Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gått i fella

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Men.. hva slags hardware krav har dere egentlig? Jeg sitter på den rimeligste 'emachines' boks (som er en billig acer-variant (at det er mulig eh?)). Bruker notepad++, Photoshop og noen nettlesere.
Kan ikke si at jeg har behov for en større eller kjappere maskin, i grunnen.

Så mine maskiner koster ca. 3000 og de varer som regel i over 2 år.

Beklager fælt ovenfor looper å hijacka denne tråden, men det er en del som mener forskjelligt om hva som er best mens jeg er egentlig opptatt av hva som er godt nok. Overser jeg noe?
 

adeneo

Medlem
Men.. hva slags hardware krav har dere egentlig?

Verktøyet er vel halve jobben eller noe sånt, og driver man med datagreier så er det vel greit med skikkelig utstyr, ting går mye raskere da.

Har selv Core I7 3770K med 32gb Corsair Dominator minne, Intel SSD for Windows, et par 2TB disker til annet, og mest fornøyd er man vel med tre 24" Eizo skjermer samt en 22" Eizo på høykant og det mekaniske BlackWidow tastaturet. Det er mye enklere å jobbe på flere skjermer, og skikkelig tastatur og mus gjør at man blir mer effektiv, i det minste ble jeg det :confused:

Verdt hver krone etter min mening, og nei, har ingen planer om å kjøpe Mac, men har heller ingenting i mot de som ikke skjønner bedre (eller de som driver mest med grafikk, og derfor velger Mac) :D
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Men.. hva slags hardware krav har dere egentlig? Jeg sitter på den rimeligste 'emachines' boks (som er en billig acer-variant (at det er mulig eh?)). Bruker notepad++, Photoshop og noen nettlesere.
Kan ikke si at jeg har behov for en større eller kjappere maskin, i grunnen.

Så mine maskiner koster ca. 3000 og de varer som regel i over 2 år.

Beklager fælt ovenfor looper å hijacka denne tråden, men det er en del som mener forskjelligt om hva som er best mens jeg er egentlig opptatt av hva som er godt nok. Overser jeg noe?

Det er jo litt forskjell på å bruke photoshop til å lage litt grafikk til en webside eller å justere litt farger på et bilde, og å bruke photoshop for alle penga.

For litt siden lagde jeg et ganske stort banner der jeg skulle ha med en giraff, et par elefanter og en leopard, sammen på savannen foran kilimanjaro. I utgangspunktet var alle tre på hver sin type gress, også ville gjerne kunden ha litt mer snø på toppen enn det var i originalbildet. Etterhvert ble giraffene byttet ut med en en varmluftballong med kundens logo. Dette skulle være i "grei" kvalitet for et 3x1m banner. Sånt blir kjapt TUNGE filer for å si det sånn. På det meste var vel fila på 1,8GB når den var lagra på disk, og nå etter at jeg sletta endel er den fremdeles på 1,64GB. Hvor mye minne dette vil si at den tar når photoshop har fila åpen husker jeg ikke helt, og det tar såpass lang tid å åpne den fila at jeg ikke gidder å sjekke, men det var endel...

Det var vel litt underveis i den jobben jeg bestemte meg for at jeg trenger en ny maskin. Men - da har jo denne her holdt i snart fire år, så det er jo ikke så gæærnt, og jeg kan jo fremdeles fint bruke den til presentasjoner og hjemmebruk.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Verktøyet er vel halve jobben eller noe sånt, og driver man med datagreier så er det vel greit med skikkelig utstyr, ting går mye raskere da.

Har selv Core I7 3770K med 32gb Corsair Dominator minne, Intel SSD for Windows, et par 2TB disker til annet, og mest fornøyd er man vel med tre 24" Eizo skjermer samt en 22" Eizo på høykant og det mekaniske BlackWidow tastaturet. Det er mye enklere å jobbe på flere skjermer, og skikkelig tastatur og mus gjør at man blir mer effektiv, i det minste ble jeg det :confused:

Verdt hver krone etter min mening, og nei, har ingen planer om å kjøpe Mac, men har heller ingenting i mot de som ikke skjønner bedre (eller de som driver mest med grafikk, og derfor velger Mac) :D

