Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problemer med pc som fryser (nei, det er ikke for kaldt her)

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har hatt masse krøll med en pc jeg bygde for snart 1,5 år siden. Jeg har fått erstattet to nye SSD-disker og ett skjermkort, men nå har den slått seg vrang igjen.

Her er mer info:

Jeg kjøpte pcen i november 2010. Denne ble bygget selv, men etter å først ha pratet med Komplett.no`s kjøpshjelp over telefon slik at jeg var sikker på at delene jeg hadde valgt passet bra sammen. Pcen fungerte utmerket i starten, men etter noen mnd sluttet SSD-disken (systemdisken) å fungere skikkelig. Det som skjedde var at den fra tid til annen (ca 5-10 ganger om dagen) laget en liten summelyd før hele pc`en frøys i 10 sek. Deretter begynte den å fungere igjen. Jeg fikk ny disk, men etter noen nye mnd, begynte også denne å trøble. Det som nå skjedde var at pc`en helt plutselig frøys. Jeg kunne ikke leè på musa, tastaturet fungerte ikke, og alt bare bråstoppet. Altså noe av det samme som sist, bare verre.

Denne disken ble også erstattet, men det neste var at skjermkortet tok kvelden. Jeg fikk opp "skjermkortdriveren har sluttet å fungere og har blitt gjenopprettet" 15-20 ganger om dagen og fikk erstattet skjermkortet.

Nå, en del mnd etter at skjermkortet ble erstattet, har jeg igjen problemer med at hele pcen fryser. Det spiller ingen rolle om jeg surfer, skriver mail, spiller, hører på musikk eller hva det måtte være, feilen kommer uansett. Jeg får ingen bluescreen eller feilmelding overhodet, den bare stopper.

Pcen ble sendt til Komplett for feilsøking rett før påske, men de klarte ikke å finne noe feil. De kjørte den ganske hardt i diverse benchmark-programmer, men den oppførte seg helt normalt.

Jeg hentet pcen i går og når den var inne hos Komplett hadde de kun systemdisken og ikke lagringsdisken, så jeg prøvde å kjøre med kun systemdisk for å se tidligere i dag, men det hjalp heller ikke.

Jeg har også forsøkt å formatere systemdisken for å utelukke software-feil, men det hjalp lite. Ca 30 min etter at jeg hadde installert Windows 7 ferdig, låste den seg.

Tidligere i kveld satt jeg litt på pcen og surfet, men gikk fra den etter en liten stund. Da jeg kom tilbake har den restartet (sikkert fordi Windows holdt på å legge inn oppdateringer) og da står det:

Reboot and select a proper boot device or insert boot media and reboot

under oppstarten. Et problem jeg aldri har hatt med denne maskinen tidligere.

Jeg restarter og den kommer inn i Windows som normalt, men ved en ny restart skjer det samme igjen. Det er altså vilkårlig hvorvidt den finner diskene eller ikke, men det skjer oftere at den ikke finner diskene enn at den finner de.

Siden jeg har fått erstattet to SSD-disker og et skjermkort, tenker jeg at det kanskje kan være strømforsyningen? At det er noe galt med denne som gjør at den tar knekken på komponentene? Evt at det hele er tilfeldig og at det kan være hovedkortet som ikke heeelt klarer å holde styr på alle signalene som skal frem og tilbake hele tiden.

Hva tror dere?

TorsteinO og peterandrej: Ja, jeg har store planer om å gå over til Mac for å slippe sånt. Har sitti på gjerdet en stund, men begynner å virkelig å bli lei pc nå. Jeg trenger noe som fungerer, hele tiden. Blir helt handicappet av å jobbe på en 15,4" laptop-skjerm hvopå maskinen er 4år gammel, når man er vant til 24" og en rask maskin...
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Vel er jeg en gjerrigknark, men når det gjelder arbeidsverktøyet spares det ikke. Selv om jeg har no problem med å bygge en pc, kjøper jeg Komplett-PC'er som er satt sammen der. Når man driver business kan man ikke sitte med en maskin som streiker, da er det jo bare å få tak i en annen snarest - utgifter til inntekts erhvervelse.

