlem
Med mindre det er snakk om veldig store summer her, ville jeg gjort det slik det blir mest gunstig for deg, og tenkt mindre på hva som blir "rett". I denne sammenheng blir det skjønn, og igjen, med mindre summene er store, gidder neppe ligningsmyndighetene å lage en stor sak ut av dette. Ved etterlikning kan du får spørsmål om det så klart, og da er jo det bare å svare greit.

Om det faktisk lønner seg å selge det til hva du mener er overpris, eller ikke, er jo det egentlig bare du som har forutsetning for å vite nøyaktig. Generelt gjør det jo det, men om det fører til at du må inntektsføre en sum som skal skattes toppskatt av, er jo det ikke fult så gunstig lenger... Om du derimot har nok utgifter i ENK'et til at dette ikke er en problemstilling, er jo det bare å kjøre på å ta så høy pris du mener du kan forsvare (det vil si innkjøpspris, men muligens også mer - det kan bli bråk nemlig om du kryssfakturerer varehandel uten påslag...).

Om det er snakk om sekssifret beløp eller mer, ville jeg konferert med regnskapsfører før jeg gjorde noe, mindre enn det blir jo ikke straffeskatten så mye å uroe seg over uansett at det i mine øyne absolutt er verdt risikoen med god margin.
 

Beergear.no

Medlem
@Tonny
Hehe. Da vil jeg tro regnskapsfører ville blitt imponert :)
Man kan ikke gjøre slik du beskriver. da kan man vist nok få problemer med skattemyndighetene ved et eventuelt bokettersyn.
Jeg ønsker egentlig å selge varelageret så billig som mulig.
Lurte derfor på om noen hadde erfaring med å beregne verdi på varelager.
Om man f. eks har et varelager på 400.000 så er det vel ikke realistisk å få solgt dette for stort mer enn 200.000 når det er "åpnet"....
Da får ASët en god start, og så tar jeg heller ut penger som lønn eler utbytte senere.

Ang. det med liten omsetning og arbeidsgiveravgift, så stemmer det.
Men man har jo andre fordeler istedenfor da.
Man kan f. eks leie ut sin egen kjeller som lagerlokale til markedspris.
og så vidt jeg vet så kan man vel fortsatt leie ut opp mot halve huset skattefritt.
 
Sist redigert:

namaste

Medlem
Ulempen for små ENK med 4-500.000 i omsetning er at det ikke lønner seg å bli AS fordi de da må betale arbeidsgiveravgift.

Det er vel ditt varelager, ditt ENK og ditt AS. Da kan du vel ta 1 mill. for en kartong med 5 igjen, men da må du skatte av 1 mill. også...

Om han kan kjøre underskudd første året i ASet sitt som en følge av salg fra seg selv, er jo det en herlig situasjon for å si det mildt, forutsatt at han ikke allerede betaler toppskatt.

Forøvrig trenger han jo ikke betale arbeidsgiveravgift. Man kan både ta ut inntekten i form av tjenestesalg fra ENKet til ASet (før opp noen familiemedlemmer på eiersiden for sikkerhetsskyld) eller man kan jobbe for eksempel 2 timer i året til en timepris à 150 000 kroner stykket. Helt legitimt det og. :D Du får dog ikke trygderettighetene, men for de av oss som greier å ordne forsikringer til under 14% av lønnen, så er jo det ikke et problem.
 

namaste

Medlem
Man kan f. eks leie ut sin egen kjeller som lagerlokale til markedspris.
og så vidt jeg vet så kan man vel fortsatt leie ut opp mot halve huset skattefritt.

Det er et sant helvete å leie ut deler av egen bolig til næringsvirksomhet, i vertfall synes jeg det. Utrolig mye papirarbeid for en forholdsvis lav gevinst.
 

Beergear.no

Medlem
Hvorfor får man ikke trygderettigheter i ditt eksempel? gjelder dette også sykepenger?
Noe av fordelen ved AS er jo i mine øyne at man har krav på sykepenger og andre rettigheter som normale arbeidstakere har.
 

Beergear.no

Medlem
Hehe, jeg bare spøkte, det ville vel blitt sett på som skjult utbytte fra AS`et.

Men verdien på tingene blir vel strengt tatt ikke mindre enn innkjøpsprisen selv om pakka med 12 stk. er åpnet? Du selger jo en og en uansett.

Jo det vil jeg påstå. Jeg hadde ALDRI kjøpt noe slikt til fullpris.
Da ville jeg mye heller ha kjøpt det av en leverandør.
Når vi i tillegg snakker om en del varer med begrenset holdbarhet er det også en grunn til at de synker i verdi i mine øyne...
 

Beergear.no

Medlem
Det er et sant helvete å leie ut deler av egen bolig til næringsvirksomhet, i vertfall synes jeg det. Utrolig mye papirarbeid for en forholdsvis lav gevinst.

Har regnskapsfører, så det bryr jeg meg ikke så mye om (papirarbeidet)
Syns heller ikke det er en lav gevinst om jeg leier ut for f. eks 6000 pr mnd som jeg kan putte rett i foret uten skatt :)
 

Beergear.no

Medlem
Tilbake til det jeg lurte på (jada jeg har vært med på å la tråden skli ut jeg også :) )

Lurte på om noen har erfaring med å konvertere ENK til AS?
Hva er i så fall fordelene/Ulempene i forhold til å legge ned ENK og starte AS?
 

Mikkel79

Medlem
Jeg omdannet fra ANS til AS i si tid, men var regnskapsføreren min som gjorde alt da.

Står endel om skattefri omdannelse fra ENK til AS her:
Skattefri omdanning av enkeltpersonforetak til aksjeselskap

Fordelene og ulempene er veldig mange å vurdere, og du finner en fin oversikt her:
Slik avgjør du valget – ENK eller AS

Men de viktigste er nok risiko(konkurs), omsetning og trygghet i sykepenger.

Når det kommer til skatt:
"Som ansatt i eget AS, har du rett på minstefradraget i lønnsinntekt, akkurat som andre lønnsmottakere. Denne muligheten har du ikke i et ENK, der du må dokumentere stort sett alt av utgifter. Flere har foreslått et slags næringsfradrag, eller bunnfradrag, også for selvstendig næringsdrivende, men dette er foreløpig langt fra å bli realisert"

Reiser du mye i jobben er det også en fordel med AS:
"Et annet område der forskjellen blir tydelig, er i forbindelse med reiser. Som ansatt i eget AS, kan du bruke statens satser for diett og losji. Det betyr at du kan overnatte hos slekta når du er ute og reiser, og få standardfradraget for udokumentert overnatting. Det kan du ikke gjøre i et enkeltpersonforetak. Der må du ha kvitteringer på alt."

Du kan også tegne forsikring hos NAV for å ekstra sikkerhet iforhold til sykdom:
Som selvstendig næringsdrivende kan du forsikre deg gjennom Nav og få bedre rettigheter til sykepenger.
2011 var det:

100 prosent dekning fra 17. dag: 2,8% av inntekten/sykepengegrunnlaget.
65 prosent dekning fra første dag: 1,9 %
100 prosent dekning fra første dag: 10,2%
 
Topp