Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sjokolademafia?

peterandrej

pensjonert moderator
Det finnes ganske mange eksempler på at legevitenskapens praksis har blitt valgt bort. Anyone for lobotomi?

Legevitenskapen utvikler seg i takt med ny kunnskap, så det vil hele tiden komme nye behandlingsmetoder og medisiner og andre vil forsvinne og kanskje komme tilbake igjen i en annen form, osv. Det som skiller legevitenskapen fra alternativbransjen er at legevitenskapen kun bruker behandlingsmetoder som har dokumentert effekt - mens selve definisjonen på alternativ medisin/behandling nettopp er at den IKKE har dokumentert effekt. Derfor er det heller ikke lovlig å si f.eks at "denne supersjokoladen har helsebringende effekt" så lenge dette ikke kan dokumenteres.

Hva kaller man alternativ medisin med dokumentert effekt?
Svar: Medisin.
 

kongen

kongemedlem
Tror det er plass til både legemiddelindustrien og alternativgreier, de "behandler" forskjellige områder.

Legemiddelindustrien behandler symptomer. Alternativgreier behandler årsaken.

Hvis du har vondt i hodet pga at du er dehydrert, så kan du ta en Paracet og behandle symptomet (Paracet fjerner hodepinen). Men hvis du drikker en liter vann så fjerner du årsaken (du blir hydrert og dermed fjerner hodepinen for godt).

Når virkningen på Paraceten går ut, da har du fortsatt vondt i hodet...

Men denne tråden handler vel egentlig om MLM..??
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Nemlig, og mye alternativ medisin har blitt dokumenter og blitt medisin fordi man har skjønt det virker. Og de som starter opp med å fremskaffe dokumentasjon på at alternativ medisin virker er de som har tro på at det virker, ikke slike som deg :D

Med "slike som meg" mener du kanskje folk med et lukket sinn? :)

Det forskes faktisk ekstremt mye på alternativ medisin. Felles for samtlige forskningsrapporter er dog at de konkluderer med "ingen virkning utover placebo-effekten". Det man ikke tar med i bildet er selvfølgelig samtalen behandler-pasient, som - og det skal alternativbransjen ha - ofte er langt, langt, langt bedre sammenlignet med tradisjonell skolemedisin der man i større grad behandles på "samlebånd".

Forøvrig er det ingenting som tyder på at alternativerne selv tar initiativ til mer kunnskap om produktene eller behandlingsmetodene de selger. De vet jo at det funker allerede, så hva kan de lære av å vite mer liksom?
 

metallian

Medlem
Det er stor forskjell på å preke livsstil for helsens skyld og å komme med udokumenterte påstander om helbred. Markedsføringen av denne sjokoladen er uansett hinsides forbi det som er akseptabelt.

Jeg har repostet ene bloggposten btw, forventer ikke noe særlig trafikk etc men jo flere jo bedre! Beste hadde vært om alle disse tullete salgssidene for sjokoalden hadde forsvunnet fra førstesiden hos Google...
Xocai-den utrolige historien om en blogger og sjokoladen han ikke spiser | Manneblogg
 

Tonny Kluften

Administrator
Med "slike som meg" mener du kanskje folk med et lukket sinn? :)
Neida, jeg mener de som "vet" at ting ikke virker, det er ikke dem som fører verden fremover for å si det sånn. :D
Det forskes faktisk ekstremt mye på alternativ medisin. Felles for samtlige forskningsrapporter er dog at de konkluderer med "ingen virkning utover placebo-effekten".
Igjen, noe av det blir skolemedisin når det er ferdig forsket på.

Men vi kan ihvertfall være enige om at hvis en person blir friskere pga placebo-effekt så er det helt topp egentlig. Målet er jo i å få opp livskvaliteten.
 

kongen

kongemedlem
For noe vås.

Alle sykdommer skyldes "stress" i cellene/kroppen. Derav navnet "disease". Kroppen er dis-ease og ikke ease.

Smerte (eksempel hodepine) er et symtom på at noe er galt. Smerte redder livet ditt. Hvis du ikke kjente smerte så ville du fortsette med å utsette kroppen for noe du ikke burde utsatt den for. Medisiner kan lindre smerte, men hvis man ikke griper fatt i årsaken så er du virkelig ute å kjøre.

De fleste sykdommer man har kan fjernes ved å sette cellene i ease-tilstand.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men vi kan ihvertfall være enige om at hvis en person blir friskere pga placebo-effekt så er det helt topp egentlig. Målet er jo i å få opp livskvaliteten.

Jada, jeg er ingen motstander av alternativ medisin. Folk må gjerne drikke sølvvann for min del. Folk må liksom ta litt ansvar selv også. Og har man plager som er av bagatellmessig karakter og har råd til det, så må folk mer enn gjerne underholde seg selv med all sakens alternative greier for å "kurere" plager som uansett går over av seg selv.

Det som gjør bransjen skitten er at den OGSÅ går på personer med ordentlige sykdommer. Og det er veldig ugreit, umoralsk og (kan være) livsfarlig. Jeg vet om enkelte revmatikere som har fått råd om å kutte ut cellegift til fordel for rare dietter. Og vi alle hørt mange historier om kreftpasienter som jakter helbredelse over hele kloden, som slutter med behandling til fordel for tøysebehandling og som selger både hus og hjem for å få råd til dyre behandlingsmetoder uten effekt.

Ordentlige sykdommer og plager krever ordentlig behandling fra ordentlige leger, ikke tøysebehandling fra folk som har et halvt helgekurs i healing.
 

kongen

kongemedlem
Interessant. Hva mer lærte du på medisinstudiet jeg antar du har gjennomført?

Jeg lærte at hvis man spiser mat som gir blodet riktig pH-verdi så vil også cellene få det beste miljøet å leve i. Blir blodet for "søtt" så får man sykdommer. Blir blodet for "surt" så får man sykdommer. Og maten vesten spiser gir et for surt blod. Derav alle urtene fra østen.

Mat som gir surt blod; egg, kjøtt, kaffe, sukker, mel, potet, salt
Mat som gir basisk blod; grønnsaker, bønner, frukt, nøtter

En blanding av disse matvarene gir "perfekt" pH-verdi i blodet.

Og noe annet jeg lærte; det var at alle med gikt hadde for lav pH-verdi i blodet...
 
Mange doktorer her. Herlig å se så engasjerte mennesker:)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Og noe annet jeg lærte; det var at alle med gikt hadde for lav pH-verdi i blodet...

Du som lege kan sikkert spesifisere hvilke av de 200 revmatiske diagnosene der lav PH-verdi i blodet er årsaken til sykdommen?

Jeg vet at dette med PH er veldig viktig i den alternative sfæren, men du som fagmann på området leser selvsagt ikke sånt.
 
Topp