Har forøvrig ingen tro på at dette har noe med strømforsyningen å gjøre. Mitt tips er hovedkortet. Forsøkt å justere med forskjellige SATA-koblinger mellom hovedkort og harddisker? Siden den funker hos Komplett, bør du jo virkelig vurdere hva slags ekstrautstyr du kobler på (USB-tastatur, kamera etc.) som ikke var hos Komplett da de stresstesta maskinen. Noe må det jo være som gjør forskjellen.
 

muffins

Medlem
Husker jeg var borte i en lignende feil for en stund siden. Da løste ting seg ved å resette CMOS ved å ta ut batteriet på hovedkortet/justere jumper(s). Burde stå i bruksanvisningen på hovedkortet hvordan det gjøres i ditt tilfelle.

Når det er sagt, så er det ikke alltid fryd og gammen på "den andre siden" heller. :) Jeg har vært borte i mange Mac's som har vært ustabile som fy og fryst på samme måte som du nevner her blant annet.
 

adeneo

Medlem
Det er vel ikke noe unormalt at SSD disker streiker, skjer stadig vekk her.
Du har selvfølgelig slått av alle typer optimalisering og fragmentering av diskene.
Kjøp to Intel SSD'er og kjør raid, så slipper du i hvert fall noen av problemene (men ikke alle), eller gå over til en vanlig disk dersom du blir lei av at SSD diskene ryker.

Jeg holder altså en knapp på at det er disken det er noe feil med, igjen !
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bare siden du nevnte meg i innlegget, Dag, synes jeg kan komme med mitt standardråd:

Skrot driten, kjøp deg en Mac Pro (kun 19.9990,- i standardutgave) og riv ut to Eizo-skjermer fra Komplett. Fyll opp Mac'en med noen snasne disker og så er en problemfri hverdag i boks.

Har en Mac Pro fra 2008 som faktisk til dags dato ikke har låst seg, krasjet, skapt problemer eller gjort noe annet enn å starte opp og funke hver dag, alle dager, alle år.

Selvsagt byr også Mac på problemer. Diverse nettsider som krever IE, kunder som har en skrotversjon av IE som ikke får ting til å funke uten at du får sjekket problemet via Mac'en din, osv. Men dette er små problemer som egentlig ikke byr på særlige utfordringer.

Det er også en ulempe at du må ut med ca 30.-35.000 for maskinen og Eizo-skjermene, men dette er jo fradragsberettiget uansett.
 

adeneo

Medlem
Skrot driten, kjøp deg en Mac Pro (kun 19.9990,- i standardutgave) og riv ut to Eizo-skjermer fra Komplett. Fyll opp Mac'en med noen snasne disker og så er en problemfri hverdag i boks.

Det er jaggu godt en ikke har akutt behov for en Mac med de prisene :eek:

Har forsåvidt en PC fra 1999 som ikke har gjort annet enn å starte opp, å gå å gå å gå omtrent hver eneste dag i 13 år, men det er vel ingen indikasjon på at alle PC'er er bedre enn Mac (selv om de er det).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er jaggu godt en ikke har akutt behov for en Mac med de prisene :eek:

Har forsåvidt en PC fra 1999 som ikke har gjort annet enn å starte opp, å gå å gå å gå omtrent hver eneste dag i 13 år, men det er vel ingen indikasjon på at alle PC'er er bedre enn Mac (selv om de er det).

Poenget er vel at du finner relativt få Mac-brukere som river seg i håret og må åpne opp maskinen for å fikle inni, mens du finner PC-brukere med skrujern i hånden type EVERYWHERE :)

Men at også PCer kan være gode er det jo ikke noen tvil om. Selv om de selvfølgelig aldri blir like gode som Mac Pro'er :)

Innbitte PC-fans liker av en eller annen grunn å skru i innmaten. Jeg har aldri skjønt hvorfor, men det er vel en egen sjarm i det antar jeg.

Angående prisen, så tror jeg vel at min Mac Pro kommer jevnt over - in the end - på samme pris som vanlige PCer til halve prisen. En så kostbar maskin har man gjerne litt lenger, så snittprisen pr/år blir jo ikke så gærn. Billig-PCer bytter man gjerne annenhvert år, ikke sant.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Jeg har ingenting i mot Mac, har rotet litt med slike dingser også, mest på de første som kom som var fantastiske greier den gangen (hadde faktisk en slik), og de er helt greie til det meste og fantastiske til tegning, form og farge.

Sist jeg hakket på en slik en var vel litt testing av en tidlig utgave av G4'en (begynner å bli noen år siden), som jeg må innrømme å ha siklet en del på, men fikk meg aldri helt til å kjøpe en.

