Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tjent noen kroner, har ENK, kjøpe pc.. Hjelp!

Jeg var ansatt i en bedrift til og med 31.07.12. Siden denne bedriften trengte litt hjelp etter det så har jeg jobbet noen timer for de og fakturert de for dette gjennom et sovende ENK jeg har hatt i snart 10 år. (Jeg bruker det kun til å holde .no-domener)

Nå skal jeg tilbake til en ansettelse i dette firmaet, og det vil derfor ikke bli flere inntekter på ENK-et. Totalsummen ble ca 30000.
Jeg har lest at hvis jeg kjøper en PC til mitt ENK så kan jeg skrive av denne så lenge den koster under 15000. Men hvordan vil dette fungere i praksis? Jeg har ikke forhåndsbetalt noe skatt siden det ikke var planlagt at de trengte meg i etterkant av oppsigelsen.

For å holde alt på riktig side av loven, hva må jeg gjøre mtp selvangivelse og sånt?

(Ref "hobbyvirksomhet"-aspektet, pengene ble tjent på programvareutvikling, som også er yrket mitt. Da faller vel det automatisk ut?)
 

Steve Cash

Medlem
For å ta det enkleste først: Hobby er det ikke uansett, du har gått i overskudd og dermed er det skattepliktig inntekt. (Det finnes en hobbygrese, den er bare 3000 kroner og gjelder bærplukking for salg og mulig håndarbeid og lignende.)

Hvis en driver næringsvirksomhet og selger for under kroner 50000 i året, og ikke er registrert for merverdiavgift, så kan du sette inntekter og kostander på egne poster som er laget for det i selvangivelsen. Du slipper altså å føre regnskap og bruke næringsoppgave.

Så langt var alt enkelt, men så er det den PC-en. Hvis den koster under kr 15000 så kan den gå i utgiftsposten på selvangivelsen. Men så er det dette med bruk i næring. Du har solgt for 30000, det er kanskje bare en kort stund du har holdt på, mens du antakelig vil ha PC-en god stund framover, og bruke den privat. Så da blir jo et spørsmål om den er brukt vesentlig i næring. Det må du nesten gå inn i et stille rom og diskutere med deg selv. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Men dette stemmer vel ikke?

Jeg har lest at hvis jeg kjøper en PC til mitt ENK så kan jeg skrive av denne så lenge den koster under 15000.

Tror fint du kan skriver av over 15.000,- men over denne summen så får du fratrekk over flere år. Kjøpte inn en pc selv, som kostet rett over dette og fikk da beskjed fra regnskapsføreren om at dette ble trukket over flere år.
 

Steve Cash

Medlem
Det stemmer selvfølgelig, Dag Frogner, jeg la ikke merke til at han sa det slik. Under 15000: Kostnadsføres direkte. Mer enn 15000: Avskrives (normalt) etter saldometoden. En mister ikke avskrivrett for dyere driftsmidler nei.

Men det er et unntak hvis investeringen vil vare mindre enn 3 år. Jeg prøvde akkurat nå å finne kilden til noe jeg har lest, at datamaskin i programutvikling må skriftes ofte, og regnes for å ha levetid under 3 år, men fant det ikke.

Edit: Fant igjen et notat jeg gjorde i margen i kursheftet til et regnskapskurs jeg gikk: "Datautstyr har alltid varighet over 3 år, bortsett fra hos datakonsulenter." Det vil si at hvis en er datakonsulent, uten at det står akkurat hva som omfattes av det, kan en fradragsføre maskin som kostar mer enn 15000 direkte i året.
 
Sist redigert:
Så da er det ingen vei utenom å betale nesten halvparten av de 30000 i skatt da?
Jeg skal kjøpe meg ny PC uansett, jeg tenkte bare det kunne være en grei måte å redusere hvor mye som går i det "store hullet".

PC'n kommer nok til å bli benyttet mest privat, men det er mulig jeg tar på meg noen småoppdrag på ENK'et for å spe på litt framover :)

Christian...
 