Yep, flere skjermer + skikkelig tastatur og mus er gull verdt :)

Men hvorfor liker jeg mac? primært fordi jeg slipper å bruke tid på å knote med antivirus og annet dilldall for å få den til å funke. NOE kluss er det definitivt her også, men generelt må jeg si at begge macene jeg har hatt har funka fordømt mye bedre enn noen windowsmaskin jeg noensinne har hatt. De koster noen kroner, ja, men jeg er ikke i tvil om at jeg sparer det inn. Ta f.ex. min i forhold til pongs maskiner da, hvis min varer ca 4 år, og hans varer ca 2 år. Da koster altså min ca 12000 mer i løpet av disse årene, altså ca 250 kr/mnd ... så hvis jeg sparer 4 timer pr år på mindre knoting og krangling og virusdilldall og f**n vet hva, så har jeg gått i null, og jeg tror nok jeg sparer inn mer tid enn det.

Nå sitter riktignok dama fremdeles med vistahælvete på pc'n sin, noe som jo ikke akkurat er noe pluss, men for ikke lenge siden satt hun og jobba med en oppgave, og vista annonserte plutselig at "hei, jeg avsluttet programmet ditt fordi jeg har lagt inn noen oppdateringer og trenger å restarte. Åh, hadde du noen timers jobb du ikke rakk å lagre? Jaja, det var dumt for deg, ædi-bædi.". Det er sikkert en eller annen innstilling man kunne ha endra på så dette ikke ville skje, men på macen min skjer det da enkelt og greit ikke, som standard.
 
Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Hvor mye minne dette vil si at den tar når photoshop har fila åpen husker jeg ikke helt, og det tar såpass lang tid å åpne den fila at jeg ikke gidder å sjekke, men det var endel...

Tommelfingerregelen er vel filstørrelsen x3 (hvis det ikke er endret på RAM-bruken i de to siste versjonene).
 

looper

Medlem
Faen,bestilte den på Humac sine sider og nå virker det som de bare har satt tilbake pengene på kontoen min. Ikke har jeg hørt et kvekk fra dem etter ordrebekreftelsen heller.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
De kan overføre så mye penger som de bare ønsker... ordrebekreftelsen gjelder fremdeles og dere *har* inngått kontrakt, og din del av kontrakten *er* overholdt.
At de ønsker pengene tilbake som de for en eller annen grunn sendte din vei, blir sak nr. 2

Edit: Hm... har jeg stått opp for tidlig...?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Faen,bestilte den på Humac sine sider og nå virker det som de bare har satt tilbake pengene på kontoen min. Ikke har jeg hørt et kvekk fra dem etter ordrebekreftelsen heller.

Anbefaler å kjøpe Apple-produkter på Eplehuset. Samme priser som hos Apple, god service, fysiske butikker over hele landet i tillegg til nettbutikk.
 

looper

Medlem
Da ser det ikke ut som blir Mac på meg, ihvertfall ikke ennå.
De hadde vist tatt imot for mange ordre :(
 

looper

Medlem
Det skal jeg gjøre.
Er bare litt kjipt å vente i 4 dager på en pakke for å så måtte ringe for å høre at de har kansellert og holder på å frigjøre beløpet.

Jeg er ikke vanskelig på slike ting og det er jo ferie....men kan ikke legge skjul på at det er ganske irriterende.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Når de som tilbyr et produkt og åpner for at folk inngår en avtale (som du har gjort) ikke klarer å leverer, så får de levere et alternativt som er minst like bra (de kunne lett ha satt på visse forutsetninger, f.eks. så lenge lageret holder, maks 1 per kunde, 15 på lager).

Enklest for de er å kansellere bestillingen, og de fleste tar det som gitt.
Men det er egentlig ikke anledning til det, hvis det ikke er noen forutsetninger.

Så du må finne ordrebekreftelsen som du har fått, og lese gjennom de sine TOS som nok ligger på nettsiden en plass. Terms-of-service skal ikke motstride norsk lov, så klart, så les også gjennom LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). bl.a.
 

looper

Medlem
Joa, det står nå på forsiden under bildet "så lenge lageret rekker", så da er de kanskje i sin fulle rett da?
 
Topp