Det å skru å fikle til dritten ikke virker lengre er litt av sjarmen, og når man åpner en slik en :

mac%20pro%2022.jpg


så er vel normalt ikke drillen og skiftenøkkelen det første man finner frem, men heller nummeret til nærmeste autoriserte sjappe.

På den andre siden er det fint lite som ser bedre ut en disse epleskrottene, utover noen av "verkene" på MDPC.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ah. Men dette er langt enklere enn du tror. De fire avlange firkantene du ser på rekke ganske langt opp er skuffer til harddisker. Trekk ut, hiv disken nedi, skyv igjen.

Helt nederst kan du ta ut hele det "brettet" med komponenter faktisk.

For skruguruene er jo en Mac Pro LANGT enklere å jobbe med enn en PC faktisk. LANGT enklere :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, det er noe av det som er gull med Mac Pro - den er laget for å være enkel å bytte ut deler på, nettopp for å få folk kjapt tilbake til jobb.

Dag - dette er ikke ment som noe iFanboi-opplegg, men mac er ikke så dumt, nettopp pga sånt som dette. Systemet er litt annerledes, men det venner du deg til ganske kjapt. Du har mindre tilgang på spill, men... gjør det egentlig noe? Det viktigste av programvare finner du i egen mac-utgave. Alt annet finner du fordømt gode (ofte BEDRE) alternativer til.

Om du ikke kjøper mac, så kjøp ihvertfall noe ferdigbygd. Da har du garanti på hele skiten, som en helhet. F.ex. har Dell endel litt dyrere varianter som skal være gode. Det koster litt mer, men det er verdt det. Hvor mye koster en dag uten produksjon deg? 5000, og kanskje noen litt misfornøyde kunder? Da skal det ikke så mye til for at det ville ha lønt seg med en dyrere og mer stabil maskin.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Husker jeg var borte i en lignende feil for en stund siden. Da løste ting seg ved å resette CMOS ved å ta ut batteriet på hovedkortet/justere jumper(s). Burde stå i bruksanvisningen på hovedkortet hvordan det gjøres i ditt tilfelle.

Når det er sagt, så er det ikke alltid fryd og gammen på "den andre siden" heller. :) Jeg har vært borte i mange Mac's som har vært ustabile som fy og fryst på samme måte som du nevner her blant annet.

Ta ut batteriet har jeg ikke testet, men det skal gjøres i dag. :)

Jeg vet at det ikke bare er moro med Mac heller, men det er vel ikke til å stikke under en stol at det jevnt over er mye mer stabilt, og det er det jeg savner.

Det er vel ikke noe unormalt at SSD disker streiker, skjer stadig vekk her.
Du har selvfølgelig slått av alle typer optimalisering og fragmentering av diskene.
Kjøp to Intel SSD'er og kjør raid, så slipper du i hvert fall noen av problemene (men ikke alle), eller gå over til en vanlig disk dersom du blir lei av at SSD diskene ryker.

Jeg holder altså en knapp på at det er disken det er noe feil med, igjen !

Mulig at SSD-disker er litt skjøre, men jeg har jo fått to nye disker og det skal vel ikke gå ann å "ødelegge" tre disker på under 1 1/2 år? Spesielt siden jeg også har hatt et defekt skjermkort og nå problemer med at maskinen ikke finner diskene.

Jeg har ikke skrudd på noe som helst på diskene.

Skrot driten, kjøp deg en Mac Pro (kun 19.9990,- i standardutgave) og riv ut to Eizo-skjermer fra Komplett. Fyll opp Mac'en med noen snasne disker og så er en problemfri hverdag i boks.

Det er også en ulempe at du må ut med ca 30.-35.000 for maskinen og Eizo-skjermene, men dette er jo fradragsberettiget uansett.

Vel, 30-35.000,- kommer jeg uansett ikke til å bruke på Mac, såpass mye har jeg ikke å bruke på det rett og slett. Men planen var å kjøpe en 27" iMac med 2,7gHz-prosessoren og 8gb ram. Den burde vel fint takle bildebehandling og litt grafisk arbeid?

Hvor mye koster en dag uten produksjon deg? 5000, og kanskje noen litt misfornøyde kunder? Da skal det ikke så mye til for at det ville ha lønt seg med en dyrere og mer stabil maskin.