Miniforetak

Medlem
Det spørs om skattemyndighetene vil godkjenne dette som næringsvirksomhet uansett, hvis de sjekker. Skattemessig ser det ut til at dette vil bli definert som lønnsinntekt, særlig hvis du ikke har gjort arbeidet for egen regning og risiko (dvs hvis du har brukt oppdragsgivers utstyr osv). Skattemyndighetene kan også stille spørsmål etter som det er din tidligere arbeidsgiver du har fakturert, og siden du ikke ser ut til å ha flere kunder (ennå).

Hvis dette godkjennes som næring, er det ikke noe problem å kjøpe pc til opptil 15000 kroner og fradragsføre den i sin helhet i år.

Reglene for avskrivning kan du lese mer om her.
 
Jeg har brukt min egen PC, men har alltid vært pålogget VPN/RDP når jeg har jobbet. Så min PC har vært bare en "dum klient".

Så dette betyr egentlig at jeg bør ringe de og høre med de? :)
 

Johan

Medlem
Så da er det ingen vei utenom å betale nesten halvparten av de 30000 i skatt da?
Jeg skal kjøpe meg ny PC uansett, jeg tenkte bare det kunne være en grei måte å redusere hvor mye som går i det "store hullet".

PC'n kommer nok til å bli benyttet mest privat, men det er mulig jeg tar på meg noen småoppdrag på ENK'et for å spe på litt framover :)

Christian...

Finn andre utgifter.
Ingen spør i hvilken periode i løpet av året du tjente pengene
Hjemmekontor kr 1500,-
Mobiltelefon
Internett
Printer/ Blekk.
Kjøp noe kontorrelatert (eller deg selv) til noen til jul
... og visp så er overskudd forvandlet til underskudd, noe som gir fratrekk på din normale lønn og dermed redusert skatt :)
 

Miniforetak

Medlem
Det kan være lurt å høre med noen hos skatteetaten, ja, men jeg antar (her er det en del skjønn) at det ikke er noe problem hvis du fortsetter å ha aktivitet i ENK-et, med flere andre kunder.

Hjemmekontor er det nå forresten 1600 kroner i fradrag for (gjelder per år...). Uansett lite. Hvis du leier bolig, og bruker et definert område som hjemmekontor, kan du føre en prosentvis andel til fradrag. Eks: Hvis du bruker 25% av en leid leilighet til hjemmekontor, og betaler 10 000 i månedsleie for leiligheten privat, kan du fradragsføre 2500 kroner per måned.

Det stilles for øvrig en del krav før du får godkjent fradrag knyttet til hjemmekontoret.
 

zapotek

Medlem
Du har altså jobbet som ansatt i dette firmaet - så har du sluttet, men likevel jobbet for dem og fakturert for de timene du har brukt. Deretter har du igjen blitt ansatt...

Tror vår kjære Skatteetat kommer til å finne det underlig at du ikke fikk vanlig lønn (og dermed arbeidsgiveravgift i statskassa), også i den perioden som du faktuerte for timene.
 
Jeg har vært ansatt i annet firma i mellomtiden. Det ble ikke helt som jeg hadde planlagt i dette firmaet og derfor går jeg nå tilbake til forrige arbeidsgiver (som tydeligvis fortsatt trenger meg). Ikke noe snuskomsnusk..
 
Ja ENK-et har bare fungert som en ekstrainntekt og en måte å fakturere eksjobben for litt kveldshjelp. (De hadde ingen som kunne fylle inn min stilling umiddelbart) Jeg har hatt et helt normal ansettelsesforhold til annen arbeidsgiver i mellomtiden.
 

hansson

Langveisfarende
Så lenge du a) har jobba full stilling ved siden av ENK-et og b) ikke vært tilstede i kontorlokalene til oppdragsgiver og c) jobbet på eget utstyr, er ikke dette noe problem, selv om du bare har hatt én oppdragsgiver. Hadde du jobba 100% i ENK-et ditt og bare hatt denne ene oppdragsgiveren, ville det kunne bli oppfatta som snusk.
 
Siden jeg har stått i vanlig ansettelse også i denne perioden, må jeg også betale 11% i trygdeavgift, eller holder det med skatten jeg skal betale?
 
Topp