Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Automatisk sjekke data opp mot brønnøysundsregisteret

Tony J

Alle skal få
Når en bedrift registrerer seg på en nettside, hadde det vært ønskelig
å kunne sjekke at noe data stemmer slik at man kan utelukke "tullebutikker".
F.eks organisasjonsnummer og Bedriftsnavn

Lurer på om det går an å lage en kode som kan sjekke dette på en enkel, rask
og ikke minst lovlig måte.

Alternativet er å sjekke alle butikker manuelt.

Håper på noen friske svar

Tony
 

typisk

Utvikler
Hm, hvordan går jeg frem?
Hent data herfra, f.eks:
HTML:
http://hotell.difi.no/api/json/brreg/enhetsregisteret?orgnr=<ditt org nr>


Jeg lagde et script for å gjør dette for ikke så lenge siden, her er litt av det:
$contentFromBrreg = utf8_encode(file_get_contents('http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=' . $search));

Det er jo vel ikke noe ulovlig med dette?
Det finner du ut her: Brønnøysundregistrene
 

Tony J

Alle skal få
Så det er ikke lovlig da?

Siterer brreg: Det er ikke tillatt å bruke registeropplysninger hentet fra nettsidene, til forlagsvirksomhet, kommersiell distribusjon eller til drift av søkbare databaser uten forhåndssamtykke fra Brønnøysundregistrene.

Ble litt forvirret her:)
 
Tony J:
Om jeg ikke har misforstått så er ikke det noe problem at du bruker dette for å sjekke at dine kunder er ekte/ikke tullekunder.
Det som derimot ikke er lov, er å lage script som henter all infor og selger det videre eller viser det på en side som f.eks purehelp eller lignende.
 

typisk

Utvikler
Så det er ikke lovlig da?

Siterer brreg: Det er ikke tillatt å bruke registeropplysninger hentet fra nettsidene, til forlagsvirksomhet, kommersiell distribusjon eller til drift av søkbare databaser uten forhåndssamtykke fra Brønnøysundregistrene.

Ble litt forvirret her:)
Du må skille mellom brreg.no og data.norge.no da det er forskjellige vilkår og lisenser.
Brønnøysundregistrene har åpnet slik at man kan hente data gjennom api'et som finnes hos data.norge.no.
 

Tony J

Alle skal få
Takker for alle svar og oppklaringer.

Hvordan har dere ville gått frem for å sjekke at en bedrift er ekte?

Det vil være bedrifter som kanskje registrerer seg med deler av navnet de
har oppført på brreg , eller at en bedrift oppgir en adresse som ikke er
oppdatert i brreg.

Jeg så for meg at bedriftssjekkeren gjorde dette:

- <orgnrfelt> i registreringssjemaet sjekkes opp mot databasen og henter 'bedriftinfo'
så vil bedriftssjekkeren sjekke om <navnpåbedriftfelt> i registreringsskjemaet kan
finnes igjen på 'bedriftsinfo' som ble hentet frem fra data i <orgnrfelt>.


Litt dårlig forklart kanskje, men dersom det var forståelig, er dette en kurrant løsning, eller ville dere ha sjekket med ytterligere informasjon som tlf / epost e.l for ekstra "sikkerhet" ?

Tony
 
A

aabbcc

Guest
Nå er det jo like enkelt for alle andre å finne all den infoen som ligger tilgjengelig i breg, så hvor mye det hjelper å sjekke noe mer enn navn og org nr vet jeg ikke.

Nå vet ikke jeg hva det er du skal lage, men det vil uansett være ganske enkelt å utgi seg for å være noen andre om sikkerheten går på at man har tilgang til offentlig tilgjengelig informasjon.

AABBCC
 

SYSE

Medlem
Så det er ikke lovlig da?

Siterer brreg: Det er ikke tillatt å bruke registeropplysninger hentet fra nettsidene, til forlagsvirksomhet, kommersiell distribusjon eller til drift av søkbare databaser uten forhåndssamtykke fra Brønnøysundregistrene.

Ble litt forvirret her:)

Hei Tony,

Det du ønsker å benytte dataene til bryter ikke (så vidt jeg kan se) med noen av lisensvilkårene. Alternativt kan du også hente dataene direkte fra Brreg, men det koster penger:

Brønnøysundregistrene - Automatiske tjenester
Brønnøysundregistrene - Automatiske tjenester

Den umiddelbare fordelen med Brreg er at du kan hente ut litt mer informasjon som f.eks. statusmeldinger.

Det er også fullt mulig å gjøre oppslag mot Brreg og parse HTML'en; det er helt gratis og gir deg alle fordelene med Brreg :) Erfaringsmessig anbefaler jeg det imidlertid ikke, siden det vil knekke hver gang Brreg endrer sin output. Det skjer ikke så ofte, men det er ikke så morsomt å rydde opp i, særlig når det skjer for 3. gang på ei uke :)

Håper dette var til hjelp.
 

Tony J

Alle skal få
Nå er det jo like enkelt for alle andre å finne all den infoen som ligger tilgjengelig i breg, så hvor mye det hjelper å sjekke noe mer enn navn og org nr vet jeg ikke.

Nå vet ikke jeg hva det er du skal lage, men det vil uansett være ganske enkelt å utgi seg for å være noen andre om sikkerheten går på at man har tilgang til offentlig tilgjengelig informasjon.

AABBCC

Det er ikke selve faren for at noen skal utgi seg for å være en annen butikk jeg er redd for.

I tillegg så vil jo betingelser for bruk pressisere at dersom de lager innhold på siden så kan de ikke bruke andres identiteter osv.

Det jeg helst vil unngå er at du f.eks registrerer bedriften din som "AABBCC Gadgetheaven" og taster inn 9 vilkårlige tall uten at du har noe registrert i et offentlig registrer som kan verifisere dette, herav "tullebutikk".

Det finnes faktisk endel av hobbybutikker som kjøper og selger diverse ting som de selger med fortjeneste uten at de har opprettet firma av den grunn.

Tony
 
Topp