Vel, forskjellen på meg og deg er at jeg ikke har firmaet mitt som fulltidsjobb. Det betyr ikke at det ikke er viktig å ha en stabil maskin, men akkurat nå er det ganske rolig så jeg har ikke tapt noe på dette i kroner og øre eller misfornøyde kunder.. Om jeg hadde hatt dette som fulltidsjobb, hadde jeg nok reist å handlet meg en Mac for en stund siden (da jeg fikk problemer med maskinen i første omgang). ;)

Takk for alle innlegg folkens, men jeg vil heller ha tips om hva som kan være feil på maskinen min, enn å starte nok en Mac VS PC-diskusjon....
 

InVert

Blogger
Offtopic:

Anbefaler deg Mac Dag :) Virker alltid.

"Diverse nettsider som krever IE, kunder som har en skrotversjon av IE som ikke får ting til å funke uten at du får sjekket problemet via Mac'en din, osv"

Legg inn Bootcamp med Windows så får du tilgang til testing(Win kjører mer stabilt på Mac hardware er min erfaring.), eventuelt VMWare. Gjort dette selv og fungerer utmerket.

"Vel, 30-35.000,- kommer jeg uansett ikke til å bruke på Mac, såpass mye har jeg ikke å bruke på det rett og slett. Men planen var å kjøpe en 27" iMac med 2,7gHz-prosessoren og 8gb ram. Den burde vel fint takle bildebehandling og litt grafisk arbeid?"

-- Jeg kjører Photoshop og videoredigering på Macbook Air'en min(via ekstern skjerm 1920/1080), litt tregere, men fungerer fint. Så den du har sett på vil nok fungere enda bedre.

Ontopic:

Min Windows maskin har hatt litt lignende problemer, plutselig tok nesten alt kvelden. Ingen disk funnet ved oppstart osv. Tror det var hovedkortets BIOS, oppdatert denne og måtte reinstallere alt. Så det kan være noe med hovedkortet som forårsaker alle de andre problemene.
 

Nutz

Med lem
Har aldri hatt en Mac her, men har testet litt.. -Det er flotte ting.. :)
Men, som Dag kunne jeg aldri spyttet inn 30-35k for en maskin og "trodd" at den vil virke problemfritt i mange år fremover. -Lover at folk med slike forventninger til at det "bare går og går" blir fryktelig overrasket en dag. -Og som alltid når det passer som minst. Shit happens..
Kvalitet fremfor kvantitet er argumentene til de som gjerne "investerer i noe dyrt", kan tildels se den. Men det gjør at man ikke alltid kan forsvare å "kaste seg på det nye", eller oppgradere komponenter når nye og flotte ting man har lyst på kommerm fordi man tross alt har brukt endel kroner på "vidunderet".
Backup av data er noe "alle" tar, og har tilgjengelig, men hvorfor er det så "ille" å ha en reservemaskin eller to? Vi vet jo at alt blir slitt og ryker til slutt.. Det er designet slik. Begrenset levetid mao. Pluss at innimellom er det søppel som passerer kvalitetskontrollen.
Vippe dekselet av en maskin for å bytte et kort, eller en disk er kurrant på de fleste maskiner. -Det at noen får en estetisk orgasme av å se inni en Mac når de "aldri" er der er for meg ubegripelig. :)

En ting som Dag kanskje kan ha i bakhodet, er kjøling. Hjelper det å flytte "kassa" ut i fra veggen? Vil tippe at inne på verkstedet til Komplett og kontoret til Dag er som dag og natt, mulig den lille forskjellen er vippepunktet..
Kanskje skaffe seg en "konvensjonell/tradisjonell" harddisk for OS for å se om det ble mer stabilt, og for å luke vekk mistanken på andre ting.
 

zapotek

Medlem
Elller.... kjøp to identiske billigpc'er fra f.eks. Acer, Dell eller HP. Installer all programvaren du bruker på begge pcene. Lagring av data gjør du enten til ekstern harddisk eller/og i "skyen" (f.eks. Dropbox). Når den ene pcen streiker, setter du bare mus-, tastatur- og skjermkabler inn i det andre kabinettet, og du er good to go etter 2 minutter. Problem solved.
 

Nutz

Med lem
Ikke alltid "problem solved" Zapotek..
Grunnen til at Dag satte i sammen maskin selv var jo at han skulle ha noe raskt til videoredigering og spill etc. -Da er jo de "billigmaskinene" udugelige..

Men til normal "jobb", så er det godt nok for de fleste.
 
Topp